Rusza przetarg na kolejny dolnośląski odcinek drogi ekspresowej S8 od Ząbkowic Śląskich do Barda GDDKiA

Rusza przetarg na kolejny dolnośląski odcinek drogi ekspresowej S8 od Ząbkowic Śląskich do Barda

FILM
REKLAMA

Do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przesłała ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę prawie 14-kilometrowego odcinka S8 od Ząbkowic Śląskich do Barda. To już czwarty odcinek dolnośląskiej S8, który jest w fazie przetargu.

Trasa o długości ok. 14 km, dla której decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) GDDKiA uzyskała 12 października 2021 r., zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Ząbkowice Śląskie i  Bardo. S8 będzie wykorzystywać przebieg drogi krajowej nr 8 w minimalnym stopniu, w przeważającej części na przecięciach z nią.    

W ramach zadania zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Ząbkowice Śląskie Wschód na połączeniu z drogą wojewódzką nr 385 oraz Bardo na połączeniu z obecną DK8.  Ponadto wybudowanych zostanie pięć mostów (w tym cztery pełniące również funkcje przejść dla zwierząt), siedem wiaduktów nad drogą ekspresową, wiadukt nad linią kolejową. Powstaną jeszcze dwa wiadukty w ciągu drogi ekspresowej, które podobnie jak 10 z 12 zaplanowanych przepustów również będą pełnić funkcje przejść dla zwierząt. 

GDDKiA
GDDKiA

Cztery z siedmiu odcinków S8 w przetargu

Realizację 87 km drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem GDDKiA podzieliła na siedem krótszych odcinków. Będzie przedłużeniem kończącego się na wysokości Magnic koło Kobierzyc odcinka S8. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. W przyszłości odcinek pomiędzy węzłami Kobierzyce i Łagiewniki Zachód będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie dzielącym.  

W maju br. Minister Infrastruktury zatwierdził Program inwestycji, który umożliwił GDDKiA rozpoczęcie procedury przetargowej na zaprojektowanie i budowę S8.

REKLAMA

15 maja br. GDDKiA ogłosiła przetarg na trzy odcinki realizacyjne od Kobierzyc do Łagiewnik o łącznej długości 33 km. Dla dwóch odcinków, Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe i Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski, komisja przetargowa wskazała najkorzystniejsze oferty. Na trzeci odcinek, Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód, oferty są jeszcze weryfikowane, a wybór najkorzystniejszej nastąpi już wkrótce.

GDDKiA
GDDKiA

Szczegóły dzisiejszego postępowania będą dostępne 16 października br. na platformie zakupowe GDDKiA, a przetarg na odcinek od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich (o długości 17,1 km) Dyrekcja planuje ogłosić jeszcze w tym roku.

W trakcie prac przygotowawczych jest jeszcze odcinek z Barda do Kłodzka, a ich efekt jest uzależniony od wyniku analiz połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku. Po zakończonych analizach GDDKiA wskaże wariant preferowany dla którego złożymy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Zakończenie całej inwestycji (Wrocław – Kłodzko) i oddanie trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033. W Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.   Inwestycja z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych

Budowa drogi ekspresowej jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).

Źródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA