Do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przesłała ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę prawie 14-kilometrowego odcinka S8 od Ząbkowic Śląskich do Barda. To już czwarty odcinek dolnośląskiej S8, który jest w fazie przetargu.
Trasa o długości ok. 14 km, dla której decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) GDDKiA uzyskała 12 października 2021 r., zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Ząbkowice Śląskie i Bardo. S8 będzie wykorzystywać przebieg drogi krajowej nr 8 w minimalnym stopniu, w przeważającej części na przecięciach z nią.
W ramach zadania zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Ząbkowice Śląskie Wschód na połączeniu z drogą wojewódzką nr 385 oraz Bardo na połączeniu z obecną DK8. Ponadto wybudowanych zostanie pięć mostów (w tym cztery pełniące również funkcje przejść dla zwierząt), siedem wiaduktów nad drogą ekspresową, wiadukt nad linią kolejową. Powstaną jeszcze dwa wiadukty w ciągu drogi ekspresowej, które podobnie jak 10 z 12 zaplanowanych przepustów również będą pełnić funkcje przejść dla zwierząt.
Cztery z siedmiu odcinków S8 w przetargu
Realizację 87 km drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem GDDKiA podzieliła na siedem krótszych odcinków. Będzie przedłużeniem kończącego się na wysokości Magnic koło Kobierzyc odcinka S8. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. W przyszłości odcinek pomiędzy węzłami Kobierzyce i Łagiewniki Zachód będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie dzielącym.
W maju br. Minister Infrastruktury zatwierdził Program inwestycji, który umożliwił GDDKiA rozpoczęcie procedury przetargowej na zaprojektowanie i budowę S8.
15 maja br. GDDKiA ogłosiła przetarg na trzy odcinki realizacyjne od Kobierzyc do Łagiewnik o łącznej długości 33 km. Dla dwóch odcinków, Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe i Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski, komisja przetargowa wskazała najkorzystniejsze oferty. Na trzeci odcinek, Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód, oferty są jeszcze weryfikowane, a wybór najkorzystniejszej nastąpi już wkrótce.
Szczegóły dzisiejszego postępowania będą dostępne 16 października br. na platformie zakupowe GDDKiA, a przetarg na odcinek od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich (o długości 17,1 km) Dyrekcja planuje ogłosić jeszcze w tym roku.
W trakcie prac przygotowawczych jest jeszcze odcinek z Barda do Kłodzka, a ich efekt jest uzależniony od wyniku analiz połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku. Po zakończonych analizach GDDKiA wskaże wariant preferowany dla którego złożymy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Zakończenie całej inwestycji (Wrocław – Kłodzko) i oddanie trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033. W Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami. Inwestycja z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych
Budowa drogi ekspresowej jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
Źródło: GDDKiA