Rusza rozbudowa kolejnego odcinka "Zakopianki" (DK7) pod KrakowemFot. GDDKiA

Rusza rozbudowa kolejnego odcinka "Zakopianki" (DK7) pod Krakowem

Orzech
Orzech
REKLAMA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) rozpoczyna rozbudowę 1,1 km "Zakopianki" w Libertowie. Prace potrwają do połowy 2027 roku. Powstanie m.in. tunel pod DK7, który pozwoli na bezpieczny przejazd między dwiema częściami miejscowości. Przez cały okres prac GDDKiA chce utrzymać ruch dwoma pasami w kierunku Krakowa i Myślenic.

Pierwsze prace przy rozbudowie będą związane z przygotowaniem terenu i wycinką zieleni. Następnie rozpocznie się przebudowa sieci kanalizacyjnych, wodociągowych, elektrycznych, gazowych i teletechnicznych. Będzie też poszerzona wschodnia jezdnia "Zakopianki" (w kierunku Krakowa) i przylegająca do niej lokalna droga. Te prace nie będą powodowały dużych zmian w organizacji ruchu.

W połowie roku GDDKiA rozpocznie budowę tunelu. Prace rozpoczną się od zachodniej części. Odcinek jezdni prowadzący w kierunku Myślenic zostanie zamknięty, a ruch zostanie przeniesiony na jezdnię, którą dziś poruszają się samochody w kierunku Krakowa. Na tej jezdni będą trzy pasu ruchu – dwa w kierunku Myślenic oraz jeden („lewy”) w kierunku Krakowa. Ostatni, czwarty pas („prawy” w kierunku Krakowa) zostanie poprowadzony na odcinku ok. 700 m drogą lokalną biegnącą po wschodniej stronie zakopianki.

Zakres prac

W ramach inwestycji GDDKiA zlikwiduje skrzyżowanie zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Pod DK7 wybuduje tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Wzdłuż trasy GDDKiA poprawi i uzupełni sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. Sąsiadujące z inwestycją drogi gminne i powiatowe zostaną połączone z jezdniami dodatkowymi równoległymi do zakopianki.

Rozbudowa DK7 w Libertowie i likwidacja świateł na skrzyżowaniu zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą zwiększy przepustowość tego odcinka. GDDKiA zbuduje też trzy kładki – w okolicy likwidowanego skrzyżowania, na Górze Libertowskiej oraz na granicy Libertowa i Gaju. Zastąpią one dotychczasowe przejścia dla pieszych.

Wzdłuż trasy GDDKiA poprawi i uzupełni sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. Poszerzy także drogę łącznikową po wschodniej stronie drogi w Libertowie i przebuduje wjazdy na posesje.

Wybudowane zostaną również dwa ronda. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod trasą.

REKLAMA

Zlikwidowane zostaną skręty w prawo z zakopianki, w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). Nie będzie już możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7, a drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do zakopianki.

W ramach inwestycji powstaną także ekrany akustyczne, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej pomiędzy ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie i dwa przepusty na potoku Olszynka na drogach dojazdowych.

Wykonawca prac jest Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie. Ich koszt to prawie 150 mln zł.

Modernizacja zakopianki

Rozbudowa układu drogowego w Libertowie to kolejny etap realizowanego przez GDDKiA konsekwentnie programu modernizacji zakopianki między Krakowem a Myślenicami. Jego celem jest zwiększenie przepustowości tej trasy i poprawa bezpieczeństwa, tak kierowców, jak i pieszych.

W zeszłym roku GDDKiA oddała do użytku węzeł drogowy w Gaju i kładki w Mogilanach oraz Głogoczowie. Buduje kolejne dwa węzły – w Krzyszkowicach i Myślenicach. Przygotowuje dokumentację niezbędną do uzyskania pozwolenia na budowę następnego takiego węzła w Jaworniku.

GDDKiA
GDDKiA

Źródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA