Podpisano umowę na przebudowę kolejnego odcinka Zakopianki pod Krakowem GDDKiA

Podpisano umowę na przebudowę kolejnego odcinka Zakopianki pod Krakowem

Orzech
Orzech
REKLAMA

Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie przebuduje układ drogowy na DK7 w Libertowie. Koszt prac to prawie 150 milionów zł. W ramach tej inwestycji powstanie m.in. przejazd pod drogą krajową i trzy kładki dla pieszych. Główne cele inwestycji to poprawa bezpieczeństwa i zwiększenie przepustowości Zakopianki w sąsiedztwie Krakowa.

– Droga krajowa nr 7, czyli popularna „Zakopianka” na odcinku na południe od Krakowa wyczerpuje swoje możliwości techniczne. Liczba pojazdów stale się zwiększa i musimy nadążać za tą zmieniającą się rzeczywistością. Dlatego przystępujemy do prac, które zwiększą możliwości tej drogi – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Krajowa Izba Odwoławcza zabrała głos

Najkorzystniejszą ofertę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad GDDKiA wybrała 11 lipca. Jeden z pozostałych wykonawców odwołał się od tej decyzji do Krajowej Izby Odwoławczej. To wymusiło wstrzymanie działań zmierzających do podpisania umowy.

W sierpniu wykonawca wycofał swoje odwołanie, co pozwoliło Izbie umorzyć postępowanie. Dzięki temu GDDKiA mogła podpisać umowę z Przedsiębiorstwem Inżynieryjnym IBM-Podbeskidzie.

Kompleksowa przebudowa

W ramach inwestycji zlikwidowane zostanie skrzyżowanie Zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Z DK7 będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo. W zamian za to pod Zakopianką wybudowany zostanie tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Zostanie on zlokalizowany niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. W tunelu będzie też ciąg pieszo-rowerowy. W okolicy likwidowanego skrzyżowania zbudowana zostanie kładka, która zastąpi przejście dla pieszych.

Zostaną również zlikwidowane skręty w prawo z Zakopianki, w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). Nie będzie już możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7, a odcięte drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do Zakopianki. Zamiast obecnego przejścia dla pieszych powstanie kładka.

Ortofotomapa, GDDKiA
Ortofotomapa, GDDKiA

Zmiany nie tylko na DK7

Wzdłuż Zakopianki zostanie poprawiona i uzupełniona sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. Poszerzona zostanie droga łącznikowa po wschodniej stronie trasy w Libertowie i przebudujemy wjazdy na posesje. Powstaną również dwa ronda. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do Zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod Zakopianką.

Poza dwiema wspomnianymi kładkami powstanie jeszcze trzecia, w okolicy obecnego przejścia w Libertowie przy skrzyżowaniu Zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie.

W ramach inwestycji zostaną wybudowane także ekrany akustyczne, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej pomiędzy ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie i dwa przepusty na potoku Olszynka na drogach dojazdowych.

Na realizację inwestycji wykonawca będzie miał 39 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca w czasie robót budowlanych). Prace powinny się zakończyć w połowie 2027 roku.

Inwestycja jest finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.

GDDKiA
GDDKiA
REKLAMA

Bezpieczeństwo pieszych, komfort podróżujących, płynny ruch pojazdów

Przebudowa DK7 w Libertowie i likwidacja świateł na skrzyżowaniu Zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą zwiększy przepustowość tego odcinka. Budowa trzech nowych kładek i przejścia podziemnego zdecydowanie zwiększy bezpieczeństwo pieszych. Tereny przylegające do Zakopianki zyskają drogi łącznikowe i tunel drogowy, pozwalające na włączanie się do ruchu na DK7.

Rozbudowany zostanie też węzeł Kraków Południe

Trwają prace projektowe nad przygotowaniem koncepcji przebudowy i rozbudowy węzła Kraków Południe, który sąsiaduje z układem drogowym w Libertowie. W lutym GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Celem inwestycji będzie poprawa przepustowości węzła i DK7 od autostrady do granic Krakowa. Projektant planuje powstanie na Zakopiance estakady, na którą zostanie skierowany ruch tranzytowy z Krakowa i autostrady na południe.

Ruch lokalny będzie poprowadzony oddzielnymi drogami.

GDDKiA
GDDKiA

Pozostałe inwestycje na DK7 między Krakowem a Myślenicami 

Przebudowa Zakopianki w sąsiedztwie węzła Kraków Południe i w Libertowie to część działań GDDKiA, które przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa i zwiększenia przepustowości DK7 między Krakowem a Myślenicami. Ruch na tej trasie stale rośnie. W 2015 r. wahał się od 30 do prawie 41 tys. pojazdów na dobę, w zależności od odcinka przeprowadzonych pomiarów. W latach 2020-2021 te wartości wzrosły już od niespełna 40 tys. do ponad 57 tys. pojazdów. To więcej niż porusza się autostradą A4 między Niepołomicami a Brzeskiem, gdzie ruch sięga 55 tys. pojazdów na dobę. Prognozy ruchu jednoznacznie wskazują, że w przyszłości liczba samochodów jeżdżących trasą Kraków - Myślenice będzie się zwiększać. Przygotowywane i realizowane przez nas inwestycje poprawią przepustowość Zakopianki w jej newralgicznych miejscach, zwiększą bezpieczeństwo pieszych i kierowców. GDDKiA planuje realizację łącznie siedmiu dużych inwestycji na tym odcinku, które aktualnie są na różnym etapie prac.

Trwa budowa węzła w Gaju, który zastąpi skrzyżowanie DK7 z ul. Widokową i ul. Zadziele. Wykonawca buduje podpory pod wiadukt, poszerza Zakopiankę w okolicy skrzyżowania, kończy przebudowę ul. Zadziele i buduje jezdnię dodatkową po zachodniej stronie DK7. Na wiadukcie, który zostanie zbudowany nad DK7, będzie również chodnik dla pieszych.

Ogłoszono też przetarg na budowę węzła w Myślenicach. Ta inwestycja pozwoli na bezkolizyjne połączenie ul. Sobieskiego z Zakopianką. Powstanie także kładka dla pieszych nad DK7.

W Krzyszkowicach GDDKiA planuje budowę tunelu pod Zakopianką z wydzielonym przejściem dla pieszych. Ze względu na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, który uchylił orzeczenie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji, wydłuży się czas oczekiwania na pozwolenie na budowę. O sprawie pisaliśmy szczegółowo w lipcu.

W lutym GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla węzła w Jaworniku. Po jej uzyskaniu będzie można rozpocząć prace związane z przygotowaniem szczegółowego projektu budowlanego węzła.

Trwają też prace nad przygotowaniem koncepcji przebudowy DK7 w Głogoczowie. Wykonawca odpowiedzialny za stworzenie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej sprawdza możliwości zmian na tym odcinku. Przeprowadzono spotkania z mieszkańcami i skonsultowano proponowane rozwiązania.

Kończą się prace projektowe nad kładkami w Mogilanach i w Głogoczowie. W lipcu GDDKiA wystąpiła z wnioskiem o wydanie zezwolenia na realizację kładki w Mogilanach. Podobny wniosek o pozwolenie na budowę w Głogoczowie GDDKiA planuje złożyć w najbliższych tygodniach.

Źródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA