W 2024 roku Maxima Grupe, która prowadzi sieci handlowe Maxima w Litwie, Łotwie i Estonii, Stokrotka w Polsce, T Market w Bułgarii oraz sklep internetowy Barbora w krajach bałtyckich, kontynuowała realizację strategicznych projektów i zwiększyła inwestycje w rozwój biznesu. Takie podejście zapewniło zrównoważony wzrost przychodów i utrzymanie pozycji rynkowej w krajach bałtyckich, Polsce i Bułgarii pomimo spadku inflacji cen żywności i wzmożonej konkurencji.
Przychody wzrosły na wszystkich rynkach, na których operuje Grupa, a sprawne działania zarządcze pomogły złagodzić wpływ rosnących kosztów na rentowność. Skonsolidowane przychody Maxima Grupe wzrosły umiarkowanie o 4,3 proc. w 2024 roku, osiągając 6,098 mld euro. Natomiast przychody Stokrotki wyniosły w ubiegłym roku 1,890 mld euro, notując wzrost o 8,7 proc. r/r (3 proc. w złotych).
– Wyniki finansowe za miniony rok odzwierciedlają stabilność naszej firmy oraz skuteczne zarządzanie w zmiennym i wymagającym otoczeniu rynkowym. Nasze działania koncentrują się na odpowiedzialnych decyzjach, co pozwala nam utrzymać równowagę między realizacją celów biznesowych a dbałością o długoterminowy rozwój i silną pozycję rynkową – mówi Arūnas Zimnickas, dyrektor zarządzający, prezes zarządu Stokrotki.
W minionym roku Stokrotka aktywnie uczestniczyła w konkurencyjnych działaniach marketingowych. Sieć koncentrowała się na wzmacnianiu działań promocyjnych poprzez wprowadzanie nowych akcji i zapewnianie niższych cen produktów. Firma wystartowała w 2024 roku z nową dedykowaną kampanią pod hasłem „Tanio tutaj jest”. W ramach podejmowanych działań sieć obniżyła m.in. ceny regularne ponad 600 produktów. Stokrotka wprowadziła również nowy dedykowany rabat dla osób uczestniczących w programie Karta Dużej Rodziny i korzystających z aplikacji Nasza Stokrotka.
Polska jest dla Maxima Grupe jednym z głównych miejsc rozwoju. Kontynuująca ekspansję Stokrotka otworzyła w 2024 roku 36 nowych sklepów własnych. Sieć zgodnie z przyjętą strategią skupiała się na otwieraniu większych placówek oraz inwestycjach w zakup nieruchomości. Takie podejście zorientowane jest na zapewnienie obchodzącej w minionym roku 30-lecie działalności firmie dalszego długoterminowego rozwoju oraz stabilnej i silnej pozycji rynkowej.
W związku z dołączeniem Maxima Grupe do międzynarodowej inicjatywy Science Based Targets i zobowiązania się do osiągnięcia celów zgodnych z porozumieniem paryskim w 2024 roku wdrażano nowe inicjatywy mające na celu zmniejszenie wpływu na środowisko. Stokrotka inwestowała w odnawialne źródła energii, instalując na dachach sklepów panele fotowoltaiczne. Ponadto w minionym roku rozpoczęto realizację projektu zakładającego powstanie przy sklepach Stokrotka 114 nowych lokalizacji z 276 punktami ładowania pojazdów elektrycznych.
Firmy z Grupy współpracują z organizacjami charytatywnymi i bankami żywności, przekazując część niesprzedanych, ale nadal bezpiecznych do spożycia produktów spożywczych. W 2024 roku łączna ilość żywności przekazanej bankom żywności i innym organizacjom charytatywnym wzrosła o 13 proc., osiągając 4 207 ton. W ubiegłym roku Stokrotka współpracowała w tym zakresie z Federacją Polskich Banków Żywności, Caritas Archidiecezji Lubelskiej oraz Bractwem Miłosierdzia im. św. Brata Alberta.
