Strefy Kibica podczas Mistrzostw Europy 2012 w Piłce Nożnej

graviteo

Doświadczenia z poprzednich Mistrzostw Europy pokazują jednoznacznie, że strefy zlokalizowane w ścisłych centrach miast odniosły spektakularny sukces - zapewniły im świetną promocję i zyski lokalnym przedsiębiorcom.

Strefy kibica to miejsca publicznego oglądania meczów i celebracji piłkarskiego święta przeznaczone dla tych fanów piłki nożnej, którzy nie kupili biletów na stadiony, a będą chcieli przeżywać wspólnie emocje towarzyszące EURO 2012, oglądając piłkarskie widowiska na wielkoformatowych ekranach. 


- Dlatego zgodnie z wytycznymi marketingowymi UEFA z listopada 2010 roku podstawowym parametrem jest lokalizacja stref kibica w centrum Miast Gospodarzy. Aby zapewnić jak najlepszą promocję miasta, strefa powinna oddawać jego charakter - mówi Rafał Rosiejak, koordynator krajowy ds. stref kibica i publicznego oglądania meczów w spółce celowej Ministerstwa Sportu i Turystyki PL.2012. - O randze właściwej lokalizacji stref świadczy fakt, że zalecenie dotyczące ich organizacji w ścisłym centrum miast został wpisany również w oficjalne wytyczne UEFA do Mistrzostw w 2016 roku.

Od czasu Mistrzostw Świata w piłce nożnej FIFA 2006 w Niemczech, zbiorowe oglądanie meczów i wspólna zabawa w formie wielkiego festynu, gromadzącego tysiące osób w strefach kibiców stała się niezwykle popularna. Największe strefy - w Berlinie - gromadziły podczas najważniejszych meczów MŚ FIFA 2006 nawet pół miliona fanów z całego świata.

- Nowoczesna infrastruktura, poczucie bezpieczeństwa, zapewniona dzięki setkom wolontariuszy rzetelna i pełna informacja oraz odpowiednia oprawa całości przedsięwzięcia stworzy niepowtarzalny nastrój, da radość wspólnego i - co ważne - bezpiecznego oglądania meczów - mówi Rafał Rosiejak. - Dzięki profesjonalnie zorganizowanym strefom kibiców Miasta Gospodarze zyskają szansę promocji nie tylko w Europie, ale i na całym świecie.

Bardzo dobrym przykładem korzyści, promocyjnych, jakie może przynieść lokalizacja strefy kibica w centrum jest austriacki Salzburg - w tym spokojnym, kojarzonym głównie z muzyką klasyczną mieście, liczącym niespełna 150 000 mieszkańców, podczas Mistrzostw w 2008 roku w strefie kibica znajdującej się w okolicach placu Mozarta mecze oglądało ponad 260 000 osób. Transmisje telewizyjne pokazujące strefę kibica i zarazem piękną panoramę zabytkowego Salzburga obejrzało miliony telewidzów na całym świecie - w wielu przypadkach także z krajów, które nie brały udziału w rozgrywkach.

Zgodnie z wytycznymi UEFA kryteriami lokalizacji stref w centrum miast jest też ich bezpieczeństwo, dobre skomunikowanie dzięki transportowi publicznemu, a także tradycje organizacji dużych imprez na tym terenie. Musi on być wystarczająco duży, aby pomieścić co najmniej 20 000 kibiców, jego powierzchnia musi być równa, umożliwiająca bezpieczny i łatwy montaż telebimów oraz scen, na których przez cały dzień prezentowane będą różnego rodzaju atrakcje sportowo - rozrywkowe, np. koncerty, zawody czy konkursy. Ważne jest zapewnienie łatwego dostępu dla samochodów ciężarowych, które będą dostarczać wyposażenie techniczne niezbędne do stworzenia stref (telebimy, nagłośnienie, sceny, wyposażenie stoisk gastronomicznych i np. sprzedających oficjalne pamiątki turniejowe).

Przypomnijmy, że strefy kibica w polskich Miastach Gospodarzach zlokalizowane będą: w Poznaniu - na placu Wolności (pojemność 25 tys. osób), w Warszawie w okolicach Pałacu Kultury i Nauki (60 do 100 tys. osób), we Wrocławiu w okolicach rynku i Placu Solnego (25 tys. osób), w Gdańsku w okolicy Placu Zebrań Ludowych (30 tys. osób). Dodatkowo oficjalne Strefy Kibica będą jeszcze w Krakowie i w Łodzi, a także w wielu innych miastach Polski, które mogą się ubiegać o licencję UEFA.

ŹRÓDŁO: PL.2012