W Szczecinie na Wyspie Grodzkiej na przeciwko Wałów Chrobrego powstanie Port Jachtowy. Autorem projektu jest Pracownia Architektury Łukasz Podczaszy. Wiadomo, że po ukończeniu inwestycji przy pomostach pomiędzy Wyspą Grodzką a Łasztownią będzie mogło cumować aż 150 jachtów. Pomysł na przestrzenno-architektoniczne zagospodarowanie pojawił się w 2009 roku i wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie będzie realizowany.
Pierwsze dwa etapy inwestycji przygotowywane są głównie pod kątem zawodów regatowych The Tall Ships Races, które odbędą się w Szczecinie w 2013 roku. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem i miasto dostanie dotację z programu Interreg, to pierwszy etap prac zakończy się tuż przed finałem regat. Idea budowy Portu Jachtowego związana jest z potrzebą zagospodarowania terenów wyspy tak, aby w miejscach porośniętych dziś dziką roślinnością pojawiła się infrastruktura pozwalająca na przyciągnięcie jachtów, które Szczecin odwiedzają raczej niechętnie. Oferta skierowana będzie przede wszystkim do żeglarzy pływających po Bałtyku, którzy będą mogli w porcie odpocząć, zatankować paliwo, wodę, postawić lub położyć maszt itp. Chodzi przede wszystkim o to, aby skusić do pozostania w mieście tych, którzy przybywają do niego drogą morską. Jak dotychczas Szczecin kojarzył się bowiem wielu z zaniedbanym portem, który nie miał nic do zaoferowania.
Tymczasem koncepcja budowy portu zakłada zagospodarowanie południowej części Wyspy Grodzkiej, na której znajdzie się mały amfiteatr, kawiarnia, restauracja, małe boiska sportowe, a także zaplecze sanitarne dla żeglarzy. W zachodniej części wyspy powstanie z kolei bulwar spacerowy z miejscami postojowymi dla jachtów i wypożyczalnią sprzętu wodnego. Celem projektu jest wejście w przestrzeń miasta, a także stworzenie transgranicznego szlaku wodnego, który połączy przystanie po polskiej i niemieckiej stronie. Dlatego też Miasto Szczecin i Powiat Uecker Randow stworzyły wspólny projekt nazwany „Bazą turystyki żeglarskiej”. Jego celem jest integracja, współpraca, a przede wszystkim promocja żeglarstwa.
Część nawodna projektu będzie kosztowała 3 miliony euro, które wyłoży Miasto Szczecin. Reszta pieniędzy, potrzebna m.in. na podniesienie poziomu części południowo-wschodniego brzegu wyspy ma być pozyskana ze środków programu Interreg. Kolejne dwa etapy rozbudowy Portu Jachtowego w Szczecinie obejmują podniesienie i zagospodarowanie południowej części wyspy, następnie umocnienie zachodniego i północnego nabrzeża i wreszcie postawienie budynków socjalnych, klubowych i kawiarni. Dwa ostatnie etapy mają kosztować ok. 105 milionów złotych i możliwe będą do zrealizowania tylko dzięki unijnemu dofinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego.
mk