Tramwaj do Wilanowa – kolejne zmiany w organizacji ruchu na Mokotowie [MAPA]

Orzech

Już w najbliższy weekend kolejne zmiany w organizacji ruchu na Mokotowie – w związku z budową tramwaju do Wilanowa. Od niedzieli, 2 kwietnia, zmiany w ruchu będą wprowadzone na odcinkach ulic Belwederskiej, Spacerowej i Gagarina. Obowiązywać będą do pierwszych tygodni maja.

Prace przygotowawcze do wprowadzenia zmian w organizacji ruchu rozpoczną się już w czwartek, 30 marca. Lokalne zwężenia ul. Belwederskiej pojawią się: na jezdni w stronę Wilanowa przed skrzyżowaniem ze Spacerową (na wysokości hotelu) i za ulicą Grottgera; na jezdni w stronę centrum przed skrzyżowaniem z ul. Lądową – na tym fragmencie dostępny będzie jeden pas ruchu (zlikwidowany zostanie buspas); za ulicą Lądową kierowcy i autobusy wrócą na swoje dotychczasowe pasy.

Docelowa organizacja ruchu zacznie obowiązywać od niedzieli 2 kwietnia.

Zmiany na Belwederskiej

Wschodnia jezdnia ul. Belwederskiej zostanie wyłączona z ruchu – od ul. Sułkowickiej do Parkowej. Kierowcy jadący w stronę centrum, podobnie jak na wcześniejszym odcinku ul. Belwederskiej, będą poruszali się jezdnią zachodnią, którą będą dzielili z podróżującymi w kierunku Wilanowa. Na właściwą jezdnię wrócą przed ul. Lądową.

Kierujący się do centrum na skrzyżowaniu ze Spacerową i Gagarina będą mieli do dyspozycji lewoskręt oraz pas do jazdy prosto lub w prawo. Za skrzyżowaniem pojadą już jednym pasem ruchu.

Kierowcy udający się w stronę Wilanowa na skrzyżowaniu z jednego pasa będą mogli pojechać w lewo, a z drugiego prosto lub w prawo. Za skrzyżowaniem – dla zmierzających na południe – zarezerwowano jeden pas ruchu. Kolejny zyskają za ulicą Grottgera.

Wyjazd z drogi łączącej ulicę Belwederską z Parkową oraz z ul. Lądowej będzie możliwy na Belwederską wyłącznie w prawo. Jadący w dół nadal będą mogli skręcić z Belwederskiej – w lewo w ul. Lądową.

Parkowa i Spacerowa

Zamknięte zostanie połączenie ul. Parkowej z Gagarina – na tej pierwszej wprowadzony zostanie ruch dwukierunkowy. Po stronie Łazienek Królewskich obowiązywać będzie zakaz parkowania, także na wyznaczonych miejscach postojowych.

Na ul. Spacerowej do już obowiązujących ograniczeń dodane zostanie wyłączenie z ruchu skrajnego prawego pasa w kierunku Belwederskiej. Zostanie on wygrodzony od ul. Zajączkowskiej. Kierowcy na skrzyżowaniu z Belwederską i Gagarina będą mogli skorzystać z prawoskrętu lub jednego pasa do jazdy prosto. Pod górę, w stronę Puławskiej, pojadą jednym pasem.

Na Gagarina tylko południową jezdnią

Drogowcy zajmą także północną jezdnię Gagarina na skrzyżowaniu z ul. Belwederską i Spacerową. Cały ruch będzie się tu już odbywał jezdnią południową. Na samym skrzyżowaniu dostępny będzie lewoskręt w Belwederską w stronę Wilanowa oraz pas do jazdy prosto w Spacerową lub w prawo do centrum. W stronę Czerniakowskiej kierowcy będą się poruszać jednym pasem.

Skrzyżowanie Gagarina z Czerniakowską

Niemal w tym samym czasie, bo w piątek, 31 marca, o godz. 23:30 wprowadzona zostanie zmiana na skrzyżowaniu ul. Gagarina z Czerniakowską. Tu także zamknięta zostanie północna jezdnia ul. Gagarina, a ruch zostanie skierowany na południową. W stronę Belwederskiej prowadzić będzie jeden pas ruchu. Wyjazd na Czerniakowską możliwy będzie tak jak dotychczas trzema pasami: do skrętu w lewo, jazdy prosto lub prosto i w prawo.

Jadący ul. Czerniakowską w stronę Wilanowa będą mieli jeden pas do jazdy prosto lub w prawo w Gagarina, dwa pasy do jazdy prosto oraz osobno wydzielony lewoskręt w al. Polski Walczącej. Cały czas obowiązuje także awaryjne zajęcie prawego pasa tej jezdni Czerniakowskiej.

Dla jadących w przeciwną stronę nic się nie zmieni. Tu nadal będą dostępne cztery pasy ruchu: lewoskręt, dwa do jazdy prosto i jeden prosto lub w prawo.

Wyjeżdżający z al. Polski Walczącej będą mogli skorzystać z trzech pasów: do skrętu w lewo, jazdy prosto i prawoskrętu. Skrajny prawy pas zostanie wygrodzony i wyłączony z ruchu.

Takie zmiany, zarówno na skrzyżowaniu z Belwederską i Spacerową, jak i Czerniakowską będą obowiązywać do początku

Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa to najbardziej oczekiwana inwestycja Tramwajów Warszawskich oraz największy projekt tramwajowy w Polsce. Jest to też inwestycja o strategicznym znaczeniu dla miasta oraz jego mieszkańców. Trasa o łącznej długości blisko 19 km, docelowo połączy Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów, przyczyniając się tym samym do istotnego rozwoju sieci połączeń tramwajowych w stolicy, a także umożliwiając okolicznym mieszkańcom szybsze i bardziej komfortowe przejazdy pomiędzy poszczególnymi dzielnicami.

W ramach inwestycji, planuje się wykonanie torowisk wydzielonych z jezdni, wśród nich duży udział będą mieć tzw. zielone torowiska. Planowane jest też wyposażenie peronów przystankowych w wiaty (za wyjątkiem przystanków wyposażonych w wiaty w ramach działań Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie), ławki, instalacje przystosowane do zamontowania kamer systemu monitoringu, a także wygrodzenia ochronne – w przypadku przystanków sąsiadujących z jezdnią, zastosowane zostaną rozwiązania zabezpieczające przed ochlapywaniem pasażerów oczekujących na peronach.

Nowe przystanki będą wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne z rozkładem jazdy. W sumie na całej trasie powstanie 47 takich przystanków. Wybudowane w ramach inwestycji przystanki tramwajowe dostosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, seniorów, a także opiekunów z dziećmi w wózkach.

Źródło: UM Warszawa