Tramwaje wracają na Wielką Wyspę!

Tramwaje wracają na Wielką Wyspę!

REKLAMA

Dobiegają końca prace przy ulicy Mickiewicza i od soboty 17 lutego tramwaje znów jeżdżą do pętli Sępolno. A z okien pojazdów MPK będzie można obserwować rozkwitającą zieleń, którą posadzono podczas remontu. Dziesiątki tysięcy nowych roślin, krzewów, kwiatów zakwitnie już wiosną.

Jak informuje wrocławskie MPK, w związku z zakończeniem prac związanych z przebudową torowiska i przystanków tramwajowych "8 Maja" przy ulicy Mickiewicza, od soboty, 17 lutego na swoje stałe trasy przejazdu powrócą tramwaje linii nr 9, 12 i 17.

Linia nr 12 nie będzie już skrócona do pętli na stadionie Olimpijskim. Znika przystanek tymczasowy "8 Maja", a "9" i "17" będą korzystać z wyremontowanego właśnie stałego przystanku 8 Maja i następnego Godebskiego (AWF Wrocław). Swój bieg będą kończyć na pętli Sępolno.

Jednym z najważniejszych elementów inwestycji była przebudowa torowisk dla tramwajów.

– Ludzie musieli jeździć zastępczą komunikacją miejską. Na szczęście od soboty tramwaje wracają na swoje trasy, a mieszkańcy odzyskają nowoczesny dostęp do komunikacji zbiorowej – przekazał nam Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.

Szybszy dojazd do atrakcji turystycznych

Budowa Alei Wielkiej Wyspy trwa od grudnia 2020 roku i jest jedną z najbardziej wyczekiwanych inwestycji przez mieszkańców Wrocławia. Po 3 latach doczekaliśmy się końcowych prac, a inwestycja, która w zasadniczy sposób zmieniła sposób komunikacji mieszkańców z innymi częściami miasta, została oddana do użytku w grudniu 2023 roku.

Dzięki niej z południowej części miasta szybciej dojedziemy m.in. do wrocławskiego zoo, Stadionu Olimpijskiego czy Hali Stulecia. Generalnym wykonawcą inwestycji, w całości finansowanej z budżetu miasta, jest konsorcjum Banimex.

– To jedna z największych i najdroższych inwestycji komunikacyjnych w powojennej historii Wrocławia. Koszt przekroczył ponad 260 mln zł. Trasa zaplanowana jeszcze przed przedwojennych gospodarzy miasta wiedzie przez bardzo urokliwe tereny. Jest z niej widok na Oławę i jej rozlewisko, na Odrę i wały wzdłuż niej, na park Wschodni, las Rakowiecki – mówił prezydent Wrocławia Jacek Sutryk podczas konferencji prasowej.

Aleja Wielkiej Wyspy sprawiła, że z Tarnogaju czy Przedmieścia Oławskiego na Biskupin i Sępolno dojeżdżamy w kilka lub maksymalnie kilkanaście minut, omijając centrum miasta – co wcześniej było niemożliwe. Dzięki budowie AWW jest również szansa, że część samochodów przejeżdżających przez centrum teraz zmieni trasę, odciążając komunikacyjne tę część Wrocławia.

Aleja Wielkiej Wyspy ma ponad 3 km długości. Na niemal całym odcinku można nią jechać z prędkością 50 km/h, jedynie na niewielkim fragmencie między mostem nad Oławą a wiaduktem nad ul. Krakowską obowiązuje ograniczenie do 40 km/h. Na Alei Wielkiej Wyspy nie można też wyprzedzać – na całym odcinku wyznaczona jest ciągła linia.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

Wygodnie będzie też rowerzystom!

Wprawdzie ścieżka rowerowa nie ma jeszcze asfaltu, bo na jego wylanie nie pozwoliła pogoda, ale to kwestia tygodni, gdy tylko słońce osuszy teren i prace ruszą niezwłocznie.

REKLAMA

W przypadku tej części inwestycji, naprawdę warto poczekać, aby we właściwych warunkach atmosferycznych się to odbyło, przy zachowaniu reżimów technologicznych, niż żeby w niedługim odstępie znów martwić się, że asfalt pęka i potrzebne będą naprawy. Jak tylko warunki pozwolą, ruszamy z pracami – tłumaczy Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.

Prowadzone są jednocześnie prace brukarskie na ulicy Wittiga.

– Tam znajdują się ważne elementy infrastruktury pieszej, które chcemy jak najszybciej zakończyć, co znacznie ułatwi życie studentom – dodaje Krzysztof Świercz.

Trwają również instalacje wiat przystankowych, ale – jak wspomnieliśmy, tramwaje linii nr 9, 12, 17 wracają już na swoje dotychczasowe trasy. Warto jednak pamiętać, że utrudnienia wokół całej inwestycji są widoczne i uciążliwe, bo trwają dodatkowo prace przy przebudowie sieci i parkingów.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

Mnóstwo nowych roślin na Alei Wielkiej Wyspy

Na terenie inwestycji docelowo pojawi się kilkadziesiąt tysięcy nowych krzewów. To właśnie od nich rozpoczęły się prace związane z roślinnością. Wykonawca przy ul. Krakowskiej posadził trzy rodzaje tawuł: szarą, japońską odmianę "Anthony Waterer" oraz japońską odmianę "Golden Princess". Trasę przyozdobią jeszcze m.in. róże, ligustr pospolity, różne odmiany śnieguliczki, jaśminowiec wonny czy dereń rozłogowy. Przy ekranach przyrodniczych zasadzone zostaną pnącza: wiciokrzew, chmiel czy bluszcz.

Obok zbiornika retencyjnego przy kładce Siedleckiej rośnie już trzcina, tatarak, turzyca, śmiałek darniowy i trojeści. A na wysokości ul. Krakowskiej będzie kwietna łąka. Ma być kolorowo i różnorodnie.

Efekty zobaczymy najpewniej wiosną, gdy zima ustąpi, a wokół wszystko zacznie się zielenić. Wśród nowych roślin sadzone jest właśnie ponad tysiąc drzew, które rosnąć będą głównie na terenie Wielkiej Wyspy. Tam, przez prof. Monikę Ziemiańską z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, tworzone są właśnie m.in. szpaler lipowy z trzech rodzajów lip: szerokolistnej, srebrnej i drobnolistnej.

Taka liczba drzew oraz innych nasadzeń to jedno z kluczowych założeń inwestycji. Cieszy fakt, że odchodzimy szczególnie przy inwestycjach miejskich od wszechobecnej betonozy. Drzewa pojawią się również przy ul. Krakowskiej i między mostami. Sadzonki będą niemiecko-polskie: część drzew przyjedzie ze szkółki z Puław, a część z Niemiec. Pierwsze zostały usadowione w ziemi w listopadzie 2023 roku.

Nowe ekrany i tunele

W ostatnim czasie na i pomiędzy mostami Olimpijskim (most nad Odrą) oraz Wilczy Kąt (most nad Oławą) pojawiły się ekrany przyrodnicze. Służyć mają ochronie migrujących w tym rejonie nietoperzy. Dzięki ekranom, ssaki te nie będą wpadały pod auta, tylko latały nad nimi. Dodatkowo, w lesie Rakowieckim dla nietoperzy zainstalowane zostaną budki lęgowe.

– To nie jest jedyny tego typu zabieg na Alei Wielkiej Wyspy. W pobliżu szpaleru z lip, pod drogą wybudowaliśmy trzy tunele dla ropuch. Ropuchy migrują od strony parku Szczytnickiego i ul. Kosiby do stawu przy ul. Kazimierskiej – dodaje Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.

Kolejny, zamykający się etap inwestycji jeszcze ułatwi życie mieszkańców Wrocławia. Nadchodząca wiosna i wyższe temperatury na zewnątrz pozwolą zakończyć wyczekiwane prace przy ścieżkach rowerowych. Wracają też długo wyczekiwane tramwaje, które ułatwią komunikację mieszkańców Wielkiej Wyspy.

Komentarze (1)

Napisz komentarz
Jakub Zazula
Wspaniała wiadomość, ta linia to nie tylko Biskupin i Sępolno ale i potężnie rozwijające się Swojczyce!
REKLAMA