Trasa autobusowo-tramwajowa na Nowy Dwór (TAT) gotowa! Zostanie oficjalnie otwarta w najbliższą niedzielę 3 września. To największa inwestycja komunikacyjna miasta od 1949 r., kiedy wybudowana została linia tramwajowa do Leśnicy. To 6,8 kilometrów trasy autobusowo-tramwajowej, w tym dwa wiadukty: 160-metrowy nad torami kolejowymi i 22-metrowy nad ulicą Smolecką.
Trasa autobusowo-tramwajowa rozpoczyna się na placu Orląt Lwowskich, a kończy przy przystanku kolejowym Wrocław Nowy Dwór. Na całej trasie powstało łącznie 15 par przystanków, w większości w lokalizacjach zbliżonych do obecnych przystanków autobusowych. TAT jest wyposażona w drogę rowerową, nowe chodniki i dojścia piesze do przystanków.
W zakres inwestycji wchodziła: budowa torowiska tramwajowego wraz z trakcją i zasilaniem, budowa peronów przystankowych wraz z wyposażeniem, przebudowa jezdni, chodników, dróg rowerowych wraz z odwodnieniem i oświetleniem oraz zagospodarowania pasa drogowego, przebudowa pętli autobusowej na pętlę tramwajowo-autobusową, budowa parkingu typu P&R (parkuj i jedź), przebudowa przystanku przy ul. Żernickiej (w ramach pętli tramwajowo-autobusowej i P+R), przebudowa kanalizacji drenażowej, rozbiórka obiektów budowlanych, przebudowa i zabezpieczenie infrastruktury podziemnej w obszarze robót, a także wycinki i nasadzenia zieleni.
W ramach realizacji tej inwestycji oprócz torowiska powstało też około 1,79 km wydzielonej drogi rowerowej, 1,3 km ciągu pieszo-rowerowego, 2,28 km chodników, przejścia i przejazdy rowerowe. Wybudowane zostaną także cztery pary przystanków tramwajowo-autobusowych wzdłuż ulicy Rogowskiej.
Po wydzielonej trasie będzie można dojechać tramwajem lub autobusem z Nowego Dworu do centrum w mniej niż 20 minut.
Koszt całej inwestycji, współfinansowanej ze środków unijnych, to 386 milionów złotych.
Na Nowy Dwór jeździć będą dwie linie tramwajowe: 13 i 23.
"Trzynastka" połączy nową pętlę Wrocław Nowy Dwór (P+R) z dobrze znaną pętlą Stadion Olimpijski na Wielkiej Wyspie. Z TAT-u przez ul. Śrubową dojedziemy do Legnickiej, a dalej przez place: Jana Pawła II, Dominikański, Grunwaldzki do Stadionu Olimpijskiego.
Linia 23 kursować będzie w relacji Nowy Dwór - Kowale i połączy węzły przesiadkowe: pl. Orląt Lwowskich, Arkady (Capitol), Dworzec Główny, Galeria Dominikańska, pl. Bema, Nowowiejska i Kromera.
Na nowych przystankach na TAT tramwaj pojawiać się będzie co 6 minut.