Na placu Dworcowym rozpoczęły się prace związane z realizacją fundamentów parkingu podziemnego. Nowoczesny węzeł integracyjny Gdynia-Chylonia pozwoli tysiącom mieszkańców na swobodne przesiadanie się z auta do SKM-ki, trolejbusu lub autobusu i zmniejszy liczbę aut wjeżdżających do centrum miasta. Wykonawcą prac w zakresu fundamentowania specjalistycznego jest Soletanche Polska, lider światowego budownictwa podziemnego.
Powstający parking typy "park&ride" ma zapewnić miejsca dla 140 samochodów oraz 48 rowerów. Dzięki zaplanowanemu podziemnemu łącznikowi kierowcy oraz ich pasażerowie będą mogli przejść z parkingu bezpośrednio na perony. Nad obiektem zaplanowano pętle autobusową. Realizacja inwestycji ma na celu zintegrowanie transportu kolejowego, trolejbusowego oraz autobusowego. Jest to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji przez gdynian. Stawianie na nowoczesną infrastrukturę wspierająca transport szynowy jest światowym trendem, który będzie umacniał się przez najbliższe lata. Przede wszystkim ze względu na redukcję emisji CO2.
Soletanche w ramach kontraktu wykona ściany szczelinowe wraz z rozparciem, które pełnią w tym projekcie podwójną rolę: obudowy wykopu oraz docelowych ścian parkingu podziemnego. Ściany zostaną zrealizowane po obwodzie działki opiewającym na 256 metrów bieżących.
– Bardzo się cieszę, że mamy okazję wykonać to zadanie – mówi Piotr Szturmowski, dyrektor Oddziału Północ, Soletanche Polska. – Jako polski oddział światowego lidera w zakresie budownictwa podziemnego, grupy Soletanche Bachy staramy się brać udział w projektach, które w sposób znaczący przyczyniają się do zmniejszenia emisji CO₂. Inwestycje wspierające publiczny transport zbiorowy oraz kolej są jednym z priorytetów w naszej strategii ECO – podsumowuje Szturmowski.
Głębienie pierwszej sekcji ścian szczelinowych miało miejsce 23 marca 2020 roku. Zakończenie prac zakontraktowanych przez Soletanche zaplanowane jest na początek IV kwartału 2020 roku. Za realizacje prac zleconych Soletanche Polska odpowiedzialny jest zespół pod kierownictwem: Marka Wasiluka, kierownika projektu oraz Krzysztofa Tomczaka, kierownika robót (realizujących z ramienia Soletanche Polska m.in. wykonanie suchego wykopu pod Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku).
Generalnym wykonawcą i zleceniodawcą zakresu geotechnicznego jest konsorcjum Roverpol Sp. z o.o. – lider konsorcjum oraz Rover Infraestructuras S.A. Wartość projektu "Utworzenie Węzła Integracyjnego Gdynia-Chylonia" wynosi 45 799 000 zł brutto. Zakończenie prac zaplanowano jesienią 2021 roku.
Całość inwestycji na placu Dworcowym w Gdyni-Chyloni obejmuje:
- przebudowa placu Dworcowego,
- stworzenie nowej trakcji trolejbusowej,
- budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Kartuskiej,
- budowa jednokondygnacyjnego obiektu z przejściem podziemnym,
- powstanie zespołu toalet publicznych,
- stworzenie nowego oświetlenia,
- ustawienie monitoringu.