Trwa modernizacja stacji Kraków Batowice Fot. facebook.com/krakowpokolei

Trwa modernizacja stacji Kraków Batowice

FILMY
Orzech
Orzech
REKLAMA

Na stacji Kraków Batowice trwają intensywne prace modernizacyjne prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Wymieniane są tory, rozjazdy oraz elementy sieci trakcyjnej i teletechnicznej. To część większego projektu przebudowy linii kolejowej nr 8 na odcinku Tunel – Kraków, którego celem jest zwiększenie przepustowości, bezpieczeństwa i komfortu podróży. Inwestycja warta ponad 105 mln zł jest współfinansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności

Pierwsze efekty prac na stacji Kraków Batowice

Na stacji widać już wymienione tory i rozjazdy, a także nowe elementy sieci trakcyjnej. Jak podkreślają przedstawiciele PKP PLK, modernizacja obejmuje cały odcinek od Tunelu do Krakowa i jest jedną z kluczowych inwestycji w północnej części aglomeracji.

Modernizacja linii Tunel – Kraków Batowice poprawi przepustowość i skróci czas przejazdu, a jednocześnie zwiększy bezpieczeństwo na trasie.

Po zakończeniu prac pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 120 km/h, co skróci czas przejazdu o około trzy minuty i poprawi punktualność składów.

Nowe perony i lepsza dostępność dla pasażerów

Wymiana torów to dopiero początek. Na stacji Batowice oraz przystankach Smroków i Miechów zaplanowano modernizację i podwyższenie peronów do wysokości 76 cm, zgodnie ze standardem PKP PLK stosowanym w całej Polsce.

Nowe perony zostaną wyposażone w:

wiaty,

ławki,

tablice informacyjne,

oznakowanie dla osób z niepełnosprawnościami,

oświetlenie LED,

system informacji pasażerskiej.

W ramach opcji kontraktowej powstanie także nowy peron w Zastowie oraz wydłużona zostanie tamtejsza kładka nad torami.

Nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym

Jednym z najważniejszych elementów projektu jest wdrożenie cyfrowego systemu sterowania ruchem kolejowym. Nowe urządzenia pozwolą na zdalne prowadzenie ruchu z nastawni w Krakowie Batowicach, obejmując swoim zasięgiem stacje:

Miechów,

Słomniki,

REKLAMA

Niedźwiedź,

Zastów.

To część krajowego programu „Digitalizacja infrastruktury kolejowej – Etap I”, którego celem jest zwiększenie niezawodności i bezpieczeństwa systemów sterowania ruchem.

PKP PLK podkreśla:

– Modernizacja sześciu przejazdów kolejowo‑drogowych i wdrożenie nowych urządzeń sygnalizacyjnych znacząco poprawi bezpieczeństwo użytkowników dróg i pasażerów.

Nowy system ma być w pełni operacyjny do połowy 2026 roku.

Inwestycja ważna dla całego regionu

Linia Tunel – Kraków to kluczowy fragment korytarza kolejowego prowadzącego w stronę Kielc i Warszawy. Po zakończeniu modernizacji zyskają zarówno pasażerowie podróżujący lokalnie, jak i ci korzystający z połączeń dalekobieżnych.

Dzięki zwiększeniu prędkości do 120 km/h i cyfryzacji sterowania ruchem kolej ma stać się realną alternatywą dla transportu samochodowego.

Modernizacja stacji Kraków Batowice i całego odcinka Tunel – Kraków to inwestycja, która:

zwiększy przepustowość linii,

skróci czas przejazdu,

poprawi bezpieczeństwo,

podniesie komfort podróży,

dostosuje infrastrukturę do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

To kolejny krok w kierunku nowoczesnej, szybkiej i dostępnej kolei w Małopolsce.

Komentarz do inwestycji Kraków Batowice
Orzech
+1
0
Zaloguj aby dodać komentarz

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA