Dworzec Łódź Kaliska jest w trakcie wielkiej przebudowy. Wiele już wyburzono, ale na zdjęciach z drona można jeszcze dostrzec resztki fundamentów i podłogi. To jeden z pierwszych etapów inwestycji, która ma na celu stworzenie nowego, ekologicznego i komfortowego dla podróżnych budynku. Dzięki przebudowie, dworzec zyska również na przepustowości.
Przebudowa dworca Łódź Kaliska to kolejna inwestycja realizowana przez Polskie Koleje Państwowe w województwie łódzkim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Dzięki niej zmieni się nie tylko budynek dworca, ale również plac przydworcowy. Zgodnie z założeniami projektu przebudowy pozostawiono trójnawowy charakter dworca z bezpośrednim powiązaniem z nowym tunelem łączącym aleję Włókniarzy z ulicą Unii Lubelskiej. Dworzec będzie posiadał prostą bryłę, przeszkloną od placu przydworcowego i parkingu, z elewacją wykonaną z miedzi oksydowanej (jest to materiał trwały i niewymagający konserwacji). W środkowej nawie budynku na całej długości dachu znajdzie się nowoczesny świetlik. Wnętrze zostanie również wykończone elementami z miedzi, nawiązującymi kształtem do świetlika. Na parterze dworca znajdzie się część służąca podróżnym, w tym kasy biletowe, przestronna poczekalnia wraz z częścią dla dzieci oraz lokale komercyjne. Natomiast piętra obu skrzydeł budynku przeznaczono dla spółek kolejowych.
Budynek zostanie wyposażony w nowoczesne instalacje zarówno podnoszące komfort użytkowania, jak i służące stricte podróżnym – wyświetlacze przyjazdów i odjazdów pociągów, biletomaty czy windy. Cały budynek dworca wraz z otoczeniem zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym pasażerów z niepełnosprawnościami. Zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne oraz wprowadzone usprawnienia, w tym m.in. ścieżki prowadzące, dotykowe plany dworca, tabliczki w alfabecie Braille’a oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Modernizacja dworca Łódź Kaliska to również inwestycja w ekologię i bezpieczeństwo. W budynku zaprojektowano energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie podłogowe oraz system wentylacji z klimatyzacją. Za optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody oraz pracę urządzeń i instalacji będzie odpowiadał system BMS (Building Management System). Bezpieczeństwo w budynku i jego najbliższym otoczeniu zapewnią nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.
ZDJĘCIA:
Zmieni się również najbliższe otoczenie dworca. Powstanie nowoczesny plac przydworcowy służący jako węzeł komunikacyjny, dostosowany do ruchu samochodów (z miejscem do ładowania samochodów elektrycznych), autobusów oraz rowerów wraz z dużą wiatą rowerową. Natomiast za budynkiem zaplanowano parking dla pasażerów. Przy dworcu znajdzie się także postój taksówek. W ramach zagospodarowania zaplanowano dużą ilość nasadzeń, zarówno drzew, jak i krzewów oraz traw, dzięki czemu teren mocno się zazieleni.
Projekt uwzględnia również nowe założenia związane ze zwiększeniem przepustowości stacji kolejowej Łódź Kaliska, w tym budową łódzkiego tunelu średnicowego. Budynek dworca zostanie zintegrowany z układem stacyjnym, nowymi tunelami i peronami.
Podczas realizacji inwestycji obsługa podróżnych zostanie przeniesiona do kontenerowego dworca tymczasowego. Dworzec ten będzie wyposażony w poczekalnię z kasami biletowymi oraz toalety. Będzie znajdował się w pobliżu tunelu prowadzącego do al. Unii. Na czas budowy zostaną zapewnione dodatkowe dojścia do peronów.
WIZUALIZACJE:
Przebudowa dworca kolejowego Łódź Kaliska będzie kosztowała ponad 56,5 mln zł. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą prac budowlanych jest firma SKB LDR z Warszawy, a projekt przebudowy dworca opracowała pracownia An Archi Group Sp. z o.o. z Gliwic.
Planowany termin zakończenia inwestycji to połowa 2025 roku.