Tunel pod torami w Gałkowie – bezpieczeństwo i lepsze przejazdy na linii Koluszki – Łódź

Wojciech.Jenda

W Gałkowie bezpieczny i sprawny przejazd pod torami linii Łódź – Koluszki zapewnia nowy tunel drogowy. Inwestycja za ponad 23 mln zł powstała we współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i Urzędu Gminy Koluszki. Obiekt został wykonany w ramach ogólnopolskiego projektu o wartości ok. 268 mln zł netto „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III” dofinansowanego z POIiŚ.

Wiadukt kolejowy nad drogą łączącą Gałków Duży i Gałków Mały gwarantuje bezpieczeństwo w ruchu kolejowym m.in. na ważnej kolejowej linii z Łodzi do Warszawy. Tunel drogowy pod torami zapewnia lepszą komunikację samochodową. Bezkolizyjne skrzyżowanie zastąpiło przejazd kolejowo-drogowy w poziomie szyn. Kierowcy wygodnie pokonują tory oraz oszczędzają czas, który przeznaczali na oczekiwanie przed zamkniętymi rogatkami na przejazd pociągu.

Budowa tunelu drogowego pod linią kolejową w Gałkowie to inwestycja, która wpisuje się w działania Ministerstwa Infrastruktury na rzecz poprawy bezpieczeństwa przez budowę bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych. Dzięki współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i władz samorządowych zarówno pasażerowie kolei, jak również kierowcy, rowerzyści i piesi mogą korzystać z bezpieczniejszej komunikacji na styku drogi i torów — powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Zgodnie z zapowiedziami oddajemy do użytku kolejny wiadukt kolejowy. Inwestycja w Gałkowie usprawni przewozy na trasie Łódź – Koluszki i dalej w kierunku Warszawy. W całym kraju dzięki współpracy z samorządami i wykorzystaniu środków unijnych, budujemy bezkolizyjne skrzyżowania. Efektem realizacji projektów z Krajowego Programu Kolejowego jest wzrost bezpieczeństwa w przewozach kolejowych i transporcie drogowym — powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Szerokość tunelu wynosi ponad 11,5 m, długość przejazdu pod układem torowym to 28 m.

W tunelu, nad którym znajduje się 5 torów poprowadzona została jednia o szerokości 7 m oraz wytyczony został ciąg pieszo-rowerowy.

Wartość inwestycji w Gałkowie to ok. 23,6 mln zł netto, w tym wkład Gminy Koluszki to ok. 8,4 mln zł netto, powiatu łódzkiego wschodniego 3,8 mln zł netto, a PLK SA ok. 11,4 mln zł netto. Zadanie dofinansowano ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Bezpieczniej na kolei i na drogach

Budowa skrzyżowania bezkolizyjnego w Gałkowie wpisuje się w realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekt poprawy bezpieczeństwa. Celem jest zastępowanie przejazdów kolejowo-drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. PLK realizują program we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego i zarządcami dróg.

W województwie łódzkim w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami — Etap III wybudowano już wiadukt drogowy nad torami w Skierniewicach. Jeszcze w tym roku oddany do użytku zostanie tunel drogowy pod torami w Andrespolu k. Łodzi. Na sieci kolejowej wybudowanych zostanie ponad 20 bezkolizyjnych obiektów. Cały projekt ubiegający się o dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko ma wartość ok. 268 mln zł netto.

W ostatnich latach na terenie województwa łódzkiego PLK zbudowały również bezpieczne przejścia podziemne. Tunele dla pieszych, które jednocześnie usprawniły miejskie komunikacje powstały m.in. w Łowiczu, Pabianicach, Zduńskiej Woli i Zgierzu.

Bezpieczne skrzyżowania powstają także w ramach innych projektów Krajowego Programu Kolejowego m.in. na modernizowanych liniach: Poznań - Warszawa, Kraków - Rzeszów, Warszawa - Białystok i Warszawa - Lublin. Inwestycje są współfinansowane ze środków budżetowych oraz w ramach projektów unijnych.

Źródło: PKP PL