Via Baltica niemal gotowa. GDDKiA oddała do ruchu odcinek łączący S61 z S8

Wojciech Jenda

Droga ekspresowa S61 ma już ponad 200 z docelowych 220 kilometrów. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oddała do ruchu przedostatni odcinek od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa. Tym samym w budowie całej S61 została już tylko 13-kilometrowa obwodnica Łomży, której przejezdność po jednej jezdni osiągniemy w połowie przyszłego roku.

„Eska” w dwa lata

Oddany dziś do ruchu odcinek S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa ma około 19,5 km długości. Umowa na jego realizację w formule Projektuj i buduj, po rozwiązaniu kontraktu z nierzetelnym wykonawcą, została podpisana 8 stycznia 2020 r. Odcinek powstał – licząc od dnia otrzymania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (8 grudnia 2021 r.) – w niespełna dwa lata.

Jest to dwujezdniowa droga ekspresowa o nawierzchni bitumicznej przystosowana do najcięższego ruchu (11,5 t/oś) z dwoma węzłami – Ostrów Mazowiecka Północ na skrzyżowaniu dróg ekspresowych S61 i S8 oraz Komorowo (połączenie z drogami wojewódzkimi 627 i 677). Na „esce” powstało 26 obiektów inżynierskich, w tym pięć stanowiących przejścia dla zwierząt oraz dodatkowo osiem przepustów ekologicznych dla zwierząt małych.

Łatwiejszy dojazd do Łomży

Realizacja tego odcinka wiązała się z dużymi zmianami w organizacji ruchu na wysokości Ostrowi Mazowieckiej. Zlikwidowano dotychczasowy węzeł Ostrów Mazowiecka Północ na skrzyżowaniu z ul. Lubiejewską w ciągu drogi wojewódzkiej 627 przez co kierowcy korzystali z objazdu. Wraz z oddaniem nowego węzła na skrzyżowaniu S8 z S61, wyposażonego w łącznice bezpośrednie obsługujące ruch w ciągu Via Baltica, ułatwiamy dojazd do Łomży. Nowy węzeł obsłuży również dojazd do Ostrowi Mazowieckiej od północy i okolicznych miejscowości.

Ruch samochodów ciężarowych w kierunku granicy z Litwą, za sprawą ograniczeń tonażowych na mostach w Łomży wprowadzonych przez władze samorządowe, do czasu uzyskania przejezdności obwodnicy Łomży, będzie się odbywał tak jak dotychczas, przez Białystok.

To nie koniec prac na tym odcinku

Nadal będą kontynuowane prace poza ciągiem głównym oddanego dziś odcinka. Dodatkowo, na jezdni S8 w kierunku Białegostoku, przez kilka miesięcy potrwa jeszcze przebudowa wiaduktu nad linią kolejową oraz układanie nawierzchni na tejże jezdni. Do tego pozostaje do wykonania budowa łącznika od węzła Komorowo do drogi wojewódzkiej DW627 oraz budowa/przebudowa dodatkowych jezdni tzw. dróg bocznych. Ostateczne zakończenie prac planowane jest w przyszłym roku.

Dofinansowanie unijne

Wartość kontraktu realizowanego w systemie Projektuj i buduj to 750 mln zł. Koszt całkowity projektu to około 843 mln zł, natomiast dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniosło 433,5 mln zł.

Via Baltica

Budowa drogi ekspresowej S61 jest inwestycją istotną nie tylko dla sieci dróg w Polsce, ale ma też znaczenie europejskie. Łącząc się z drogą ekspresową S8 Wrocław – Warszawa – Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica (liczony od Warszawy do Budziska). Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy Europą Zachodnią i krajami bałtyckimi.

S61 na finiszu

Droga ekspresowa S61 docelowo będzie miała około 220 km. Przebiega przez trzy województwa – mazowieckie (19,5 km), podlaskie (ok. 134,3 km) i warmińsko-mazurskie (66,4 km).

W województwie podlaskim kierowcy korzystają już z przeszło 121 km drogi ekspresowej S61. W grudniu 2022 r. oddany został do ruchu przygraniczny odcinek Suwałki – Budzisko, a w czerwcu bieżącego roku węzeł Łomża Zachód wraz z 7-kilometrowym odcinkiem Łomża Południe – Łomża Zachód.

Obecnie trwają jeszcze prace przy budowie ostatniego w województwie podlaskim odcinka S61 – od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno (12,9 km). To obwodnica Łomży. Wykonawca ma za zadanie udostępnić ją do ruchu – na zasadzie przejezdności jednej jezdni – w połowie 2024 roku co pozwoli na ruch samochodów ciężarowych po S61 do granicy z Litwą. W połowie 2025 r. obwodnica Łomży na całej długości będzie w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej.

Historia budowy S61

- 19 grudnia 2013 roku – obwodnica Stawisk (jedna jezdnia) oddana do użytku. Długość: 6,5 km, druga jezdnia oddana wraz z odc. S61 Kolno – Stawiski – 9 sierpnia 2021 r.;

- 7 listopada 2014 roku – obwodnica Augustowa oddana do użytku, w tym 12,7 km odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S61;

- 13 listopada 2015 roku – obwodnica Szczuczyna, jedna jezdnia, oddana do ruchu. Długość 8 km. Otwarcie drugiej jezdni nastąpiło 15 maja 2020 r.;

- 13 kwietnia 2019 roku – obwodnica Suwałk (S61) dwie jezdnie, oddana do ruchu. Długość 12,8 km;

- 14 lipca 2021 roku – odcinek S61 Śniadowo – węzeł Łomża Południe, dwie jezdnie, oddany do użytku. Długość 17 km;

- 9 sierpnia 2021 roku – 2 odcinki S61 Kolno – Stawiski (16,4 km) i Stawiski – Szczuczyn (18 km), dwie jezdnie, udostępnione kierowcom;

- 31 grudnia 2021 roku – odcinek S61 Wysokie – Raczki (20,17 km), dwie jezdnie, oddany do użytku;

- 13 września 2022 roku – odcinek S61 Szczuczyn – Ełk Południe (23,25 km), dwie jezdnie, oddany do ruchu;

- 22 grudnia 2022 roku – odcinek S61 Suwałki – Budzisko (24 km), dwie jezdnie, oddany do ruchu;

- 2 czerwca 2023 roku – odcinek S61 Łomża Południe – Łomża Zachód (7,16 km) dwie jezdnie, oddany do użytkowania po zakończeniu budowy węzła Łomża Zachód;

- 12 sierpnia 2023 roku – odcinek S61 Ełk Południe – węzeł Wysokie (19,5 km) dwie jezdnie, oddany do użytku;

- 13 października 2023 roku – odcinek S61 Ostrów Mazowiecka Północ – Śniadowo (19,5 km), dwie jezdnie, oddany do ruchu.

Źródło: GDDKiA