W 2024 roku GDDKiA planuje oddać do ruchu ponad 175 km nowych dróg krajowych [MAPA]

Orzech

Duże inwestycje na drogach krajowych rozłożone są na lata. I choć każdy z etapów realizacyjnych ma kluczowe znaczenie, to dopiero oddanie do ruchu jest tym momentem, w którym wieloletnia praca zaczyna przekładać się na realną poprawę czasu, komfortu i bezpieczeństwa podróży dla tysięcy kierowców. W 2024 roku GDDKiA planuje oddać do ruchu ponad 175 km nowych dróg krajowych.

Na sprawny przebieg procesu inwestycyjnego, a tym samym liczbę oddawanych do ruchu w przyszłym roku kilometrów nowych dróg, wpływ ma przede wszystkim wydłużenie procesów związanych z uzyskaniem decyzji administracyjnych dla realizowanych obecnie odcinków. Chodzi o procedurę wydawania decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej oraz przeprowadzaną w jej trakcie ponową ocenę środowiskową, w która zaangażowanych jest kilka urzędów. Brak decyzji ZRID przekładał się na późniejsze wejście wykonawcy na plac budowy.

Z kolei w trakcie budowy na wydłużenie czasu realizacji inwestycji wpływ miały zdarzenia nieprzewidywalne, takie jak np. dodatkowe badania archeologiczne, warunki pogodowe, dodatkowe roboty związane z geologią. Pomimo tych przeszkód GDDKiA zawsze poszukuje i dąży do rozwiązań takich, aby nasze inwestycje zostały oddane do ruchu w możliwie najkrótszym technicznie terminie z zachowaniem właściwej jakości.

Nowe drogi w 2024 r.

GDDKiA planuje oddać kierowcom łącznie 175,2 km nowych dróg:

24,6 km autostrad:

- Kałuszyn – Groszki, ok. 12,1 km

- Siedlce Zachód (Gręzów) – Siedlce Południe (Swoboda), ok. 12,5 km

117,1 km dróg ekspresowych:

- S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza, ok. 7 km

- S3 Świnoujście – Dargobądz, ok. 17,1 km

- S3 Dargobądz – Troszyn, ok. 15,9 km

- S3 Bolków – Kamienna Góra Północ, ok. 16,1 km

- S6 obw. Koszalina i Sianowa, ok. 3,9 km

- S7 Miechów – Szczepanowice, ok. 5,3 km

- S7 Widoma – Mistrzejowice, ok. 13,7 km

- S16 Borki Wielkie – Mrągowo, ok. 12,9 km

- S52 Północna Obwodnica Krakowa, ok. 12,3 km

- S61 Łomża Zachód – Kolno, ok. 12,9 km (ruch jedną nitką mostu na Narwi)

10 km dróg z Programu budowy 100 obwodnic:

- DK31 obw. Gryfina, ok. 5,5 km

- DK32 obw. Strykowa, ok. 3,1 km

- DK72 obw. Grzymiszewa, ok. 1,4 km

23,5 km dróg klasy GP w ciągu dróg krajowych:

- DK9 obw. Ostrowca Świętokrzyskiego, ok. 2,9 km

- DK11 rondo Janiska – Kołobrzeg Wschód (S6), 1,5 km

- DK47 Rdzawka – Nowy Targ, ok. 16,1 km

- DK75 Brzesko – II etap łącznika brzeskiego, ok. 3 km

Kolejne odcinki w realizacji i w przetargach

Przypomnijmy, że obecnie kierowcy mają do dyspozycji 5115,6 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1849,2 km autostrad i 3266,4 km dróg ekspresowych. W realizacji są obecnie 103 zadania (PBDK, PB100 oraz dwa zadania spoza PBDK) o łącznej długości 1301 km.

W postępowaniach przetargowych są aktualnie 32 zadania o łącznej długości 417,9 km z Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) oraz siedem obwodnic o długości 54,1 km z rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100).

Źródło: GDDKiA