W fabryce Alstom w Chorzowie powstaną wagony, które będą obsługiwać sieć metropolitarną DublinaFot. Alstom

W fabryce Alstom w Chorzowie powstaną wagony, które będą obsługiwać sieć metropolitarną Dublina

Orzech
Orzech
REKLAMA

Alstom, globalny lider w dziedzinie inteligentnej i zrównoważonej mobilności, wyprodukuje w swojej polskiej fabryce w Chorzowie wagony, , które będą obsługiwać sieć metropolitarną Dublina.

Od 2026 roku sieć DART+ (Dublin Area Rapid Transit) będzie obsługiwana przez nowoczesne pociągi elektryczne Alstom. Nowa flota 37 pociągów elektrycznych i akumulatorowo-elektrycznych, zamówiona przez Koleje Irlandzkie, ma znacząco przyczynić się do poprawy jakości transportu pasażerskiego w aglomeracji miasta Dublin, zwiększając przepustowość linii i dostępność pojazdów.

W skład floty wejdą pięciowagonowe pociągi, produkowane przez zakład w Chorzowie, będące częścią zamówienia obejmującego łącznie 185 wagonów – 155 akumulatorowo-elektrycznych i 30 elektrycznych. Umowa ramowa przewiduje możliwość rozszerzenia zamówienia do 750 wagonów w ramach programu DART+, który zakłada podwojenie przepustowości i trzykrotny wzrost poziomu elektryfikacji sieci kolejowej w regionie Dublina. Program ten ma na celu uczynienie kolei filarem zrównoważonego transportu w Irlandii.

Podczas prezentacji pociągu w tym tygodniu w Dublinie, prezes Kolei Irlandzkich, Jim Meade, podkreślił:

– „To kluczowy krok w realizacji naszej wizji zdekarbonizowanej sieci kolejowej. Pragniemy, aby kolej stała się w Irlandii kręgosłupem zrównoważonego i zintegrowanego systemu transportu, który ułatwia przemieszczanie się ludzi i dostęp do różnych miejsc. Naszym celem jest poprawa jakości życia poprzez zapewnienie w pełni dostępnego, elastycznego, częstego, szybkiego, przyjaznego dla użytkownika i środowiska oraz ekonomicznego w eksploatacji systemu niskoemisyjnego.”

Dostawa 185 składów X’trapolis to największe i najbardziej przyjazne środowisku zamówienie w historii irlandzkiego transportu publicznego

To przełomowy moment dla Kolei Irlandzkich, który zapoczątkuje modernizację taboru na Zielonej Wyspie. Nowe pociągi, produkowane w chorzowskim zakładzie Alstom, zastąpią starsze, japońskie składy. Dziesięciowagonowe składy, powstałe przez połączenie dwóch pięciowagonowych pociągów, będą najdłuższymi pociągami w historii irlandzkiej kolei, zdolnymi przewieźć ponad 1,1 tysiąca pasażerów.

– „Jesteśmy niezwykle dumni, że nasz zakład w Chorzowie, będący jedną z największych i najnowocześniejszych fabryk Alstom, realizuje tak ważne zamówienie dla Irlandii i jej mieszkańców. To dla nas wyjątkowa okazja do uczestnictwa w tworzeniu jednej z największych flot bateryjnych w Europie. Wspólnie z Kolejami Irlandzkimi zaprojektowaliśmy modułową platformę pociągów X’trapolis, która zapewni komfort podróży i będzie przez lata służyć pasażerom w Dublinie i jego okolicach,” – powiedziała Beata Rusinowicz, dyrektor zarządzająca Alstom na Polskę, Ukrainę i Kraje Bałtyckie.

Oprócz dostawy nowej floty firma zapewni Kolejom Irlandzkim wsparcie techniczne i części zamienne przez pierwsze 15 lat eksploatacji, a także trzy symulatory pociągów do szkolenia maszynistów.

Fot. Alstom
Fot. Alstom

O fabryce Alstom w Chorzowie:

Zakład o łącznej powierzchni niemal 300 tys. mkw., zatrudniający 2,5 tys. pracowników, jest częścią globalnego centrum kompetencyjnego Alstom w zakresie produkcji i inżynierii. Projektowane i produkowane są w nim nowoczesne wagony metra, tramwaje i pociągi regionalne, z których korzystają mieszkańcy wielu krajów w Europie i na Bliskim Wschodzie.

Historia zakładu

Zakład Alstom w Chorzowie powstał w 1864 roku jako część ówczesnej Huty Królewskiej. Jego pierwszym zadaniem było przetwarzanie stali na komponenty do torów i taboru kolejowego, a z czasem również dla innych branż przemysłowych. Pochodzące z chorzowskiego zakładu konstrukcje stalowe były wykorzystywane do budowy strategicznych inwestycji infrastrukturalnych w całej Polsce. To właśnie tutaj powstały konstrukcje stalowe do ponad 100 imponujących mostów, z których wiele służy mieszkańcom do dziś, m.in. w Warszawie (most Poniatowskiego i most Gdański) i w Puławach (most im. Mościckiego).

Po II wojnie światowej zakład, znany wówczas jako Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych „KONSTAL”, był jedynym producentem tramwajów w Polsce. To z tej fabryki wywodzą się słynne wagony „n-ki”, „trzynastki”, „stodwójki” czy „stopiątki”. Łącznie z Chorzowa wyjechało blisko 7 tys. tramwajów, do dziś eksploatowanych w kilkunastu miastach i aglomeracjach miejskich w całej Polsce.

REKLAMA

Rozwój dzięki Alstom

W latach 90. XX wieku chorzowski zakład dołączył do Grupy Alstom. Włączając Konstal do swojej grupy, Alstom dostrzegł wielki potencjał zakładu oraz rozpoczął szeroko zakrojone inwestycje w modernizację, rozwój linii produkcyjnych oraz programy kursów i szkoleń. Ważnym kamieniem milowym w rozwoju zakładu było uruchomienie linii spawania aluminium. Dziś zakład w Chorzowie jest liderem tej technologii, z powodzeniem dostarczając aluminiowe pociągi na europejskie rynki.

Alstom jest największym producentem i eksporterem taboru w Polsce. W całym kraju zatrudnia ponad 4,5 tys. osób, z czego ponad 2,5 tys. osób w Chorzowie. Alstom stale zwiększa moce produkcyjne w chorzowskim zakładzie i regularnie rekrutuje wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Portfolio Alstom obejmuje kolej dużych prędkości, pociągi regionalne, metro, pociągi jednoszynowe i tramwaje, a także zintegrowane systemy, usługi, infrastrukturę, sygnalizację i mobilność cyfrową.

Dookoła świata z Alstom w Chorzowie

Chorzowski zakład jest nie tylko jedną z największych, ale też najbardziej zaawansowanych technologicznie fabryk Alstom na świecie. Poza projektowaniem i produkcją wagonów metra, tramwajów oraz pociągów regionalnych zakład pełni rolę centrum doskonałości w zakresie produkcji aluminiowych i stalowych pudeł pociągów pasażerskich.

Tylko w ostatnich latach w Chorzowie wyprodukowanych zostało 2,4 tys. aluminiowych wagonów metra i aluminiowych wagonów dla kolei regionalnych. Są to m.in.:

pociągi regionalne Coradia Stream dla Niderlandów i dla Włoch,

pociągi z rodziny LINT dla Niemiec,

ponad 100 wagonów Metropolis dla Metra Warszawskiego,

blisko 70 składów dla Metra w Rijadzie,

250 wagonów dla Metra w Dubaju.

Elektryczne, bateryjne, jednopokładowe i piętrowce

Obecnie zakład realizuje ambitny portfel zamówień dla międzynarodowych klientów. Obejmuje on m.in. produkcję 31 akumulatorowo-elektrycznych (BEMU) i 6 elektrycznych (EMU) zespołów X'trapolis dla Kolei Metropolitarnej w Dublinie, 37 elektrycznych pociągów Coradia Stream dla Kolei Rumuńskich oraz 130 piętrowych pociągów EMU Coradia Stream High Capacity dla niemieckiego przewoźnika kolejowego SFBW z Baden Wurttemberg.

Pociągi Alstom to produkty projektowane i realizowane na zamówienie – każdy projekt powstaje w ścisłej współpracy z klientem, z myślą o wygodzie i potrzebach pasażerów oraz celach operacyjnych przewoźnika. Klimatyzacja, bezpłatne Wi-Fi, liczne opcje ładowania telefonów komórkowych i laptopów, a także lampki do czytania, przestrzenie wielofunkcyjne z miejscami na duży bagaż, wózki dziecięce i rowery to jedne z przykładów rozwiązań, które przyczyniają się do komfortu podróży.

Źródło: Alstom

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA