PKP PLK S.A. realizują największą kolejową inwestycję w historii województwa śląskiego. Jej efektem będą bezpieczne podróże, nowe przystanki oraz większe możliwości w ruchu pociągów. Trwa przebudowa torów, rozjazdów i czterech wiaduktów w Katowicach. Inwestycja na linii Będzin – Katowice Piotrowice jest dofinansowana z UE w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Lepsze podróże i większy dostęp do kolei
Inwestycja na odcinku Będzin – Katowice Piotrowice całkowicie odmieni transport kolejowy w regionie. Kluczowym jej założeniem jest rozdzielenie ruchu regionalnego od dalekobieżnego. W tym celu na odcinku linii kolejowej od Będzina do Katowic dobudowane zostaną dwa dodatkowe tory.
W efekcie wzrośnie przepustowość ruchu kolejowego w województwie śląskim – zarówno pasażerskiego, jak i towarowego. Oznacza to, że na trasę wyjedzie więcej pociągów.
Podróżni zyskają lepszy dostęp do ekologicznego środka transportu jakim jest kolej
W ramach tej wielkiej inwestycji wybudowanych zostanie pięć nowych przystanków:
• Sosnowiec Środula,
• Katowice Morawa,
• Katowice Uniwersytet,
• Katowice Akademia,
• Katowice Kokociniec.
Komfort podróżowania koleją w regionie poprawi modernizacja czterech stacji:
• Sosnowiec,
• Katowice Zawodzie,
• Katowice,
• Katowice Ligota,
oraz dwóch przystanków:
• Katowice Szopienice Południowe,
• Katowice Brynów.
Na wszystkich przebudowana zostanie infrastruktura, a na stacjach Sosnowiec, Katowice Ligota oraz przystanku Katowice Szopienice Południowe PKP PLK S.A. dobuduje po jednym dodatkowym peronie. Wszystkie będą przystosowane do obsługi podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wygodny i bezpieczny dostęp do nich zapewnią pochylnie lub windy. Na antypoślizgowych nawierzchniach zamontowane zostaną ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych oraz niedowidzących. Perony wyposażone zostaną w nowe wiaty, ławki, oświetlenie. Codzienne podróże ułatwi czytelna informacja pasażerska.
Po zakończeniu inwestycji, pociągi pasażerskie przyspieszą nawet do 160 km/h
Będzie to możliwe dzięki wymianie na tym odcinku ok. 130 km torów oraz 175 km sieci trakcyjnej. Bezpieczne i sprawne podróże koleją w regionie zapewni budowa nowoczesnego Regionalnego Centrum Sterowania w Katowicach oraz przebudowa ponad 150 obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktów kolejowych i drogowych oraz mostów.
Inwestycja realizowana jest też m.in. w Sosnowcu i Pszczynie
Przebudowa węzła katowickiego to część wielkiej inwestycji realizowanej od Będzina do Zebrzydowic i do granicy z Czechami. Zaawansowane prace prowadzone są również na odcinku linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Południowe oraz Tychy – Goczałkowice. Roboty prowadzone są także między Zabrzegiem a Zebrzydowicami.
Modernizacja linii kolejowej E65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice potrwa cztery lata. Ma wartość ok. 7 mld zł i jest dofinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
W artykule wykorzystano matariały PKP PLK S.A.