Do jeżdżących już prototypów polskiego elektrycznego samochodu dostawczego (rządowy projekt e-Van) oraz powstającej osobowej Izery, dołącza samochód dostawczy legendarnej polskiej marki z czasów PRL-u – Nysa. Pojazdy tej marki powstają we Wrocławiu. W założeniach nowe samochody mają mieć zakres dopuszczalnej masy całkowitej od 3500 do 4250 kg. Przedstawiciele firmy informują, że z dwiema bateriami niwa, elektryczna Nysa powinna ważyć około 2000 kg bez zabudowy. Z zabudową skrzyniową ładowność będzie się kształtować w przedziale od 1200 do około 2000 kg, a z zabudową furgonową od około 1100 do 1750 kg.
Nowa elektryczna Nysa jest samochodem dostawczym zaprojektowanym od podstaw w Polsce przez firmę Nysa Zakład Pojazdów S.A. z Wrocławia, która powstała w lutym 2014 roku w wyniku wieloletniej działalności spółki Smirnow Truck Sp. z o.o., należącej do Roberta Smirnowa, która świadczyła usługi serwisowe samochodów osobowych oraz ciężarowych o masie do 12 ton. W czasie rozwoju serwisu powstała koncepcja wprowadzenia na rynek własnego pojazdu dostawczego. Rezultatem było stworzenie nowej spółki, pod nazwą Nysa, która rozpoczęła prace badawcze.
Jak informuje portal Interia, "[...] założyciel firmy – Robert Smirnow, od dawna planował wprowadzenie na rynek własnego auta dostawczego. Nysa Zakład Pojazdów S.A. od 2016 roku rozpoczęła zaawansowane prace badawczo rozwojowe. Od 2019 roku nazwa firmy Nysa Zakład Pojazdów S.A. jest w pełni zastrzeżoną, a sama spółka ma wyłączność na używanie legendarnej marki Nysa.[...]".
We Wrocławiu, przy ul. Szczecińskiej 5L, w siedzibie firmy, powstało nie tylko biuro projektowe, ale również specjalistyczne laboratorium badawcze z komorą klimatyczną i hamownią, która posiada ma modułową konstrukcję i może być łatwo transportowana w dowolne miejsce.
W ramach działań związanych z badaniami i rozwojem Nysa Zakład Pojazdów S.A. podjęła się stworzenia własnego w pełni elektrycznego samochodu dostawczego. W ich wyniku powstało w pełni funkcjonalne podwozie pojazdu dostawczego wraz z układami napędowym, zawieszeniem, układem kierowniczym i hamulcowym, a także z kompletną architekturą elektryczną i elektroniczną.
Celem nadrzędnym firmy Nysa Zakład Pojazdów S.A. jest uruchomienie produkcji pojazdów użytkowych skierowanych na rynek krajowy i zagraniczny.
Kiedy nowa Nysa trafi do produkcji?
– Na razie mamy jeżdżące prototypy. Na tym etapie planujemy, że komercjalizacja nastąpi za około dwa lata. Pierwsze egzemplarze będą powstawać w naszym zakładzie we Wrocławiu. Wraz z wzrostem produkcji nie jest wykluczone przeniesienie wytwarzania w inne miejsce. Obecnie stanowi to przedmiot wnikliwych analiz – tłumaczy w rozmowie z portalem Interia założyciel Nysa Zakład Pojazdów S.A., Robert Smirnow i podkreśla, że obecnie plany firmy koncentrują się głównie na rynki, gdzie elektryfikacja przebiega szybciej niż w Polsce, czyli na takie rynki, jak niemiecki, francuski oraz rynki skandynawskie.
Firma Nysa Zakład Pojazdów S.A. aktywnie współpracuje i wymienia doświadczenia z różnymi publicznymi jednostkami badawczymi, wśród których znajduje się m.in. Politechnika Wrocławska czy Sieć Badawcza Łukasiewicz oraz firmami z obszaru zaawansowanych technologii.
Podobnie jak dwa inne, również polskie projekty, które powstały w ramach rządowego programu "e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1", realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju: w Starachowicach (Autobox Innovation) i Zgorzelcu (Innovation AG), również Nysa Zakład Pojazdów S.A. korzysta w swoich pracach ze środków unijnych.
Wrocławska spółka otrzymała z Unii Europejskiej dofinansowanie do dwóch realizowanych projektów:
1. "Nysa. Ultralekki modularny pojazd ciężarowy zasilany energią elektryczną" – wartość projektu wyniosła 9 442 544 zł, w tym wkład własny firmy Nysa Zakład Pojazdów S.A. wyniósł 2 244 945,20 zł.
Czas realizacji projektu 1.11.2017-30.11.2020 r.
2. "Uniwersalny elektryczny zestaw napędowy do pojazdów elektrycznych z modułowym zasobnikiem baterii (eKIT)" – wartość tego projektu oszacowano na łączną kwotę 7 467 001,00 zł, w tym wkład własny Nysa Zakład Pojazdów S.A. wyniósł 1 875 401,89 zł.
Czas realizacji projektu 1.07.2020-30.09.2023 r.
Aktualnie firma dąży do skomercjalizowania wyników swoich badań, w ramach których powstało kompletne i w pełni funkcjonalne podwozie dla elektrycznego pojazdu dostawczego.
W ramach projektu nr 1. powstało w pełni funkcjonalne podwozie elektrycznego pojazdu dostawczego, wraz z kompletną architekturą elektryczną i elektroniczną, która obejmuje układ napędowy, system ładowania wraz z bateriami trakcyjnymi, oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne oraz system informacji dla kierowcy. Projekt dodatkowo obejmował opracowanie zaawansowanych technologii wytwarzania ram konstrukcyjnych monolitycznych oraz hybrydowych wykonanych ze stopów aluminium oraz materiałów kompozytowych. Zaawansowane technologie wytwarzania charakteryzują się unikalnym sposobem modularnego łączenia komponentów z zachowaniem wymaganej wytrzymałość doraźnej oraz zmęczeniowej ram nośnych pojazdów. Ważnym elementem stało się obniżenie masy pojazdu, modularyzacja oraz zastosowanie produkcji otwartej na utylizację. "Design for Recycling" umożliwiło zastosowanie zasilania wyłącznie elektrycznego oraz pozwoliło na obniżenie kosztów produkcji poprzez zwiększanie zakresu odzyskiwania materiałów w procesie utylizacji. Wskutek realizacji projektu powstał prototyp elektrycznego pojazdu ciężarowego. W ramach prac badawczych opracowano kilkanaście prototypów ram w trzech typach o różnej strukturze monolitycznej oraz hybrydowej zbudowanej z kompozytów, aluminium oraz stali. Prototypy ramy zbudowane na podstawie opracowanych projektów konstrukcyjnych, zostały poddane badaniom nieniszczącym oraz niszczącym.
Warto w tym miejscu podkreślić, że całość konstrukcji, (za wyjątkiem ustandaryzowanych elementów, pokroju kierownicy, opon czy lusterek, których projektowanie w Polsce mija się z celem), jest dziełem pracy polskich konstruktorów.
Głównym celem projektu projektu nr 2. było zaprojektowanie i budowa modułowego układu napędowego eKIT wykorzystywanego w pojazdach elektrycznych i elektrycznych maszynach specjalnych działających w trudnych warunkach rolniczych, drogowych oraz budowlanych. Zakres prac obejmuje opracowanie zaawansowanej technologii budowy oraz wytwarzania elektrycznego zespołu napędowego składającego się z innowacyjnego zespołu silnika elektrycznego z układem sterowania, adaptacyjnej przekładni, modułowych pakietów baterii wraz z systemem zarządzania energią BMS oraz modułowym układem mocowania jednostki napędowej. Na podstawie badań przemysłowych oraz prac rozwojowych zostanie potwierdzona poprawa charakterystyk trakcyjnych układu napędowego oraz odporność na obciążenia w warunkach eksploatacji. Unikalne metody łączenia modułów układu napędowego pozwolą na zachowanie wymaganej wytrzymałości, niezawodności oraz bezpieczeństwa. Materiał wykorzystany w budowie silnika elektrycznego będzie charakteryzował się odpornością na podwyższony poziom wilgotności oraz działanie siarki. Zakres prac obejmuje, również zbadanie modułowych ram, jako przykłady adaptacji opracowanego układu eKIT.
"[...] W ramach prowadzonych prac Nysa Zakład Pojazdów S.A. współpracowała z renomowanymi krajowymi dostawcami kluczowych komponentów. W zakresie magazynowania energii elektrycznej była to firma 4en S.A., a w zakresie stacji ładowania Arex Sp. z o.o., należąca do polskiej Grupy WB.
Nową, elektryczną Nysę napędza zespół składający się z silnika elektrycznego z układem sterowania, adaptacyjnej przekładni oraz modułowych pakietów baterii i modułowego układu mocowania jednostki napędowej e-KIT.[...]" – informuje portal Interia.
"[...] Polski silnik elektryczny napędzający nową Nysę, pochodzi ze spółki Łukasiewicz - Górnośląski Instytut Technologiczny. Ta jednostka napędowa pracuje pod napięciem znamionowym 375 V, oferuje 87 kW mocy ciągłej i moc chwilową 136 kW. W sposób ciągły dostarcza 200 Nm (chwilowy moment obrotowy wynosi 360 Nm). Potrafi osiągnąć prędkość do 10000 obr./min. i masą własną 116 kg.[...]" – czytamy na portalu Interia.
Silnik nowej Nysy współpracuje z jednobiegową przekładnią firmy BorgWarner Mobility Poland Sp. z o.o. (fabryka w Błoniu koło Warszawy). Podstawowy moduł bateryjny zainstalowany w Nysie ma pojemność 13 kWh oraz moc 30 kW.
O firmie:
Firma Nysa Zakład Pojazdów S.A. powstała w lutym 2014 roku w wyniku wieloletniej działalności spółki Smirnow Truck Sp. z o.o., która świadczy usługi serwisowe samochodów osobowych oraz ciężarowych o masie do 12 ton. W czasie rozwoju serwisu powstała koncepcja wprowadzenia na rynek własnego pojazdu dostawczego. Rezultatem było stworzenie nowej spółki, pod nazwą Nysa, która rozpoczęła pracę badawcze.
Firma Nysa Zakład Pojazdów S.A. opiera swoją działalność na doświadczeniu i dążeniu do jak najwyższej jakości świadczonych przez siebie usług. Wieloletnie doświadczenie przedsiębiorstwa przyczyniło się do zdobycia wielu klientów oraz rozwoju firmy w zakresie prac badawczo-rozwojowych w branży motoryzacyjnej. Inwestycja w wiedzę i rozwój stała się sukcesem firmy dzięki zaangażowaniu wyspecjalizowanego zespołu inżynierów i techników.
W ramach działań związanych z badaniami i rozwojem firma podjęła się stworzenia własnego w pełni elektrycznego samochodu dostawczego. W ich wyniku powstało w pełni funkcjonalne podwozie pojazdu dostawczego wraz z układami napędowym, zawieszeniem, układem kierowniczym i hamulcowym, a także z kompletną architekturą elektryczną i elektroniczną.
Największym atutem firmy Nysa Zakład Pojazdów S.A. jest jej nowatorskie podejście do zleceń klientów, nieszablonowe myślenie konstruktorów i informatyków w wyniku których powstają nowe i w pełni funkcjonalne produkty.
Firma Nysa Zakład Pojazdów S.A. współpracuje i wymienia doświadczenia z różnymi publicznymi jednostkami badawczymi, wśród których znajduje się m.in. Politechnika Wrocławska czy Sieć Badawcza Łukasiewicz oraz firmami z obszaru zaawansowanych technologii.
Celem nadrzędnym Firmy NYSA jest uruchomienie produkcji pojazdów użytkowych skierowanych na rynek krajowy i zagraniczny.
Źródło: Materiały Nysa Zakład Pojazdów S.A., Interia.pl