We Wrocławiu trwa budowa Osi Zachodniej i przebudowa ulicy Kosmonautów źródło: Materiały inwestora

We Wrocławiu trwa budowa Osi Zachodniej i przebudowa ulicy Kosmonautów

FILM + WIZUALIZACJE
Orzech
Orzech
REKLAMA
Trwają zaawansowane prace na budowie tzw. Osi Zachodniej we Wrocławiu. Inwestycja składa się z dwóch projektów – przebudowy ul. Kosmonautów na odcinku od kąpieliska Glinianki do skrzyżowania z ul. Fieldorfa (2,2 km) oraz budowy alei Stabłowickiej. Jest to aktualnie największa inwestycja drogowa realizowana w tej części Wrocławia.
Wykonawcą całej inwestycji wartej ponad 181 mln zł jest konsorcjum Bickhardt Bau Polska, Bickhardt Bau AG, Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych KBI, Zakład Sieci i Zasilania oraz Instal Lech. Prace zakończą się w 2023 r.
Kluczowym odcinkiem tej trasy będzie powstający, 143-metrowy wiadukt, który budowany jest nad torami kolejowymi, na wysokości działek od ul. Jerzmanowskiej. Dzięki niemu przejazd będzie płynny bez potrzeby stania na rogatkach. Budowa wiaduktów nad torami kolejowymi, gdzie nie można wyłączyć ruchu pociągów, jest skomplikowanym przedsięwzięciem.
materiały inwestora
mat. inwestora
Nowy wiadukt poprowadzi ruch do ul. Halickiej i Żernickiej, gdzie budowane jest rondo. 
REKLAMA
materiały inwestora
materiały inwestora
Drugim newralgicznym miejscem gdzie trwają aktualnie zaawansowane prace budowlane jest ul. Kosmonautów, gdzie powstanie nowe zielone torowisko po południowej stronie drogi (bliżej planowanego Nowego Szpitala Onkologicznego).
fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
Nowe, zielone torowisko, które powstanie na przebudowywanym odcinku ul. Kosmonautów będzie łącznie liczyć 2,2 km długości. W czasie przenoszenia ruchu ze starego torowiska na nowe przez kilka tygodni tramwaje nie będą jeździć trasą w kierunku Leśnicy.  Ruch tramwajowy na nowe tory od Glinianek do ul. Fieldorfa ma zostać przeniesiony w pierwszym kwartale 2022 r. Wtedy czasowo nie będą jeździć tramwaje. Ukończenie budowy torowiska pozwoli jednak na ponowne uruchomienie kursów tramwajów do Leśnicy i kierunku centrum miasta podczas prowadzonych wokół prac budowlanych. Nie będzie także potrzeby wprowadzania zmian w MPK na wiele miesięcy, jak to często bywa w przypadku tego typu inwestycji.



W ramach przedsięwzięcia zadbano także o zieleń i wody opadowe. Tylko przy Al. Stabłowickiej oraz ul. Kosmonautów posadzonych zostanie ponad 900 drzew. Na tej drugiej ulicy sadzone będą klonylipy i brzozy o obwodach min. 30 centymetrów, a więc znacznie grubsze niż zazwyczaj. 

Przy ul. Fieldorfa mieści się Szpital Wojewódzki im. Marciniaka, a obok powstanie nowy, wielki Szpital Onkologiczny, który od 2025 r. ma przyjąć 30 tys. pacjentów rocznie. Obok powstanie nowa pętla autobusowa.


Ponad cztery kilometry nowych dróg

Zamówienie jest podzielone na trzy części. Pierwsza obejmuje utworzenie jednojezdniowej Alei Stabłowickiej łączącej węzeł na skrzyżowaniu al. Prezydenta Ryszarda Kaczorowskiego i ul. Zbigniewa Brzezińskiego z Kosmonautów. Wykonawca zajmie się m.in. stworzeniem ronda w rejonie ul. Halickiej143-metrowego wiaduktu drogowego nad torami kolejowymi, zatok autobusowych, przystanków oraz ścieżek dla pieszych i rowerzystów. 

Drugim zadaniem będzie rozbudowa części ul. Kosmonautów do układu dwujezdniowego w zakresie m.in. przebudowy skrzyżowań (z ul. Lewą, Grabową, Trójkątną i Fieldorfa), torowiska, a także ścieżek, zatok i przystanków. Ponadto zwycięzca przetargu utworzy nową ulicę (na terenie przewidzianym pod budowę szpitala) wraz z pętlą autobusową, przystankami i oświetleniem.

Ulica Kosmonautów ma mieć dwa pasy w obu kierunkach na odcinku od kąpieliska Glinianki do ul. Fieldorfa. Wzdłuż drogi powstanie 2,2 km zielonego torowiska. Inwestycja zakłada, zgodnie z decyzją środowiskową, postawienie ekranów akustycznych.

– Skorzystają nie tylko kierowcy, ale także piesi, rowerzyści i pasażerowie MPK – zapewniał Jacek Sutryk, prezydent miasta. – W sumie wybudujemy 4,2 kilometra nowych dróg, 5675 m ścieżek rowerowych, 5875 m chodników, 1050 m ciągów pieszo-rowerowych.

Wykonawcą całej inwestycji wartej ponad 181 mln zł jest konsorcjum Bickhardt Bau Polska, Bickhardt Bau AG, Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych KBI, Zakład Sieci i Zasilania oraz Instal Lech. Prace zakończą się w 2023 r.

Wizualizacje: materiały inwestora

Film i zdjęcia: Jakub Zazula

Komentarze (2)

Napisz komentarz
---(gość)
@
Konrad
(gość)
I co z tego, skoro dalej w stronę Leśnicy nadal będzie jeden pas w jedną stronę a na skrzyżowaniu z Aleją Architektów nadal pozostanie wąskie gardło przed Legnicką. Korki nadal będą tylko zamiast stać na jednym pasie będziemy stać na dwóch...
Tamto skrzyżowanie też będzie przebudowane.
Konrad(gość)
I co z tego, skoro dalej w stronę Leśnicy nadal będzie jeden pas w jedną stronę a na skrzyżowaniu z Aleją Architektów nadal pozostanie wąskie gardło przed Legnicką. Korki nadal będą tylko zamiast stać na jednym pasie będziemy stać na dwóch...
REKLAMA