Wielkie inwestycje na Nadodrzance. Pociągi pojadą szybciej do portów w Szczecinie i ŚwinoujściuFot. Lekko gazowany - Licencja CC BY-SA 4.0 pl - pl.wikipedia.org/wiki/

Wielkie inwestycje na Nadodrzance. Pociągi pojadą szybciej do portów w Szczecinie i Świnoujściu

Orzech
Orzech
REKLAMA

Pociągi pojadą szybciej Nadodrzanką. Na 300-kilometrowym odcinku trasy, w województwach dolnośląskim, lubuskim i zachodniopomorskim, wymienione zostaną szyny i wyremontowane rozjazdy. W efekcie pociągi towarowe pojadą z prędkością do 100 km/h. Przyspieszą również pociągi pasażerskie – najszybsze pojadą między Wrocławiem a Szczecinem krócej o 40 minut, a między Szczecinem a Świnoujściem o 10. PKP PLK S.A. podpisały trzy umowy na realizację prac z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) o łącznej wartości ponad 500 mln zł netto. Inwestycje spółka planuje zakończyć w II poł. 2026 r.

• Pociągi zwiększą prędkość na Nadodrzance, ważnej linii kolejowej, która prowadzi z Dolnego Śląska, przez województwo lubuskie, na Pomorze Zachodnie

• Po zakończeniu prac znikną ograniczenia prędkości, obowiązujące teraz ze względu na stan techniczny torów

• Inwestycja usprawni przejazdy pociągów towarowych, które będą jeździły z prędkością do 100 km/h (obecnie w zależności od odcinka, prędkość na linii wynosi nawet do 60 km/h)

• Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h na odcinku dolnośląskim i 140 km/h na odcinkach lubuskim i zachodniopomorskim

Przełoży się to na skrócenie czasu przejazdów najszybszych pociągów: między Wrocławiem a Zieloną Górą o 18 minut, między Zieloną Górą a Szczecinem o ponad 20, na całym odcinku Wrocław – Szczecin o 40 minut, a między Szczecinem a Świnoujściem o 10. Poprawa parametrów wpłynie korzystnie nie tylko na sprawniejsze przejazdy, ale zwiększy też przepustowość trasy, którą będzie mogło pojechać więcej pociągów, w tym składów towarowych, jadących z i do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu.

– Modernizacja Nadodrzanki zwiększy potencjał portów Szczecin i Świnoujście. Dzięki tej inwestycji towary z i do portu będą przewożone szybciej na trasie biegnącej przez województwa zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie. Remont Nadodrzanki to dobry przykład pokazujący nasze kompleksowe podejście do rozwoju portów morskich. Inwestujemy nie tylko w infrastrukturę w portach, ale także w infrastrukturę dostępową, prowadzącą do portów, która zwiększa efektywność całego transportowego łańcucha logistycznego – powiedział wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka.

Pozytywne zmiany będą możliwe dzięki remontowi torów na wybranych odcinkach linii Wrocław – Szczecin (nr 273), które przebiegają przez województwa dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie, a także na linii Szczecin – Świnoujście (nr 401).

– Oczyścimy i uzupełnimy podsypkę, co zapewni odpowiednią stabilizację torów. Punktowo wymienimy szyny m.in. na szlaku Wróblin Głogowski – Bytom Odrzański, Kostrzyn – Namyślin, Mieszkowice – Godków, stacji Krzywin Gryfiński, Daleszewo oraz szlaku Mokrzyca Wielka – Warnowo. Kompleksowo wymienimy nawierzchnię w jednym torze na szlaku Wołów – Małowice Wołowskie. Na objętych pracami odcinkach wyregulujemy sieć trakcyjną i wyremontujemy rozjazdy – ważne elementy infrastruktury, które pozwalają na płynną zmianę toru jazdy – m.in. na stacjach Bytom Odrzański, Nowa Sól, Niedoradz, Budachów, Kostrzyn, Ścinawa i Rudna Gwizdanów. Dla zwiększenia przepustowości i bezpieczeństwa wybudujemy blokadę liniową na szlaku Rudna Gwizdanów – Grębocice.

Aby zwiększyć bezpieczeństwo ruchu samochodów i pociągów zmodernizujemy nawierzchnię na 27 przejazdach kolejowo-drogowych położonych na odcinku Wrocław Pracze – Głogów, a na 16 zabudujemy nowoczesne systemy zabezpieczenia ruchu. Lepszy komfort podróży zapewnią pasażerom dwa zmodernizowane perony w Chełmku Wołowskim – informuje inwestor.

– Środki unijne realnie zmieniają polską kolej. Dzisiejsze wydarzenie pokazuje wyraźnie, że mądre dysponowanie środkami KPO przekłada się na usprawnienia w ruchu towarowym, ale i pasażerskim. 100 km/h dla towarówek zmierzających do portów i skrócenie czasów przejazdu dla pasażerów podróżujących ze Szczecina do Wrocławia o 40 minut. To robi wrażenie – powiedział wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak.

– To ważne i symboliczne, że tę wiadomość ogłaszamy dziś właśnie tu: w szczecińskim porcie, przy nowo zmodernizowanym Kanale Dębickim, na Nabrzeżu Czeskim, dostosowanym już w pełni do standardu 12,5 m. – mówił Arnold Perepeczo, wiceprezes ZMPSiŚ ds. ekonomiczno-finansowych. – To kolejna inwestycja, która pozwoli wykorzystać pełniej nasz potencjał – dodał.

Dla poprawy przejazdów Nadodrzanką podpisano trzy umowy z wykonawcami:

REKLAMA

• „Zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach zadania prace na wybranych odcinkach ciągu linii kolejowej C-E 59 – odcinek Wrocław Pracze-Głogów”, o wartości 154 mln zł netto (190 mln zł brutto) z firmą Trakcja S.A.

• „Zaprojektowanie i wykonanie robót na linii kolejowej nr 273 od km 116,000 do km 285,000” o wartości (razem z opcjami) 216 mln zł netto (266 mln zł brutto) z konsorcjum firm DOLKOM sp. z o.o., SBM sp. z o.o. oraz SBM sp. z o.o. sp. k.

• „Zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania pn. Prace na linii kolejowej nr 273 na odcinku granica IZ w km 285,000 do Szczecin Podjuchy w km 346,358 oraz prace na linii kolejowej nr 401 na odcinku Szczecin Dąbie SDB w km -0,636 do Lubiewo w km 88,100” o wartości (razem z opcjami): 140 mln zł netto (172 mln zł brutto) z firmą Colas Rail Polska sp. z o.o.

Wszystkie przedsięwzięcia są częścią projektu „Prace na wybranych odcinkach ciągu linii kolejowej C-E-59”. PKP PLK S.A. będzie prowadzić je w formule „projektuj i buduj” z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).

Rozpoczęcie robót zasadniczych planowane jest po opracowaniu szczegółowej dokumentacji, jesienią br., a całą inwestycję – w ramach trzech zadań – inwestor zamierza zakończyć w II poł. 2026 r.

– Patrzymy na kolej komplementarnie: dążymy do zapewnienia jak najlepszych warunków pasażerom, ale nie zapominamy także o równie istotnych przewozach towarowych. Z roku na rok rośnie wolumen towarów przewożonych na torach, dlatego odpowiadamy na potrzeby rynku i zwiększamy możliwości przewozu ładunków. Wychodzimy tym samym naprzeciw oczekiwaniom zachodniopomorskich portów, które coraz częściej stawiają także na ekologiczny transport po torach – powiedział członek Zarządu i dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Marcin Mochocki.

W umowach na lubuską i zachodniopomorską część inwestycji PKP PLK S.A. przewidziały także prawo opcji, które umożliwi poszerzenie zakresu planowanych prac w zakresie systemu sterowania ruchem kolejowym oraz zabudowy nowych urządzeń przejazdowych, co zwiększy bezpieczeństwo zarówno w ruchu kolejowym, jak i drogowym.

Dla poprawy kolejowego dostępu do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu w 2024 roku zakończono już wartą ponad 1,5 mld zł inwestycję, w zakres której wchodziła w obu miejscowościach modernizacja 96 km torów, 84 km sieci trakcyjnej, wymiana 285 rozjazdów oraz przebudowa mostu nad rzeką Parnicą i 3 wiaduktów kolejowych w Szczecinie.

Efektem tych prac jest poprawa warunków do przejazdu większej liczby pociągów towarowych i jednorazowy przewóz większej ilości ładunków, dzięki możliwości jazdy dłuższych i cięższych składów.

Z kolei w 2023 roku wspólnie z Wodami Polskimi za 300 mln zł w miejscu starej jednotorowej przeprawy PKP PLK S.A. zbudowały na Nadodrzance nowy dwutorowy most nad Regalicą. Dzięki inwestycji zwiększyła się przepustowość linii, co usprawniło dojazd pociągów towarowych do portów.

PKP PLK S.A.
PKP PLK S.A.

Źródło: PKP PLK S.A. (edit. Orzech - Investmap.pl)

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA