Wielkie zmiany na Nadodrzu. Będzie pięknie i wygodniefot. Jakub Zazula

Wielkie zmiany na Nadodrzu. Będzie pięknie i wygodnie

Tomasz  Matejuk
Tomasz Matejuk
REKLAMA

Mosty Pomorskie – po zakończeniu spektakularnej przebudowy – z miejsca stały się jedną z wizytówek Wrocławia. A gdy końca dobiegnie kompleksowy remont ulicy Pomorskiej, powstanie reprezentacyjna arteria, łącząca północne osiedla stolicy Dolnego Śląska ze ścisłym centrum miasta.

Za kilka miesięcy minie 5 lat obecnej kadencji wrocławskiego samorządu. Co prawda kolejne wybory nie odbędą się – jak pierwotnie planowano – jesienią obecnego roku, ale dopiero wiosną 2024 roku, uznaliśmy jednak, że to dobry moment, by przyjrzeć się zmianom, które w stolicy Dolnego Śląska zaszły od 2018 roku. A zaszło ich – i wciąż zachodzi – sporo.

Zdajemy sobie sprawę, że we Wrocławiu wiele rzeczy szwankuje i wymaga poprawy, skupiliśmy się jednak na pozytywach i przemianach zdecydowanie poprawiających jakość życia mieszkańców. W kolejnych artykułach będziemy przybliżać wam najbardziej spektakularne, najważniejsze dla wrocławian i najciekawsze miejskie inwestycje.

W pierwszej kolejności na tapet wzięliśmy metamorfozę na wrocławskim Nadodrzu, którą docenią nie tylko mieszkańcy tego osiedla, ale też wszyscy wrocławianie oraz turyści. Bo zakrojona na szeroką skalę rewitalizacji arterii biegnącej od ulicy Grodzkiej tuż przy Rynku aż do placu Staszica i ulicy Reymonta sprawi, że powstanie tu niezwykle atrakcyjny wizualnie i wygodny dla wszystkich uczestników ruchu – pieszych, rowerzystów, pasażerów MPK i kierowców – ciąg komunikacyjny.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

Na most Pomorski wróciły maszkarony

Równo trzy lata temu, w marcu 2020 roku, ruszyła kompleksowa przebudowa trzech mostów Pomorskich: Południowego, Środkowego i Północnego. Choć głównym założeniem całego przedsięwzięcia była poprawa stanu technicznego obiektu, równie istotny był aspekt wizualny i nadanie temu miejscu nowej jakości.

Nie do poznania zmienił się najstarszy z mostów, Południowy, z którego zniknęły szpecące rury ciepłownicze. Pod nadzorem konserwatora zabytków obiektowi przywrócono blask z początków XX wieku – odzyskały go m.in. strażnice, a prawdziwym hitem są odrestaurowane maszkarony umieszczone na balustradach mostu. Zabytkowa przeprawa zyskała także m.in. stylowe latarnie na wieżyczkach, a dla wygody pasażerów komunikacji miejskiej powstał tam przystanek wiedeński.

W ramach całej, opiewającej na około 70 mln złotych inwestycji, metamorfozę przeszły także ulice w obrębie mostów i skrzyżowanie z ulicą Księcia Witolda. Pojawiły się nowe chodniki, torowisko tramwajowe i sieci podziemne. Od lutego ze zrewitalizowanych mostów Pomorskich mogą już korzystać wrocławianie, a przeprawa stała się bardzo chętnie fotografowaną atrakcją turystyczną.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

Pomorska będzie jak nowa!

Front robót przesunął się teraz nieco na północ, czyli na ulicę Pomorską. Gotowy jest już pierwszy, przylegający do mostów Pomorskich odcinek tej ulicy, gdzie przebudowano jezdnię i chodnik, wybudowano nową drogę rowerową i torowisko tramwajowe, a swoje oblicze zmieniły też wloty ulicy Cybulskiego.

Od drugiej połowy 2022 roku drogowcy pracują już także na pozostałym odcinku ulicy Pomorskiej, który – wraz z zachodnią częścią placu Staszica – przechodzi gruntowną metamorfozę. Obejmuje ona przebudowę jezdni i torowiska tramwajowego na odcinku ponad jednego kilometra. Powstaną tu nowe drogi rowerowe, chodniki oraz nowe przystanki wiedeńskie na wysokości pl. Staszica. Pojawią się nowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe (m.in. na wysokości ul. Wąskiej czy Biskupa Tomasza Pierwszego). Nie zabraknie nasadzeń zieleni, kompleksowo przebudowane zostaną także sieci podziemne-kanalizacyjna, wodociągowa, energetyczna i gazowa.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula
REKLAMA

Prace wyszły z ziemi

Jak informują przedstawiciele Wrocławskich Inwestycji, na pierwszym odcinku przebudowywanej ulicy Pomorskiej jest już podbudowa betonowa pod przyszłe torowisko tramwajowe. Chodzi o około 100-metrowy fragment w pobliżu ulicy Wąskiej i Nobla, przygotowane są także szalunki po drugiej stronie ulicy.

Mówiąc obrazowo – wyszliśmy z ziemi. To zawsze ważny etap, bo pierwsze efekty naszych prac są już widoczne gołym okiem. Torowisko tramwajowe będziemy obudowywać kątownikami i wyłożymy je kostką. To rozwiązanie zaproponowane przez projektanta, wzorowane na rozwiązaniach z Europy Zachodniej. Dzięki temu w przyszłości kostka nie będzie się rozchodzić – choć to droższa metoda, warto dołożyć kilka groszy, żeby zagwarantować dłuższą trwałość torowiska. Tę samą metodę wykorzystaliśmy na już gotowym, pierwszym odcinku ulicy Pomorskiej, między mostem Pomorskim a ulicą Cybulskiego – wyjaśnia Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

Wzdłuż ulicy Pomorskiej stanęły już pierwsze słupy trakcyjne i oświetleniowe, które niebawem rozbłysną pełnym blaskiem i zastąpią stare latarnie. Trwa również przebudowa wszystkich sieci podziemnych, zaczęły się też prace przy torowisku tramwajowym na placu Staszica, na wysokości parku.

To ważny etap, bo tamtędy, jeszcze przed zakończeniem kompleksowej przebudowy ulicy Pomorskiej, będziemy chcieli puścić ruch tramwajowy w kierunku Cmentarza Osobowickiego. Przed nami też kolejny istotny moment, czyli zbliżenie się z pracami do wiaduktu przy ulicy Reymonta. To może być newralgiczny fragment całego przedsięwzięcia, obawiamy się bowiem niespodzianek, które mogą na nas czekać pod ziemią – dodaje Krzysztof Świercz.

Wraz z początkiem kwietnia ruszył kolejny etap przebudowy placu Staszica i zmieniła się organizacja ruchu na skrzyżowaniu ulicy Łowieckiej, placu Staszica i ulicy Reymonta. Przez najbliższe miesiące wykonawca będzie na tym ważnym skrzyżowaniu przebudowywał sieci podziemne, torowisko tramwajowe, budował nową jezdnię, oświetlenie, drogi dla rowerów, chodniki, przejścia dla pieszych.

W związku z prowadzonymi pracami nie ma możliwości wjazdu z placu Staszica w kierunku ulicy Reymonta, a także z ulicy Reymonta w stronę placu Staszica. Nie jest także możliwy przejazd z ulicy Łowieckiej w stronę placu Staszica ani w przeciwnym kierunku. Zachowany został objazd placu Staszica i ulicy Pomorskiej w relacji północ-południe przez ulice Łowiecką i Kurkową - zarówno od ulicy Reymonta w stronę ulicy Dubois, jak i w przeciwnym kierunku.

fot. Jakub Zazula
fot. Jakub Zazula

W planach kolejne inwestycje

Przebudowa ulicy Pomorskiej i części placu Staszica łącznie pochłonie ponad 66 milionów złotych, a inwestycja współfinansowana jest z Polskiego Ładu. Planowane zakończenie realizacji całego przedsięwzięcia to początek drugiego kwartału 2024 roku. Co istotne, plany magistratu na trwającej już modernizacji się nie kończą.

Powoli szykowany jest bowiem przetarg na projekt przebudowy ulicy Reymonta, w opracowaniu jest również projekt przebudowy mostów Osobowickich. Po zrealizowaniu tych wszystkich zadań, cały ciąg łączący północ Wrocławia z sercem miasta będzie wygodny, piękny i nowoczesny. Już nie możemy doczekać się finalizacji!

Komentarze (2)

Napisz komentarz
Twój Nick(gość)
Poziom zniszczenia dróg, które jeszcze kilka lat temu były nowe jest bardzo wysoki. Wiele z nich potrzebuje remontów. Wszędzie dziury po zimie. Powstancow Śląskich przejazdy kolejowe wyglądają jak rynny. Do tego Gajowicka, Krzycka i wiele innych, ktore odkad pamiętam wyglądają tak samo. Dlaczego nie zrobić dróg tak, aby wytrwały dziesiątki lat??
Krzysztof(gość)
Przy testach z tramwajami na Mostach Pomorskich (prowadzonych bodajże w noc czy dwie przed potańcówką na mostach) sztab ludzi stał i łapał się za głowy, ponieważ tramwaje po przebudowie nie są w stanie minąć się bezkolizyjnie na zakręcie z ul. Nowy Świat. Może niech ktoś ten temat podrąży? ;)
REKLAMA