Wrocław: Miasto musiało unieważnić wybór wykonawcy Alei Wielkiej Wyspy. Podpisanie umowy się wydłużaźródło: Materiały inwestora

Wrocław: Miasto musiało unieważnić wybór wykonawcy Alei Wielkiej Wyspy. Podpisanie umowy się wydłuża

REKLAMA
Z powodu odwołania Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia, urzędnicy przyjrzeli się doświadczeniu kierowników zwycięzcy przetargu – konsorcjum firm Banimex i Azi-Bud. Po ponownej ocenie znów jednak wybrali jego ofertę. Trasa łącząca m.in. poprzez dwa mosty aleję Armii Krajowej i ulicę Mickiewicza ma powstać w 2022 roku.
Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. zawiadomiły 13 sierpnia o unieważnieniu wyboru wykonawcy Alei Wielkiej Wyspy, ponownej ocenie ofert i wyłonieniu zwycięzcy, którym pozostało konsorcjum będzińskich firm: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Banimex Sp. z o.o. oraz Azi-Bud Sp. z o.o. Ta decyzja była spowodowana odwołaniem z 27 czerwca jednego z trzech właściwych uczestników przetargu (o ogłoszeniu którego informowaliśmy w ubiegłym roku) – Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia S.A. Jego zdaniem wskazani przez zwycięzce kierownicy budowy oraz robót drogowych nie spełniają warunków udziału w postępowaniu.
Miasto zwróciło się więc w tej sprawie 13 lipca do wybranego konsorcjum. Po otrzymaniu wyjaśnień stwierdziło, że kierownik robót drogowych posiada wymagane doświadczenie, natomiast kierownik budowy już nie. Wezwało więc 30 lipca do uzupełnienia jego kompetencji bądź wskazania innej osoby. Banimex i Azi-Bud zmieniły kierownika budowy na Przemysława Wersznera, spełniającego wymogi magistratu.
mat. inwestora
mat. inwestora
Konsorcjum nie otrzymało żadnych punktów w tym zakresie, dlatego jakość ofert się nie zmieniła. Utrzymało najwyższą notę, proponując wykonanie zadania za 234 mln 326 tys. zł brutto (o blisko 300 tys. zł więcej, niż miasto zamierzało wydać). Wrocławskie Inwestycje wciąż jednak nie mogą podpisać z nim umowy, ponieważ dopiero 23 sierpnia minie termin możliwości ponownego składania odwołań.
Wykonawca będzie miał 43 miesiące od dnia umowy, by zakończyć inwestycję. W ciągu trzech kwartałów przygotuje projekt budowlany i złoży wniosek o pozwolenie na budowę. Przez kolejne pół roku będzie musiał wykonać pozostałe prace projektowe. Gdy otrzyma niezbędne zezwolenia, w ciągu 26 miesięcy będzie zobowiązany przeprowadzić roboty budowlane. Do tego terminu nie wlicza się okresów zimowych (od 1 stycznia do końca lutego), choć w tym czasie firma ma prowadzić inne możliwe prace. Na koniec do czterech miesięcy potrwają odbiory zmierzające do oddania inwestycji do użytku.
mat. inwestora
mat. inwestora

Przebudowa dróg

Jednojezdniowa Aleja Wielkiej Wyspy ma połączyć al. Armii Krajowej z ul. Mickiewicza. Wykonawca przebuduje węzeł al. Armii Krajowej i ul. Krakowskiej oraz poprowadzi nowy przebieg ul. Wilczej. Dalej zrealizuje skrzyżowanie dwupoziomowe głównej trasy z ul. Międzyrzecką. Ponadto zajmie się remontem dróg bocznych na odcinkach dojazdowych do nowych skrzyżowań (m.in. ul. Chełmońskiego, Dembowskiego, Olszewskiego oraz Urbańskiego) oraz na fragmentach przecinających się z nową trasą (w tym ul. Biegasa i Wittiga). Do tego powstaną nowe drogi wewnętrzne, obsługujące przyległe tereny.
Zwycięska firma wykona również projekt II etapu inwestycji, zaplanowanego do realizacji w przyszłości. Obejmuje budowę łącznicy zjazdowej z AWW do ul. Wilczej, oraz łącznicy w węźle ul. Międzyrzeckiej, a także łącznika AWW z ul. 9 Maja.
Materiały inwestora
Materiały inwestora

Widoki z mostów

Inwestycja zakłada utworzenie m.in. dwóch mostów i estakady. Zostaną wyposażone w doczepione wykusze, umożliwiające obserwację przyległych terenów. Ich głębokość wyniesie minimum 1,5 m, a długość – 5 m. Ze względu na brak ławek będzie można w nich wyłącznie stać.
REKLAMA
Most nad rzeką Oławą będzie długi na około 340 m. Na jego przekrój złożą się m.in. ciągo pieszo-rowerowy o szerokości 4 m, ekrany akustyczne wraz z latarniami, oraz balustrady. 
Długość mostu nad Odrą wraz z estakadą wyniesie natomiast ok. 690 m. Ich przekrój jest zbliżony do poprzedniej przeprawy, z tym że ciągi pieszy oraz rowerowy będą wydzielone, a na estakadzie na razie tylko pozostawiono rezerwę na ekran.
Ponadto na trasie powstaną dwa wiadukty: nad ul. Wilczą złożony z dwóch konstrukcji (o dł. 50 m) oraz ul. Wittiga (o dł. 10 m). Natomiast pod łącznicą obwodnicy (przy ul. Krakowskiej) wykonawca utworzy tunelowe przejście dla pieszych, będące kontynuacją już istniejącego.
mat. inwestora
mat. inwestora

Co nowego jeszcze?

Zmiany nastąpią także w komunikacji zbiorowej. Przy węźle al. Armii Krajowej-ul. Krakowska przebudowę przejdzie fragment torowiska oraz przystanki tramwajowy i autobusowy, a do tego powstaną nowe – wraz z dwudziestometrowymi zatokami. W rejonie węzła AWW-ul. Międzyrzecka znajdą się dwa przystanki w ciągu ul. Międzyrzeckiej i przy wale przeciwpowodziowym, a także dwie zatoki. Zostaną wybudowane także przy skrzyżowaniach AWW z ul. Olszewskiego, wraz z remontem torowiska, ul. Dembowskiego (z przebudową obecnego przystanku autobusowego) oraz ul. Mickiewicza – tutaj do tego zostaną zlokalizowane dwa przystanki autobusowe, a obecny tramwajowy czeka remont.
Mieszkańcy mogą się spodziewać powstania parkingów rowerowych w rejonie skrzyżowań AWW z ul. Mickiewicza, Dembowskiego, Olszewskiego, Międzyrzeckiej i Krakowskiej.
Materiały inwestora
Materiały inwestora
Inwestycja wymaga częściowej likwidacji ogródków działkowych "Oławka", "Politechnika", "Pod 3 Lipami" i "Heweliusz". Prace obejmą wymianę ogrodzeń, likwidację działkowej infrastruktury (altanek, szklarni, czy studni) oraz wykonania nowych alejek.
Jeśli chodzi o zieleń, to jej inwentaryzacja została opracowana w 2008 roku. Wykonawca musi więc ją zaktualizować i wskazać rośliny do wycinki. Jest jednak zobowiązany do przeprowadzenia nasadzeń zastępczych.
Zwycięska firma ma również, na życzenie miasta, przeprowadzić wśród okolicznych mieszkańców akcję informacyjną przed i w trakcie robót. Dotyczyłaby m.in. organizacji ruchu zastępczego. Realizowałby ją poprzez bilbordy i ulotki.
mat. inwestora
mat. inwestora

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA