Zakład Sieci i Zasilania przebuduje jeszcze w tym roku prawie dwukilometrowy odcinek od byłej zajezdni Dąbie do pętli Biskupin. Przy okazji powstanie zielone torowisko. Miasto chciało przeznaczyć na ten cel ponad 24 miliony złotych.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. we Wrocławiu rozstrzygnęło wczoraj, 8 lipca, przetarg na wykonanie remontu torowiska tramwajowego w ul. Olszewskiego, od ul. Wróblewskiego (zajezdnia Dąbie) do pętli Biskupin, wraz z przebudową sieci trakcyjnej. Maksymalną liczbę punktów we wszystkich kryteriach otrzymał Zakład Sieci i Zasilania Sp. z o.o. z Wrocławia. Otrzyma 19 mln 792 tys. zł brutto. Na realizację zadania ma czas do 13 listopada.
Do 7 lipca zgłosiło się sześciu chętnych. Wszyscy (w tym ZSiZ) zapewnili pięcioletnią gwarancję i skrócenie terminu prac o 14 dni. Oferty wynosiły od 19 mln 792 tys. zł do 31 mln 368 tys. zł. Inwestor planował wydać maksymalnie 24 mln 415 tys. zł.
– Rozpoczęcie robót przewidziano 27 lipca – informuje przewoźnik. – Wszystkie prace, za wyjątkiem robót wykończeniowych niewymagających zmian w komunikacji zbiorowej i zamknięcia linii tramwajowej, mają zostać wykonane do 24 października, wtedy powinien zostać puszczony ruch tramwajowy.
Kompleksowa przebudowa
To największy tegoroczny remont torowiska we Wrocławiu. Przebudowa będzie kompleksowa. MPK wymieni 3,6 km torów, rozsunie je dla zachowania skrajni (z 3,6-3,65 m do 3,9 m), a także zadba o nowe: kable zasilające, sieć trakcyjną oraz stalowe i betonowe słupy trakcyjne.
– Tylko część wymienianych w ostatnich latach słupów rurowych zostanie odnowiona i wykorzystana ponownie – mówi Tomasz Sikora, rzecznik MPK. – Na razie torowisko ułożone jest na podsypce, na podkładach drewnianych i betonowych. Nie ma odwodnienia, a jak wynika z technicznej ekspertyzy "stan infrastruktury jest zły i nie spełnia wymagań równości w planie i profilu".
MPK Wrocław
Zielone torowisko i ważne połączenie
Zgodnie z zaleceniem, planowane odwodnienie ma mieć formę drenażu francuskiego (stosowanego przy odwadnianiu dróg). W efekcie powstanie zielone torowisko.
– Ma być cicho, równo, a o tym, że tamtędy jeździ tramwaj, mają świadczyć tylko trakcja i cztery niepozorne szyny prowadzone w trawie – komentuje Krzysztof Balawejder, prezes MPK.
Zakres inwestycji jest jeszcze szerszy. Obejmie pętlę na Biskupinie, a także przystanki i przejazdy przez torowisko. Przewoźnik zwraca szczególną uwagę na jedno: połączenie Olszewskiego z projektowaną Aleją Wielkiej Wyspy, o której pisaliśmy w czerwcu. W tym przypadku MPK chce skoordynować prace z Wrocławskimi Inwestycjami, tak by dwa remonty odbyły się w tym samym czasie.