Wrocław: MPK wydaje ponad 130 milionów na remont tramwajów

Wrocław: MPK wydaje ponad 130 milionów na remont tramwajów

https://img.investmap.pl/user/2/229091_%s.jpg
Mariusz Bartodziej
REKLAMA
Modernizację przejdzie przeszło 40 pojazdów. Większość z nich służy już od kilkunastu lat. Saatz zajmie się Skodami, a Modertrans Poznań – Protramami.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. we Wrocławiu rozstrzygnęło 19 czerwca dwa przetargi na kapitalny remont 25 tramwajów (Protram) 205 WrAs i 17 Skód 16T. Jak informowaliśmy w kwietniu, w obu przypadkach zgłosił się jeden uczestnik.
Przewoźnik chciał przeznaczyć na modernizację Protramów 73 mln 800 tys. zł (2,9 mln zł/sztukę) i dał wykonawcy 3 lata. Modertrans Poznań Sp. z o.o. oczekiwał dokładnie tyle pieniędzy, a był gotów zrealizować zamówienie w ciągu 28 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Zapewnił rok gwarancji na tramwaje, dwa lata na nowe podzespoły i pięć lat na perforację korozyjną i pękania oraz na zewnętrzne powłoki lakiernicze.
Na Skody MPK zamierzało wydać maksymalnie 60 mln 639 tys. zł (3,5 mln zł/sztukę) i zaczekać 2,5 roku. Saatz Sp. z o.o. z Warszawy liczył na 60 mln 628 tys. zł. Zadeklarował, że zdąży w dwa lata. Zaoferował dłuższą gwarancję niż Modertrans, odpowiednio dwu-, trzy- i dziesięcioletnią.
Tabory będą trafiać do wykonawców etapami – maksymalnie trzy na raz. Roboty nad jednym potrwają najwyżej trzy miesiące.
Takie wyłączenie z eksploatacji poszczególnych wagonów nie wpłynie znacząco na obsługę poszczególny linii tramwajowych – zapewniał nas Bartosz Naskręski z biura prasowego MPK Wrocław.
MPK Wrocław

Kapitalny remont konieczny

W obu przypadkach prace obejmą pojazdy z zewnątrz, przestrzeń dla pasażerów (m.in. pojawią się ładowarki USB), a także części tramwajowe. W Skodach modernizacja dotyczy też wózków, napędowego i tocznego (czyszczenie,  naprawa/wymiana uszkodzonych elementów, konserwacja). W 205 WrAs wykonawca ponadto dostosuje dach do montażu klimatyzacji.
Wyremontowane zostaną wszystkie dostępne tabory obu typów (jeden wagon 205 WrAs jest już w modernizacji). Protramy są używane od 2006 (najnowsze od 2011), a Skody od 2007 roku. Te pierwsze powinny przejść remont po przejechaniu 500 000 km, a drugie po 600 000 km (+/- 20%) – w obu przypadkach te limity już przekroczono lub się do nich zbliża. Inwestycja umożliwi ich funkcjonowanie przez następnych kilkanaście lat. Producent ustala okres eksploatacji tramwaju na co najmniej 30 lat – przy zachowaniu przeglądów okresowych i niezbędnych modernizacji.
Brak remontu we wskazanym czasie spowodowałby znaczny wzrost kosztów utrzymania pojazdów, co przełożyłoby się na większa liczbę awarii, a także byłoby przyczyną wyłączenia takiego pojazdu pojazdów z ruchu z powodu braku części zamiennych wycofywanych z eksploatacji (podczas remontu takie podzespoły są zastępowane na części nowszej generacji) – wyjaśnia Bartosz Naskręski.
MPK Wrocław
Dodaje, że niektórych elementów, jak układu hamulcowego, nie można pozostawić do zużycia, ponieważ stanowi to zagrożenie dla przewożonych pasażerów. A zezłomowanie przed zakończeniem minimalnego okresu eksploatacji byłoby "marnotrawieniem publicznych pieniędzy".
Zapłaciliśmy siedem milionów za pojazd, który miał przewozić pasażerów przez trzydzieści lat, a bez wymaganych remontów, skasujemy go około dziesięć lat wcześniej – mówi Naskręski. – Chciałbym zaznaczyć, że każdy nowy tramwaj wymaga, po kilkunastu latach użytkowania, remontu, tak aby dalej funkcjonować mógł poprawnie i bezpiecznie.

Komentarze (1)

Napisz komentarz
Bob777(gość)
Co za porywający artykuł! Miło jest czytać prace moich kolegów, ponieważ pracuję również z tekstami. Wolę pracować nie tylko w tym samym stylu, ale także je łączyć. Jeśli jesteś zainteresowany, możesz obejrzeć moją pracę tutaj https://polskie-kasyno-online.com/bonusy-kasynowe/darmowe-spiny/ Jeśli masz ochotę na moją pracę, zapisz to. Jestem dobry w krytykach i chcę, aby moje teksty były zawsze idealne. W tym czasie przeczytam twoje inne prace, a ty jesteś bardzo ciekawy do napisania. Z dobrego dnia!

Najnowsze artykuły

Rozwój na wschód szansą dla krakowskiego rynku magazynowego?
Krakowski rynek magazynowy nie należy do największych na logistycznej mapie Polski. Niemniej w ostat...
Miasto rozstrzygnęło przetarg na budowę nowego żłobka na Sołtysowicach [WIZUALIZACJE]
19 października rozstrzygnięto przetarg na budowę nowego miejskiego żłobka z filią Miejskiej Bi...
Lidl wybuduje na Dolnym Śląsku drugie centrum dystrybucyjne
W Dobroszycach w powiecie oleśnickim powstanie 12. Centrum Dystrybucyjne sieci Lidl Polska. Inwestyc...
Trzy firmy chcą remontować most Zwierzyniecki we Wrocławiu
Poznaliśmy oferty trzech firm, które zainteresowane są przeprowadzeniem remontu 123-letniego mostu Z...
Rynek magazynowy w Łodzi – logistyczne serce Polski
Polska Centralna to trzeci do co wielkości rynek magazynowy w Polsce, a także jeden z najważniejszyc...
Łódź: Ulica Wydmowa przeszła remont
Inwestycja została zrealizowana w ramach programu Plan dla Osiedli. Prace obejmowały odcinek od ulic...
Kraków: Mieszkańcy zdecydowali – wyniki głosowania 7. edycji Budżetu Obywatelskiego
Zrealizowanych zostanie 195 projektów na łączną kwotę 32 mln złotych. Najwięcej zwycięskich zadań do...
Kraków: tereny pod kolejowymi estakadami zostaną zagospodarowane
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. powołały zespół z udziałem miasta, którego zadaniem jest przygotowan...
Miasto sprzedaje atrakcyjną działkę tuż obok Dworca Głównego PKP. Znamy nową datę przetargu
Magistrat wystawia na sprzedaż nieruchomość położoną blisko zbiegu ulic Gwarnej i Kościuszki. Liczy...
Wrocław najbardziej aktywnym regionalnym rynkiem biurowym w Polsce
Największe polskie miasta regionalne już drugi raz w tym roku wyprzedziły Warszawę pod względem iloś...