W piątek, 29 stycznia 2021 roku Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk zaprezentował najnowsze zdjęcia pierwszego z 17 przeznaczonych do modernizacji tramwajów Skoda 16T.
Generalny remont i modernizację przeprowadza firma SAATZ z Warszawy. Pierwszy tramwaj powinien wrócić do Wrocławia w I kwartale bieżącego roku.
– Prezentuje się bardzo elegancko i co ważne: na lato będzie nas ochładzać, bo tak jak wspólnie z MPK Wrocław informowaliśmy - zamontujemy w nich klimatyzację – podkreśla prezydent Sutryk.
facebook.com/sutrykjacek/
Jeżdżące w barwach MPK Wrocław czeskie tramwaje zostały wyprodukowane latach 2006-07 w zakładach Škoda Transportation w Pilźnie. Wrocław zakupił łącznie 17 tramwajów. Przez kilkanaście lat użytkowania każdy z nich przejechał ok. 500-600 tys. km.
– Po takim przebiegu każdy tramwaj potrzebuje generalnego remontu. Teraz ze Skody zostały wózki i pudło. Pojazdy zostaną odświeżone, pojawi się nowy design i oświetlenie. Pasażerowie będą zdziwieni, gdy na przystanek podjedzie niebieska Skoda. Zmieni się nie do poznania – mówił Krzysztof Balawejder, prezes wrocławskiego MPK.
REKLAMA
facebook.com/sutrykjacek/
- Skody powinny przejść taki gruntowny remont po 600 tys. km km (+/- 20%) – pojazdy zbliżają się do tych limitów. Inwestycja umożliwi ich funkcjonowanie przez następnych kilkanaście lat. Producent ustala okres eksploatacji tramwaju na co najmniej 30 lat – przy zachowaniu przeglądów okresowych i niezbędnych modernizacji – zaznaczał prezes MPK.
facebook.com/sutrykjacek/
W ramach generalnego remontu zostaną wykonane następujące prace: wymiana i naprawa wózka napędowego, wózka tocznego, sprzęgła zębatego, koła tramwaju, odsprężynowania, hamulca tarczowego, amortyzatorów hydraulicznych oraz smarowania obrzeży kół.
Pasażerowie powinni docenić również zmiany w środku pojazdu (np. pojawią się ładowarki USB) oraz komfort jazdy, która ma być płynniejsza i cichsza. Skody 16T będą trafiać do firmy SAATZ etapami – maksymalnie trzy na raz.
Wszystkie tramwaje Skoda 16T mają zostać wyremontowane do 2022 r. Łączny koszt napraw wszystkich 17 sztuk wyniesie 60 mln zł. We wszystkich tramwajach zostanie zamontowana klimatyzacja (pierwotnie miało jej nie być, jednak MPK Wrocław ostatecznie zdecydowało się na jej montaż.