Dopiero w przyszłym roku pasażerowie MPK będą mogli wygodniej poruszać się pomiędzy przystankami "Rynek" – wówczas pojawią się tam nowe przejścia dla pieszych. Szybciej powstanie za to kolejna "zebra" na ulicy Grodzkiej.
O planach wyznaczenia nowych przejść dla pieszych wokół Rynku – jako pierwsi – donosiliśmy w połowie października zeszłego roku. Potem informowaliśmy, że Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej tego przedsięwzięcia.
Nowe przejścia dla pieszych łącznie z sygnalizacją świetlną mają pojawić się na skrzyżowaniach: ulica Grodzka - most Uniwersytecki, ulica Ruska - ulica Kazimierza Wielkiego i ulica świętego Mikołaja - ulica Białoskórnicza.
Dokumentacja projektowa dla wyznaczenia przejść dla pieszych w tych lokalizacjach powinna być gotowa w drugim półroczu 2017.
– W tym roku zostanie zrealizowane wyłącznie jedno przejście – przez ulicę Grodzką. Ruska i Kazimierza Wielkiego oraz św. Mikołaja i Białoskórnicza będą realizowane w roku 2018 – tłumaczy portalowi InvestMap.pl Ewa Mazur, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.
Pierwotnie urzędnicy planowali, że nowe przejście dla pieszych przez ulicę Grodzką powstanie przy okazji remontu mostów Uniwersyteckich.
– Niestety jedyna oferta, którą otrzymaliśmy na realizację tego zadania w trybie zaprojektuj i zbuduj, znacznie przekraczała naszą szacunkową wycenę i zarezerwowane na ten cel środki – wyjaśniał nam w zeszłym roku Tomasz Stefanicki, oficer pieszy we wrocławskim magistracie.
Łatwiej dojdziemy na przystanki
Z kolei o przejściach integrujących przystanki "Rynek", czyli na skrzyżowaniach trasy W-Z z ul. Ruską i ul. św. Mikołaja, mówi się już od jakiegoś czasu.
– To bardzo trudne realizacyjnie lokalizacje, dlatego dopiero mając projekt, będziemy mogli ocenić koszty i konsekwencje dla ruchu, a co za tym idzie planować realizację – wyjaśniał nam Tomasz Stefanicki.
W sumie jest aż osiem przystanków o nazwie "Rynek", co oznacza, że pasażerowie MPK muszą krążyć między peronami. Najbardziej uciążliwe jest przechodzenie przez peron podzielony przez przecznicę z ulicą Ruską.
Do niedawna przejście dla pieszych w tym miejscu, łączące perony przystankowe, nie było mogło zostać wytyczone, bo przepisy wymagały, aby pasy miały minimum cztery metry szerokości, a perony są węższe.
W 2015 roku przepisy się jednak zmieniły i dopuszczają zwężenie przejścia do 2,5 metra. A to otworzyło urzędnikom pole do analizy.