To już pewne - od 1 kwietnia torowisko na ul. Podwale od pl. Jana Pawła II do pl. Orląt Lwowskich zostanie wydzielone. Będą mogły po nim jeździć tylko tramwaje i autobusy. Urzędnicy chcą zachęcić kierowców, by z ul. Legnickiej do pl. Orląt Lwowskich dojeżdżali przez ul. Nabycińską. Zmieniają więc sygnalizację świetlną w tym rejonie, a po Euro 2012 wezmą się za poszerzanie pl. Orląt Lwowskich do czterech pasów.
W ciągu dwóch ostatnich lat urzędnicy wydzielili ponad 10 km torowisk we Wrocławiu. W tym roku planują wydzielić jeszcze pięć.
- Oczywiście nie wliczamy w to nowych torowisk, które pojawiły się w naszym mieście - zaznacza Paweł Czuma, rzecznik prasowy wrocławskiego magistratu.
Na pierwszy ogień pójdzie ul. Podwale od pl. Jana Pawła II do pl. Orląt Lwowskich. Od 1 kwietnia (wtedy na Kozanów zacznie kursować Tramwaj Plus) przez Podwale w godzinach szczytu będzie jeździć 20 tramwajów i 15 autobusów na godzinę. Dlatego dostaną one do dyspozycji wydzielony pas na torowisku. Kierowcom jadącym od Jana Pawła II do Orląt Lwowskich pozostanie tłoczenie się na jednym pasie o szerokości 3,5 metra.
W związku z planowanym wydzieleniem torowiska już w zeszłym tygodniu zmienił się program sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Braniborskiej i Nabycińskiej. To po to, aby zachęcić kierowców do wybierania ulicy Nabycińskiej jako drogi dojazdowej z Legnickiej do pl. Orląt Lwowskich i tym samym zmniejszyć ruch samochodowy na Podwalu. Dodatkowo kierowcy, jadąc Braniborską w stronę pl. Orląt Lwowskich, nie mogą już skręcić w lewo w Nabycińską i dojechać do placu Solidarności.
Zmieni się też program sygnalizacji świetlnej na pl. Orląt Lwowskich i skrzyżowaniu Legnickiej z Nabycińską. Dodatkowo prawy skrajny pas na Legnickiej będzie przeznaczony tylko do skrętu w prawo w Nabycińską. Prosto do pl. Jana Pawła II będą mogły jeździć tylko autobusy.
To nie koniec zmian związanych z wydzieleniem torowiska na Podwalu.
- Chcemy poszerzyć o około 2 metry pl. Orląt Lwowskich od ul. Nabycińskiej do Podwala, tak żeby miał szerokość 12 metrów i mogły się tam zmieścić cztery pasy. Na kostkę, która się tam znajduje położymy też nakładkę asfaltową - mówi Elwira Nowak, zastępca dyrektora wydziału inżynierii miejskiej w Urzędzie Miejskim Wrocławia.
Prace nad poszerzeniem pl. Orląt Lwowskich mają zacząć się po Euro 2012.
Przypomnijmy, że torowisko na Podwalu w kierunku od pl. Orląt Lwowskich do pl. Jana Pawła II zostało już wydzielone w październiku ubiegłego roku.
Urzędnicy chcą w 2012 roku wydzielić w sumie 4870 metrów toru pojedynczego. W planach jest m.in. wydzielenie torowisk na ul. Trzebnickiej (od ul. Dębickiego do pl. Powstańców Wlkp.), na odcinku ul. Reymonta/Pomorskiej od ul. Kleczkowskiej do ul. Biskupa Tomasza Pierwszego, na ul. Jedności Narodowej, Nowowiejskiej (od Jedności Narodowej do Barlickiego), a także na Sienkiewicza.