Na czwartkowej sesji Rady Miejskiej wrocławscy radni przyjęli – w drugim czytaniu – uchwałę w sprawie "Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Wrocławia na lata 2016-2022".
Za przyjęciem planu zagłosowało 20 rajców, przeciw było 13, a dwóch wstrzymało się od głosu.
Pierwszą wersję planu transportowego magistrat zaprezentował na początku 2016 roku. Potem dokument został poddany konsultacjom społecznym.
Jak mówił w trakcie sesji Błażej Trzcinowicz, zastępca dyrektora Wydziału Transportu w magistracie, w ramach konsultacji społecznych wpłynęło blisko 600 uwag. Prawie 70 proc. z nich zostało uwzględnionych.
Jak mówił w trakcie sesji Błażej Trzcinowicz, zastępca dyrektora Wydziału Transportu w magistracie, w ramach konsultacji społecznych wpłynęło blisko 600 uwag. Prawie 70 proc. z nich zostało uwzględnionych.
Mimo że operacyjny horyzont dokumentu określony jest na rok 2022, to w planie ujęto również kierunki długofalowego rozwoju sieci tramwajowej.
– Ogłoszony przez prezydenta we wrześniu Wrocławski Program Tramwajowy został włączony do Planu Transportowego w zakresie kilku kluczowych inwestycji w sieć tramwajową – tłumaczą urzędnicy.
– Ogłoszony przez prezydenta we wrześniu Wrocławski Program Tramwajowy został włączony do Planu Transportowego w zakresie kilku kluczowych inwestycji w sieć tramwajową – tłumaczą urzędnicy.
UM Wrocławia
Kluczowe inwestycje
W planie transportowym ujęto dwa przedsięwzięcia flagowe.
Pierwsze to Zintegrowany System Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu, w tym dwa pod-projekty: budowa linii tramwajowej na ulicach Popowickiej i Długiej oraz aranżacja zintegrowanego węzła przesiadkowego kolejowo-tramwajowego w rejonie Dworca Głównego i Autobusowego, wraz z poprowadzeniem nowej linii tramwajowej (ul. Sucha i ul. Hubska).
– Projekt ten nawiązuje do wskazania w krajowym i wojewódzkim planie transportu zbiorowego węzła przesiadkowego w tym rejonie – czytamy w dokumencie.
Drugie z flagowych zadań to budowa wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej łączącej osiedle Nowy Dwór z centrum Wrocławia.
Są tu też dwa przedsięwzięcia priorytetowe: budowa połączenia tramwajowego od pętli Sępolno do stacji Swojczyce na linii 292 oraz budowa połączenia tramwajowego od pętli Park Południowy do osiedla Ołtaszyn.
Nowe linie tramwajowe
Jak tłumaczą autorzy planu, w ramach kolejnego, trzeciego etapu projektu Zintegrowany System Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu, planowanego na okres po roku 2020, rozważona zostanie budowa następujących tras tramwajowych:
-
Psie Pole – łącząc ten rejon z kierunkiem na plac Kromera, jak i na Kowale
-
Jagodno – uzależnione od postępów w realizacji osiedli mieszkaniowych w tym rejonie
-
Maślice – przedłużenie linii od stadionu, uzależnione od dostępności środków
-
Oporów – nowa linia w Alei Piastów, uzależnione od dostępności środków
- Poświętne i Polanowice – przedłużenie od pętli Poświętne i w ul. Kamieńskiego, uzależnione od dostępności środków
– Trasy tramwajowe są ściśle powiązane z nowymi lokalizacjami węzłów przesiadkowych i obiektami P&R, zlokalizowanymi w rejonie granic miasta oraz AOW oraz końcówek ważniejszych linii tramwajowych – czytamy w dokumencie.
Dodajmy, że z planu transportowego zniknęła linia tramwajowa na Muchobór Wielki, ujęta we Wrocławskim Programie Tramwajowym.
Dodajmy, że z planu transportowego zniknęła linia tramwajowa na Muchobór Wielki, ujęta we Wrocławskim Programie Tramwajowym.
Co ciekawe, wśród pozostałych inwestycji ujętych w planie, jest m.in. trasa tramwajowa w Śródmiejskiej Trasie Południowej – od ulicy Dyrekcyjnej do Powstańców Śląskich. A jak wiadomo, projekt ŚTP został zawieszony, o czym świadczy m.in. decyzja o niewyburzaniu kamienic wzdłuż ulicy Puławskiego.
Wśród planowanych przedsięwzięć jest też budowa połączenia tramwajowego od planowanej pętli przy zbiegu ulicy Strzegomskiej i Rogowskiej do stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór.
Drogi i kolej
W planie są też inwestycje związane z infrastrukturą drogowo-tramwajową. To m.in. przebudowa ulicy Buforowej (planowane zakończenie w 2018 roku), budowa Alei Wielkiej Wyspy (do 2020 roku) czy budowa Osi Zachodniej w ciągu drogi krajowej nr 94 (do 2019 roku) i drugi etap budowy Północnej Obwodnicy Śródmiejskiej.
W dokumencie ujęto też inne ważniejsze przedsięwzięcia inwestycyjne, wpływające na osiągnięcie celów planu, ze strony innych podmiotów, niż samorząd Wrocławia. To:
- modernizacja linii kolejowej 292 Jelcz-Wrocław Sołtysowice dla przewozów aglomeracyjnych (przejęcie ruchu z kierunku Jelcza na trakcję kolejową, przedsięwzięcie PLK S.A. oraz miasta w ramach ZIT)
- budowa lub modernizacja przystanków kolejowych: Popowice, Różanka, Grabiszyn, Lamowice (poprawa dostępności do sieci kolei aglomeracyjnej, przedsięwzięcie PLK S.A.), przygotowanie kolejnych przystanków kolejowych do realizacji
Cel główny: większa dostępność
Główny, strategiczny cel, przyświecający planowi transportowemu to – jak czytamy w dokumencie – poprawa dostępności. Aby go osiągnąć, trzeba zwiększyć prędkość handlową pojazdów transportu zbiorowego w wyniku rozbudowy i modernizacji sieci infrastruktury drogowej i torowej, kupić nowe pojazdy i zmodernizować te już posiadane, zwiększyć częstotliwość kursowania pojazdów, wprowadzić ułatwienia w przesiadkach i zapewnić lepszą koordynację rozkładów jazdy, w tym dogodniejsze przesiadki.
Jako wskaźniki realizacji celów zawartych w planie na rok 2022, urzędnicy wskazują wzrost o 5% udziału transportu zbiorowego w przewozach pasażerskich, niewydłużenie się średniego czasu podróży transportem zbiorowym oraz spadek liczby ofiar wypadków w transporcie o 10% jako efekt ograniczania roli samochodu.