Na budowie dolnośląskiego odcinka drogi ekspresowej S8 w okolicach Kobierzyc i Jordanowa Śląskiego trwają zaawansowane badania archeologiczne. Odkryto artefakty sprzed wielu tysięcy lat jak i z okresu II wojny światowej.
• Do badań wykopaliskowych na podwrocławskim odcinku S8, Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków wskazał 22 stanowiska archeologiczne o łącznej powierzchni około 72 ha.
• Dotychczasowe badania potwierdzają, że w tych okolicach funkcjonowały grupy ludzkie od późnej epoki kamienia poprzez neolit, epokę brązu i żelaza oraz średniowiecze do okresu nowożytnego
• Archeolodzy prowadzący badania wykopaliskowe natrafili zarówno na ślady pradawnego osadnictwa, jak i na miejsca pochówków
Wiele stanowisk ma charakter wielokulturowy o długim okresie funkcjonowania, tworząc niejednokrotnie wielkoobszarowe kompleksy osadnicze. Podczas prowadzonych badań ujawnione zostały także ślady działań wojennych związanych z II wojną światową.
Niebawem rozpoczną się badania archeologiczne na kolejnych odcinkach przyszłej drogi ekspresowej: pomiędzy Jordanowem Śląskim a Łagiewnikami oraz pomiędzy Ząbkowicami Śląskimi a Bardem. Archeolodzy będą eksplorować 37 stanowisk archeologicznych na 42 ha.
Po terenowym etapie badań wykopaliskowych następuje opracowanie wyników badań, w czasie których wykonuje się specjalistyczne ekspertyzy, np. archeozoologiczne, archeobotaniczne, palinologiczne czy antropologiczne. Badania antropologiczne pozwalają ustalić wiek i płeć zmarłego, zrekonstruować długość ciała czy dokonać oceny stanu biologicznego grupy na tle warunków życia, a nawet odtworzyć dietę żywieniową.
ZDJĘCIA:



O inwestycji
Budowę drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem GDDKiA podzieliła na siedem odcinków. Pięć z nich, między Wrocławiem a Bardem o łącznej długości ok. 55 km, jest już w realizacji (w systemie Projektuj i buduj).
Trasa będzie przedłużeniem kończącej się koło Kobierzyc drogi ekspresowej S8 biegnącej aż do Białegostoku. Będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi.
Droga pomiędzy podwrocławskimi Kobierzycami i Łagiewnikami to trzy odcinki realizacyjne.
Pierwszy odcinek o długości 7,5 km, pomiędzy węzłami Kobierzyce Północ i Kobierzyce Południe, realizuje Strabag Infrastruktura Południe za kwotę 309,8 mln zł. Drugi, między węzłami Kobierzyce Południe i Jordanów Śląski o długości 13,8 km, realizuje firma PORR za kwotę 401,1 mln zł. Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obu odcinków planowane jest w najbliższych tygodniach. Na trzeci odcinek, między węzłami Jordanów Śląski i Łagiewnikami Zachód o długości 11,2 km, w lipcu br. otrzymaliśmy od Wojewody Dolnośląskiej decyzję ZRID i rozpoczęliśmy proces przekazywania wykonawcy terenu pod budowę drogi ekspresowej.
Dla odcinka między węzłami Łagiewniki Zachód i Niemcza, o długości 9,3 km, trwa jeszcze przetarg i w tym roku GDDKiA planuje podpisać umowę z wykonawcą. Dla drogi ekspresowej S8 między węzłami Niemcza i Ząbkowice Północ o długości 7,9 km, którą realizuje firma Mostostal Warszawa za kwotę blisko 306 mln zł, w tym roku planujemy złożyć wniosek o wydanie ZRID. Natomiast dla prawie 14-kilometrowego odcinka pomiędzy Ząbkowicami Śląskimi i Bardem, o wartości ponad 378 mln zł, który realizuje Grupa Mirbud , decyzję ZRID Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje otrzymać w IV kwartale tego roku.
Dla ostatniego odcinka drogi ekspresowej S8, między Bardem i Kłodzkiem, ogłoszono przetarg na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) wraz z materiałami do wniosku o decyzję środowiskową. Na oferty GDDKiA czeka do 27 sierpnia br.
Źródło: GDDKiA