źródło: UM Wrocławia

Wrocław: Ruszy remont Osobowickiej. Miasto tym razem dokłada miliony

Mariusz Bartodziej
W pierwszym postępowaniu najtańsza oferta przekraczała budżet o ponad 11 milionów złotych, w drugim o przeszło osiem. Eurovia ma wykonać zadanie z końcem 2021 roku. Inwestycja obejmuje oprócz przebudowy drogi również m.in. utworzenie parkingu typu Park&Ride.
Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. rozstrzygnęły 6 wrześniadrugi przetarg na rozbudowę ulicy Osobowickiej na odcinku od obwodnicy śródmiejskiej do ul. Lipskiej. Ogłosiły go 12 czerwca. Listę ofert poznaliśmy 23 lipca.
Zgłosiło się sześciu chętnych. Wszyscy zapewnili pięcioletnią gwarancję i rękojmię wydłużoną o taki sam okres, dlatego o wyborze wykonawcy zadecydowała cena. Najmniej oczekiwała Eurovia Polska S.A. z Bielan Wrocławskich – 33 mln 788 tys. zł brutto (22 mln 924 tys. zł w zakresie gminy, a 10 mln 863 tys. zł MPWiK). Najwięcej Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o.35 mln 495 tys. zł (odpowiednio 24 mln 154 tys. zł oraz 11 mln 340 tys. zł).
Miasto planowało przeznaczyć na ten cel 25 mln 506 tys. zł (18 mln 914 tys. zł gmina i 6 mln 592 tys. zł MPWiK). Postanowiło jednak dołożyć brakującą kwotę do oferty złożonej przez Eurovię. Na realizację zadania ma 15 miesięcy od dnia podpisania umowy.

Będzie dwa miliony taniej

WI unieważniły pierwsze postępowanie 8 maja, z powodu zbyt wysokich oczekiwań wykonawców. W marcu donosiliśmy, że zgłosiło się sześciu chętnych, proponujących dziewięć lat gwarancji i wydłużenia rękojmi. Oferta Budimeksu S.A. była najniższa (35 mln 729 tys. zł), a  konsorcjum spółek Bickhardt Bau Polska Sp. z o.o. i Tom-Instal Sp. z o.o. najwyższa (39 mln 330 tys. zł). Magistrat chciał wówczas przeznaczyć na ten cel mniejszą kwotę, 24 mln 109 tys. zł (18 mln 932 tys. zł w zakresie gminy i 5 mln 177 tys. MPWiK).

Uszkodzona jezdnia, chodnik częściowy i brak miejsc postojowych

Od skrzyżowania z ul. Krotoszyńską, w kierunku Lipskiej, ciąg pieszy znajduje się po stronie północnej, a od posesji nr 112 a po południowej. Rowerzyści poruszają się po jezdni lub chodniku. W granicach pasa drogowego nie ma dostępnych miejsc parkingowych.
W stanie istniejącym ulica Osobowicka posiada nawierzchnię bitumiczną i częściowo z kostki kamiennej w złym stanie technicznym. Na całej długości występują bądź spękania z uszkodzeniami warstw bitumicznych konstrukcji nawierzchni, bądź nierówności na kostce kamiennej – wyliczają urzędnicy.

Kompleksowa rozbudowa z nowym parkingiem

Projekt przygotowała w ubiegłym roku firma Biprogeo-Projekt Sp. z o.o. Zgodnie z nim wykonawca rozbuduje jezdnię ul. Osobowickiej na długości 1323 m wraz z pracami na skrzyżowaniach (razem z wlotami) – ul. Lipskiej, Żywopłotowej, Ostrowskiej, Ostrzeszowskiej, Krotoszyńskiej, Edmonda Micheleta oraz placu Wyzwolenia. Ponadto zajmie się m.in. przebudową układu torowego i trakcji tramwajowej, przystanków oraz pętli, a także oświetlenia i sieci wodociągowej oraz sanitarnej.
Eurovia zbuduje wzdłuż ul. Osobowickiej obustronne chodniki o szerokości 2 m (miejscowo zwężone do 1,5 m), a po północnej stronie dwukierunkową drogę rowerową o takiej samej szerokości. Utworzy w obszarze inwestycji 82 miejsca parkingowe (31 w ramach parkingu Park&Ride, 17 przy pętli tramwajowej, 25 przy wale, po 4 przy pl. Wyzwolenia i przy ul. Osobowickiej 132 oraz 1 przy Krotoszyńskiej). W zakresie zieleni dojdzie do wycinki 37 drzew i 48 nasadzeń (pozostałe zostaną wykonane w miejscu wskazanym przez Zarząd Zieleni Miejskiej).
W ramach inwestycji przewiduje się nasadzenia drzew i krzewów w pasie drogowym, głównie z wykorzystaniem lipy drobnolistnej "Greenspire" – czytamy w dokumentacji projektowej. – W trójkątach widoczności, na wysepkach zieleni przy skrzyżowaniach oraz pomiędzy jezdnią a ścieżką rowerową zaprojektowana została zieleń nie przekraczająca 1,0 m, tj. nasadzenia niskiej roślinności okrywowej, rabaty z niskiej zieleni okrywowej (tawuły japońskie i róża okrywowa).