[Wrocław] Tak może wyglądać kościół na Nowych Żernikach. Są wyniki konkursu

Tomasz Matejuk
Stowarzyszenie Architektów Polskich właśnie rozstrzygnęło konkurs studialny na opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej kościoła rzymsko-katolickiego na osiedlu Nowe Żerniki. Pula nagród wynosiła 150 tys. złotych.
Pierwsze miejsce i nagrodę w wysokości 60 tys. złotych zdobyła wrocławska pracownia Adamiczka Consulting. Autorami projektu są Jerzy Adamiczka, Bartosz Adamiczka i Tomasz Broma.

– To praca, która doskonale zamyka i podkreśla oś kompozycyjną osiedla, jednocześnie świadomie usuwając się na drugi plan. Ta zasada czytelnie wpisuje się w filozofię Kościoła ubogiego, będącego blisko ludzi. Projekt wyraźnie przyjazny użytkownikowi, nie narzucający się, „zapraszający”. To skromna architektura zaprojektowana z doskonałą jasnością rozwiązań i wyraźnym akcentowanie przestrzennym – argumentuje jury.





Druga nagroda (40 tys. zł) przypadła w udziale zespołowi autorskiemu w składzie Wojciech Iwachów, Katarzyna Raczyńska i Anna Stachi.

– Bryła kościoła umiejętnie domyka i akcentuje główną oś kompozycyjną osiedla. Fascynująca propozycja z prostą ideą i wyraźnym odniesieniem do kontekstu. Pracę nagrodzono za umiejętne stworzenie koncepcji przestrzennej. Zaproponowane rozwiązanie formalne wyraźnie wskazuje granicę pomiędzy sacrum i profanum – zewnętrzna osłona tworzy przestrzeń pomiędzy prześwietloną strefą sacrum a granicą świata „zewnętrznego”. Dyskusyjne wydaje się umiejscowienie wejścia głównego bezpośrednio w strefie ołtarza – uzasadniają swoją decyzję członkowie jury.





Dwa zespoły zdobyły ex aequo trzecie miejsce i nagrody w wysokości 20 tys. złotych.

Pierwszy z zespołów to krakowski duet Witold Sienkiel i Przemysław Drabiński.

– Awangardowe ujęcie tematu wyznacza nowa typologie dla projektu przestrzeni sakralnych w XXI wieku. Wieża kościelna została potraktowana jako wyraźny akcent –wizualna ikona miejsca. Lokalizacja przestrzeni publicznej nad główną funkcją obiektu - nawą kościoła jest nowatorskim potraktowaniem przestrzeni sakralnej i relacji pomiędzy sacrum a profanum przestrzeni osiedla – czytamy w uzasadnieniu jury.





Druga z nagrodzonych trzecią nagrodą pracowni to OVO Grąbczewscy Architekci z Katowic.

– Interesująca gra przestrzenna z zsynkopowanymi bryłami tworzy wyrazisty kontrapunkt na zamknięciu osi kompozycyjnej. Jury doceniło rzeźbiarski charakter założenia wpisany w kwartałowy układ osiedla. Racjonalny plan, interesująca gra przestrzeni tworzą mocny akcent w relacji z kontekstem. Stonowane wnętrze z grą światła w strefie ołtarzowej dają pożądany efekt sakralności – argumentują członkowie sądu konkursowego.




Jury przyznało też dwa wyróżnienia ex aequo, w wysokości po 5 tys. złotych. Pierwsze z nich przypadło w udziale Tomaszowi Berezowskiemu i Radosławowi Fikusowi z Katowic.
Wyróżnienie przyznano za próbę minimalistycznego rozwiązania formalnego, z korzystnym rozwiązaniem układu centralnej przestrzeni liturgicznej, wzbogaconej o czytelna symboliką Nieba i kopuły. Wysoko intelektualny projekt - jeden z najbardziej interaktywnych „liturgicznie”. Dodatkowo jeden z niewielu projektów, który zachowuje tradycyjną symbolikę kopuły. Przyjęta forma graficzna projektu nie ukazuje ewentualnych walorów pracy – tłumaczy jury.





Drugie wyróżnienie zdobył zespół autorski z Opola: Michał Szkudlarski, Andrzej Nowak i Marta Kondziela.

– Wyróżnienie przyznano za czytelne rozwiązanie otwartości stref sacrum kościoła i towarzyszących mu funkcji na strukturalne obszary otaczające zabudowy mieszkaniowej i zieleni parku oraz nowatorski charakter tektoniki wnętrza sakralnego. Projekt wyróżniony za swoją przejrzystość i surowość rozwiązań tworzących w efekcie prostotę przestrzeni sakralnej – wyjaśniają członkowie jury.





Konkurs został realizowany na zamówienie Biura Festiwalowego Impart 2016 i był elementem projektu interdyscyplinarnego "Kościół. Piękno i Kicz", będącego przedsięwzięciem realizowanym w ramach obchodów Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 i dofinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, których dysponentem jest Narodowe Forum Muzyki.
Autorzy konkursu założyli, że na Nowych Żernikach zamieszka 7,5 tys. osób, z czego 1/3 będzie chodzić w niedziele kościoła, w którym będą sprawowane cztery msze w ciągu dnia.