Stolica Dolnego Śląska po raz kolejny uplasowała się w ścisłej czołówce w rankingu siły nabywczej polskich miast i powiatów polskiego oddziału Instytutu Badawczego Gfk - jednej z największych firm badawczych na świecie. W edycji na rok 2020 Wrocław zajął 4 miejsce, utrzymując swoją pozycję z roku ubiegłego.
Na podstawie m.in tego rankingu Gfk, swoje decyzje podejmują inwestorzy z różnych branż, decydując się na lokalizację w danym mieście, regionie.
W stosunku do roku 2019, w czołowej 10 doszło tylko do jednej zmiany. Kraków awansował z 9 miejsca na 8 kosztem Bielska-Białej. Pozostała kolejność się nie zmieniła.
Niestety siła nabywcza zarówno Polski jak i poszczególnych miast z TOP-10 w bieżącym roku spadła w stosunku do wyników ubiegłorocznych. Najbardziej indeks krajowy spadł Warszawie, Katowicom (po 3,6) i Poznaniowi (3,1), a najmniejsze spadki zanotowano w Sopocie (0,8) i Krakowie (0,9). Stolica Dolnego Śląska - Wrocław stracił 1,7, dzięki temu zbliżył się bardziej do trzeciego w rankingu Poznania.
Średnia siła nabywcza na mieszkańca w Polsce w 2020 roku wynosi 7.143 euro (7.589 euro w 2019 r.), czyli nieco więcej (51 proc.) od połowy średniej europejskiej. Plasuje to Polskę na dwudziestym ósmym miejscu w europejskim rankingu, co oznacza, pomimo spadku wartości w liczbach bezwzględnych, awans o jedną pozycję w stosunku do ubiegłego roku.
Nadal zauważalne są duże różnice w rozkładzie siły nabywczej w 380 powiatach. Tylko w 17 powiatach siła nabywcza na mieszkańca jest o co najmniej 20 proc. wyższa od średniej krajowej. Natomiast 106 powiatów jest o co najmniej 20 proc. poniżej średniej krajowej. Pierwsze miejsce, z siłą nabywczą na mieszkańca, wynoszącą 12 120 euro, zajmuje Warszawa. Jej mieszkańcy dysponują o niemal 70 proc. większą kwotą pieniędzy na wydatki konsumenckie i oszczędności niż wynosi średnia krajowa.
Na drugim końcu rankingu znajduje się powiat szydłowiecki, w którym siła nabywcza na mieszkańca wynosi zaledwie 4.721 euro. Odpowiada to prawie 66 procentom średniej dla Polski i 34 procentom średniej europejskiej. Mieszkańcy Warszawy mają do dyspozycji przeciętnie niemal 2,6 razy więcej pieniędzy niż mieszkańcy najmniej zamożnego powiatu szydłowieckiego.
gfk.com
Agnieszka Szlaska-Bąk, Client Business Partner w GfK, ekspertka analiz geomarketingowych, komentuje – Warto podkreślić, iż wskaźnik Corona Impact Index pokazuje wysoki wpływ pandemii na poziom dochodu polskich gospodarstw domowych. Wskaźnik ten dla Polski i wynosi 138, czyli spadek potencjału nabywczego jest o 38 proc. wyższy niż przeciętnie w Europie. Niestety druga fala pandemii prawdopodobnie podniesie jeszcze skalę tego spadku. Obecnie skala tych spadków w Polsce jest w zróżnicowana regionalnie. W zależności od rozwoju sytuacji, w najbardziej pesymistycznym scenariuszu, prognozowana jest skala spadków pomiędzy 14,4 a 23,7 proc. Oznacza to, iż w niektórych powiatach potencjał zakupowy może spaść nawet o niemal jedną czwartą. Dojdzie do tego przy założeniu, że izolacja Polaków potrwała łącznie 4 miesiące (2 miesiące wiosną i 2 miesiące jesień), a powrót do poziomów sprzedaży sprzed epidemii nastąpi w grudniu 2021 roku.
gfk.com
O badaniu
Badanie GfK Siła Nabywcza w Europie w 2020 r. jest dostępne dla 42 europejskich państw, ze szczegółowymi danymi na temat regionów, do poziomu gmin i kodów pocztowych, wraz z dopasowanymi danymi dotyczącymi mieszkańców i gospodarstw domowych oraz mapami cyfrowymi.
Siła nabywcza jest rozumiana jako dochód rozporządzalny po odjęciu podatków i darowizn, z uwzględnieniem ewentualnych świadczeń państwowych. Badanie wskazuje poziom siły nabywczej na osobę w danym roku wyrażony w euro i jako wartość zindeksowaną. Ranking siły nabywczej GfK jest tworzony w oparciu o nominalny dochód rozporządzalny populacji, co oznacza, że podane wartości nie uwzględniają inflacji. Wyliczenia są przeprowadzane na podstawie danych statystycznych dotyczących wysokości dochodów i zarobków, świadczeń państwowych oraz prognoz instytucji gospodarczych.
Konsumenci wykorzystują ogólną siłę nabywczą na pokrycie wydatków takich jak żywność, mieszkanie, usługi, energia, prywatne plany emerytalne i ubezpieczeniowe oraz pozostałe wydatki takie jak wakacje, transport i nabytki konsumenckie.
W br. GfK publikuje również wskaźnik Corona Impact Index, który ilustruje różnice w dochodzie rozporządzalnym netto utraconym z powodu kryzysu koronawirusowego na poziomie krajowym i regionalnym. Obliczenia przeprowadzane są na podstawie najnowszych informacji i prognoz dotyczących dochodu netto gospodarstw domowych, wydatków konsumpcyjnych gospodarstw domowych oraz zmian w produkcie krajowym brutto. Wartości te są oceniane w odniesieniu do prognoz opracowanych przed pandemią COVID-19. Wynikające z tego odchylenie ma związek ze skutkami kryzysu koronawirusowego. Zmiany kursów walut są również uwzględniane w obliczeniach.
Dla potrzeb regionalizacji Corona Impact Index wykorzystywane są dane dotyczące struktury przemysłu w regionach wraz z wartościami dla danego kraju, odnoszącymi się do pracy krótkoterminowej i bezrobocia od początku pandemii.
GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.
Instytut GfK Polonia - polski oddział firmy, nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o najważniejszych dla nich ludziach: ich klientach.
Źródło: Instytut Badawczy Gfk Polonia