Wrocław wiceliderem rankingu Polskich Miast Przyszłości 2050źródło: Jakub Zazula

Wrocław wiceliderem rankingu Polskich Miast Przyszłości 2050

Orzech
Orzech
REKLAMA
Wrocław znalazł się bardzo wysoko w kolejnym rankingu. Polskie Towarzystwo Studiów nad Przyszłością wraz z Grupą Saint-Gobain i firmą konsultingową 4CF przygotowało pierwszy ranking Polskich Miast Przyszłości 2050. Stolica Dolnego Śląska zajęła w nim drugie miejsce, ustępując tylko Warszawie.
Kolejne lokaty zajęły następujące miasta: Katowice, Poznań i Gdańsk (ex aequo), Łódź i Kraków. Jak wyjaśniają pomysłodawcy rankingu, pozwala on - na podstawie analizy wybranych wskaźników - przedstawić obraz tego, które duże miasta w Polsce mają szansę najszybciej stać się nowoczesnymi i najlepiej dostosowanymi do zmieniającej się rzeczywistości.
Jak oceniają autorzy tego zestawienia, dostępność i jakość pracy, mieszkania, transportu oraz infrastruktury związanej ze spędzaniem wolnego czasu będą decydować o rozwoju miast i komforcie życia w nich. Starali się odpowiedzieć na pytania: jak będziemy mieszkać i pracować w polskich miastach przyszłości, jak będzie wyglądała w nich nauka, w jaki sposób będziemy się po nich przemieszczać i spędzać w nich wolny czas po pracy.
Ranking Miast Przyszłości 2050 - www.saint-gobain.pl
– Skupiliśmy się na głównych obszarach funkcjonowania aglomeracji i mierzalnych wskaźnikach. W kategoriach uwzględniających analizę budynków odnieśliśmy się do wielkości powierzchni budynków, które uzyskały certyfikaty poświadczające ich najwyższy standard w przeliczeniu na mieszkańca. W analizie transportu posłużyliśmy się danymi "Rankingu elektromobilnych miast" Polityki Insight i Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych – wyjaśnia metodologię powstania rankingu Kacper Nosarzewski z Polskiego Towarzystwa Studiów nad Przyszłością, współautor rankingu.
– Tworząc pierwszy ranking Polskich Miast Przyszłości 2050 skupiliśmy się na głównych obszarach ich funkcjonowania i mierzalnych wskaźnikach – informuje Kacper Nosarzewski z Polskiego Towarzystwa Studiów nad Przyszłością, które wraz z Grupą Saint-Gobain i firmą konsultingową 4CF przygotowało zestawienie oraz towarzyszący mu foresight, czyli scenariusze możliwych ścieżek długoterminowego rozwoju miast. Wyspecjalizowana w takim prognozowaniu firma 4CF pracowała m.in. dla ONZ, Światowej Organizacji Zdrowia i UNESCO.
Według autorów rankingu Polskich Miast Przyszłości 2050 wysoka pozycja drugiego w rankingu Wrocławia wskazuje na zrównoważony rozwój miasta. Stolica Dolnego Śląska zajęła drugie miejsca w trzech z czterech kategorii: biurowym, "po godzinach" (w której to kategorii oceniano jakość budynków w danym mieście) oraz w transporcie, głównie dzięki bezkonkurencyjnej w skali kraju (zdaniem autorów rankingu) - infrastrukturze rowerowej. 
Ranking Miast Przyszłości 2050 - www.saint-gobain.pl
– Co więcej, mieszkańcy Wrocławia odbywają dużo przejazdów komunikacją miejską również podczas pandemii nie zrezygnowali z transportu zbiorowego, który inaczej niż w wielu polskich miastach pokonał w 2020 roku dłuższe dystanse niż rok wcześniej – podkreślają autorzy rankingu.
Ranking Miast Przyszłości 2050 - www.saint-gobain.pl
– Jeśli Warszawa konkuruje w lidze europejskiej, to Wrocław jest liderem polskiej tabeli. Wysoka pozycja w każdym z podrankingów wskazuje na zrównoważony rozwój miasta – a brakujące do uzupełnienia tej laurki inwestycje mieszkaniowe certyfikowane wielokryterialnie są już w budowie. Niemal równy dystans punktowy w rankingu dzieli go od Warszawy i Katowic, zatem przesłanki do zajęcia zaszczytnego drugiego miejsce są wyraźne w każdym z podrankingów – wyjaśniają autorzy rankingu Polskich Miast Przyszłości 2050.
Ranking Miast Przyszłości 2050 - www.saint-gobain.pl
Ranking Miast Przyszłości 2050 - www.saint-gobain.pl

Komentarze (4)

Napisz komentarz
xdamian(gość)
@
wuj
(gość)
Niezłe jaja. Obwodnice we Wrocławiu robią jednopasmowe, jakby to był Pcim. Miasto tak zakorkowane że ok. 16 to lepiej nie wychodzić. Ruch autostradowy puszczony wąskimi uliczkami osiedlowymi. Główne ulice w mieście pamiętają czasy Hitlera. Ciekawe ile się płaci za taki ranking.
Bo to cykliści robili ranking, "głównie dzięki bezkonkurencyjnej w skali kraju (zdaniem autorów rankingu) - infrastrukturze rowerowej. " - więc czego oczekiwać
xdamian(gość)
"głównie dzięki bezkonkurencyjnej w skali kraju (zdaniem autorów rankingu) - infrastrukturze rowerowej. " i nie mam więcej pytań. Jak coś co stanowi mniej niż 3% ogółu podróży w mieście ma główny wpływ na jego ocenę, gdy pozostałe formy komunikacji leżą.
Raff ®️(gość)
Aby się przekonać jakie zadupie w tym naszym Wrocławiu wystarczy przejechać się ulicą Powstańców Śląskich i nic więcej główna alteria miasta wygląda jak by wczoraj skończyła się druga wojna światowa. Ale sutek może być zadowolony z siebie bo ma szczęśliwego kota
wuj(gość)
Niezłe jaja. Obwodnice we Wrocławiu robią jednopasmowe, jakby to był Pcim. Miasto tak zakorkowane że ok. 16 to lepiej nie wychodzić. Ruch autostradowy puszczony wąskimi uliczkami osiedlowymi. Główne ulice w mieście pamiętają czasy Hitlera. Ciekawe ile się płaci za taki ranking.
REKLAMA