[Wrocław] Wystartowała nowa inwestycja Triady na Jagodnie

Dobon84
Ulica Buforowa wyrasta na enklawę wrocławskich inwestycji mieszkaniowych. Niedawno do licznego grona deweloperów lokujących inwestycje w tym miejscu dołączył Triada Dom, który rozpoczął prace budowlane przy Nowym Jagodnie. Na południe od finalizowanej obecnie nowej części Czterech Pór Roku, w bezpośrednim sąsiedztwie tramwajowej pętli-widmo, powstanie sześć budynków wielorodzinnych.
W ostatnich latach nowe osiedla zapełniają Jagodno jak grzyby po deszczu. Mowa tu nie tylko o wciąż rozwijających się Czterech Porach Roku (Archicom), ale także takich inwestycjach jak Mała Toskania (Murapol), gdzie niedawno rozpoczęły się prace przy drugim etapie, Maestro (LC Corp; już trzeci etap w drodze), Osiedle Rodzinne (przejęte przez Locus, który buduje właśnie drugi etap), Rodzinne Wille Jagodno (Grundwert) czy świeżo ukończonych Sonacie i Preludium (Incepti). W planach znajduje się także pokaźny kompleks biurowy z parkiem handlowym. To wszystko sprawia, że przy Buforowej coraz głośniej mówi się o unikalnym na skalę wrocławską projekcie dzielnicy składającej się tylko i wyłącznie z nowoczesnej tkanki architektonicznej. – Gdy patrzymy na rozwój  Jagodna w ostatnich latach, czujemy się dumni, gdyż między innymi Grupa Archicom była inicjatorem, który zwrócił uwagę na duży potencjał i bardzo atrakcyjne położenie tego osiedla w kontekście funkcji mieszkaniowych – podkreśla członek zarządu Archicom S.A., Tomasz Sujak, i dodaje – nasze inwestycje na tych terenach liczą sobie już aż 20 lat.
A warto przy tym pamiętać, że zabudowano do tej pory jedynie część (i to niewielką) wschodnich terenów dzielnicy, podczas gdy uwaga inwestorów coraz częściej kieruje się też w stronę niezagospodarowanych ziem na zachód od Buforowej. To właśnie tam powstają obecnie dwa nowe etapy nagrodzonej tytułem “Najpiękniejsze osiedle Dolnego Śląska” inwestycji Archicomu Cztery Pory Roku. Jeden zostanie oddany do użytku w czerwcu, drugi – prawdopodobnie pod koniec przyszłego roku. Największy wrocławski deweloper oferuje nieco ponad 200 mieszkań o powierzchni od 36 do 62 metrów kwadratowych, których ceny rozpoczynają się od 176 tysięcy złotych za jednopokojowe lokum z balkonem. Na terenie osiedla ma powstać także fitness, klub osiedlowy, boisko i oczywiście dwa parkingi samochodowe – naziemny i podziemny. – To osiedle Cztery Pory Roku jest pierwszą inwestycją deweloperską w tej części miasta, części należącej do Krzyków, od lat największego rynku mieszkaniowego we Wrocławiu, który cechuje bliskość centrum miasta. Nie ukrywamy, iż Jagodno jest dla nas miejscem szczególnym, gdyż to właśnie tutaj zbudowaliśmy pierwsze osiedle społeczne Archicomu, liczące ponad 2 tysiące mieszkańców – komentuje Tomasz Sujak.
Wspomniane Nowe Jagodno to zaś pierwsza w południowo-wschodnim Wrocławiu inwestycja Triada Dom. W skład osiedla wejdzie 275 mieszkań oraz trzy kwatery usługowe; ceny będą wahać się od 187 do 336 tys. złotych, a powierzchnia apartamentów od 35 do 65 metrów kwadratowych. Każde lokum będzie wyposażone w balkon lub taras (w przypadku mieszkań na parterze) o powierzchni od 15 do aż 180 metrów kwadratowych. Na użytek mieszkańców zostaną przeznaczone także komórki lokatorskie, parking podziemny oraz naziemne miejsca parkingowe z blokadą wjazdu. W centralnej części osiedla ma stanąć ponadto plac zabaw. Deweloper nie określił jeszcze przewidywanego terminu zakończenia prac na Nowym Jagodnie.
Jagodno zamieszkuje dziś 2,5 tysiąca osób. Nie jest to stosunkowo wielka liczba, ale warto zwrócić uwagę na trend błyskawicznego wzrostu: jeszcze w 2007 roku populacja dzielnicy była mniejsza aż o połowę. – Tak duży rozwój osiedla nie jest dla nas zaskoczeniem. Gdy wiele lat temu budowaliśmy pierwsze budynki na tym terenie, oprócz pól znajdowała się tam jedynie niewielka zabudowa domków jednorodzinnych. Uznaliśmy, że w tym miejscu kryje się olbrzymi potencjał i teraz te analizy się potwierdzają. Niestety, dalszy rozwój Jagodna wymagać będzie ruchów inwestycyjnych ze strony miasta, gdyż naszym zdaniem wciąż jest to teren niedoinwestowany za sprawą ograniczonych środków miasta. Pomimo że w ostatnich latach osiedle dokonało sporego skoku cywilizacyjnego, m.in. pociągnięto do osiedla kanalizację, poprawiono bazę energetyczną (co przekłada się na lepsze źródła zasilania), a obecnie trwają już prace projektowe zmierzające w kierunku przebudowy ulicy Buforowej oraz myśli się o doprowadzeniu tam ogrzewania miejskiego, wciąż pewne kwestie pozostają nierozwiązane – kontynuuje członek zarządu Archicom S.A.  
Niezrozumiała polityka władz Wrocławia sprawia, że przyszli lokatorzy nie mogą oczekiwać, że ich życie na sielskich przedmieściach będzie wolne od trosk. W Planie Transportowym miasta na lata 2016-2022 nie uwzględniono wszak planów budowy długo oczekiwanej pętli tramwajowej na Jagodno. W strategii magistratu można by się dopatrywać geniuszu, ruchu zwyczajnie niemożliwego do pojęcia dla szarego obserwatora spoza frakcji prezydenta Dutkiewicza, gdyby nie fakt, iż ten sam Plan Transportowy… w najbliższym czasie nie przewiduje przyrostu populacji Jagodna o ani jednego mieszkańca, nie zważając na inwestycje realizowane przy Buforowej i w jej okolicach. – Z pewnością poprowadzenie do Jagodna linii tramwajowej powinno być jednym z priorytetów twórców Planu Transportowego na nadchodzące lata. Dynamiczny rozwój tego obszaru wymaga od władz Wrocławia określonych decyzji. W imieniu mieszkańców osiedla mogę powiedzieć, że wszyscy czekamy na tramwaj na Jagodno – podkreśla Tomasz Sujak. 
Obecnie na terenie dzielnicy kursują tylko dwie drugorzędne linie autobusowe 110 i 133, podczas gdy dziurawą, zaniedbaną i wreszcie jednopasmową Buforową w godzinach szczytu nawet przy ogromnym natężeniu dobrej woli trudno nazwać przejezdną. Szczególnie obfite korki tworzą się na pasie w kierunku wjazdu na wschodnią obwodnicę, ale przedostanie się w stronę Gaju również rano czy późnym popołudniem nie stanowi najprostszego zadania. – Podsumowując: infrastruktura miejska zwyczajnie nie nadąża z olbrzymią liczbą inwestycji na osiedlu Jagodno, gdzie obecnie – również z tego względu – pozostało już bardzo mało terenów inwestycyjnych – kończy Sujak.
Łatwo wysnuć smutny wniosek, że władze miasta zwyczajnie nie czerpią nauki ze swoich błędów. Jagodno poprzez rezygnację z pętli tramwajowej podąża mrocznymi śladami Ołtaszyna, który także w ostatniej dekadzie podwoił gęstość zaludnienia, a dziś może pochwalić się najwęższym gardłem komunikacyjnym w całym kraju – ulicą Zwycięską.