Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wybrała wykonawcę drugiego odcinka drogi do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. Z jedenastu ofert złożonych w przetargu, najkorzystniejszą złożyło konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones. Zaprojektowanie i budowę drogi krajowej do elektrowni jądrowej, na odcinku od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na S6, wyceniono na kwotę niemal 200 mln zł.
W przypadku pierwszego odcinka między Lubiatowem i DW213, GDDKiA umowę podpisała w kwietniu br. Za projekt i budowę 11-kilometrowej trasy odpowiada konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal i Mosty Łódź.
O inwestycji
Realizację drogi do elektrowni jądrowej GDDKiA podzieliła na dwa zadania: od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km) oraz od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km).
Dodatkowo, w ramach obecnie powstającej S6 Leśnice - Bożepole Wielkie, wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce. Droga o przekroju 1x2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego) projektowana jest po nowym śladzie i będzie łączyć S6 z elektrownią.
Droga krajowa do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”
Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej to ważna inwestycja nie tylko z perspektywy strategicznej, ale również z punktu widzenia mieszkańców przyległych do niej terenów. Nowa trasa zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci czas przejazdu między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo.
Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżnych. Będzie miała również kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym, stanowiąc alternatywę dojazdu nad Bałtyk.
Ponadto nowa droga poprawi także bezpieczeństwo wszystkich użytkowników oraz zmniejszy negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności (m.in. obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport). Dodatkowo nawierzchnia będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.
Duże znaczenie
Droga krajowa do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” została ujęta w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.
Koniec w 2029 roku
Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie mają zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 35 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 16 grudnia do 15 marca).
Umowę GDDKiA planuje podpisać jeszcze w II kwartale br., tak by budowa mogła zakończyć się w II kw. 2029 r.

Źródło: GDDKiA