Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) rozstrzygnęła przetarg na budowę kolejnej obwodnicy w Polsce. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na projekt i budowę obwodnicy Radomska (woj. łódzkie), w ciągu dróg krajowych nr 91 i 42 złożyła firma Budimex. Wykonawca wycenił realizację inwestycji na 214 142 160,17 zł.
To z pewnością jedna z najważniejszych inwestycji w regionie i niezbędny element sieci dróg krajowych w woj. łódzkim. W przyszłości pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum tego silnie uprzemysłowionego, blisko 45-tysięcznego miasta.
Dlaczego droga jest tak ważna
Przez zatłoczone i ciasne centrum Radomska każdego dnia przejeżdżają setki pojazdów ciężarowych, kierując się w stronę usytuowanych na obrzeżach miasta zakładów przemysłowych i centrów logistycznych. Jeśli nałoży się na to również ruch tranzytowy samochodów osobowych, zarówno na kierunku północ – południe (DK91), jak i wschód – zachód (DK42), to w godzinach szczytu komunikacyjnego śródmieście staje się całkowicie zablokowane. To wielka uciążliwość i problem dla mieszkańców Radomska. Budowa nowej obwodnicy ma te kłopoty rozwiązać.
Jak będzie wyglądała nowa trasa
Obwodnica Radomska będzie miała jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu po 3,5 m szerokości każdy i utwardzone pobocza, szerokie na 0,75 m. Będą mogły poruszać się po niej wszystkie dopuszczone do ruchu pojazdy, jako że dopuszczalny nacisk na oś będzie wynosił 11,5 tony.
Długość nowej trasy to blisko 12 km, z czego niemal 6 km to odcinek DK42. Resztę stanowi fragment DK91, przy czym 2,5 km to część budowana poza miastem, a blisko 3,5 km to fragment miejski.
Kalendarium
Umowę w systemie Projektuj i buduj GDDKiA planuje podpisać jeszcze latem tego roku. Prace projektowe, wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), mają się zakończyć na początku 2027 r. Prace budowlane powinny zakończyć w I połowie 2029 r.
Jakie będą zmiany
Nowa trasa będzie obsługiwała ruch tranzytowy i lokalny - zarówno na kierunku północ – południe, jak i wschód – zachód. Obecnie funkcjonuje już północno-zachodnia część obwodnicy miejskiej w ciągu DK91, która będzie stanowiła środkowy fragment przyszłej, pełnej obwodnicy miasta. Uzupełniona zostanie o analogiczny fragment południowo-zachodni (również w ciągu DK91) oraz północny odcinek w ciągu DK42.
Będzie bezpieczniej i bardziej ekologicznie
W ramach inwestycji przebudowany zostanie także 2,5-kilometrowy odcinek istniejącej DK91 na południe od miasta, wraz z budową całkowicie nowego mostu na Warcie. Jest to podyktowane głównie wymogami ochrony środowiska. Nowy most ma być znacznie wyższy od istniejącego, aby swobodnie mogły przechodzić pod nim duże zwierzęta. Jego powstanie jest bezwzględnym warunkiem budowy kolejnych odcinków nowej obwodnicy. To rozwiązanie wpłynie także na poprawę bezpieczeństwa podróżnych, ograniczając ryzyko kolizji ze zwierzętami.

Źródło: GDDKiA