Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetarg na budowę ważnego węzła drogowego pod Krakowem. Konsorcjum firm TERS (lider) i INSTBUD (partner) złożyło najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę nowego węzła drogowego w Wieliczce, na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 94 i dróg lokalnych. Koszt prac, które rozpoczną się na wiosnę tego roku, to nieco ponad 53 mln zł. Planowany termin zakończenia inwestycji to IV kwartał 2027 r.
Aż 13 firm było zainteresowanych budową węzła w Wieliczce. Oto ich pełna lista:
Głównym kryterium w tym przetargu była cena (60 proc.). Pozostałe 40 proc. punktów wykonawcy mogli otrzymać za kryteria jakościowe – przedłużenie okresu gwarancji na ekrany akustyczne, instalacje zasilające czy obiekty mostowe.
Będzie lepiej
Nowy bezkolizyjny węzeł powstanie w miejscu skrzyżowania DK94 (ul. Krakowska) z ul. Krakowską Boczną – tzw. łącznikiem z rondem Wieliczan. Funkcjonująca tam sygnalizacja świetlna ogranicza przepustowość oraz przyczynia się do powstawania korków, zwłaszcza w godzinach szczytu. Budowa nowego układu drogowego spowoduje likwidację sygnalizacji, a nowe rozwiązanie udrożni ruch na DK94 i wjeździe do Wieliczki.
Nowy węzeł pozwoli na bezpieczne włączanie się do ruchu kierowców jadących z Wieliczki w kierunku Krakowa i Bochni. Droga krajowa zostanie poprowadzona estakadą o długości ok. 70 m, a pod nią powstanie rondo. Z ronda będzie można wjechać na drogę w kierunku Krakowa lub Tarnowa, będzie też do niego prowadził zjazd dla kierowców jadących od strony Bochni. Wjazd z Krakowa będzie prowadził, podobnie jak dziś, ul. Krakowską do ronda Wieliczan.
Według Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021 ul. Krakowską przejeżdża codziennie prawie 22 tysiące pojazdów.
Współpraca z samorządem
Inwestycja realizowana jest w ramach trójstronnego porozumienia pomiędzy GDDKiA, gminą Wieliczka oraz powiatem wielickim. Za dokumentację projektową oraz niezbędne uzgodnienia (decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji czy wykup gruntów) odpowiadał samorząd. Realizacją inwestycji, a także sfinansowaniem większości kosztów budowy zajmie się zarządca DK94, czyli GDDKiA.
Źródło: GDDKiA