Wygodniejsze i szybsze podróże koleją na Dolnym Śląsku Fot. M. Pabiańska / PKP PLK S.A.

Wygodniejsze i szybsze podróże koleją na Dolnym Śląsku

RAPORT
Orzech
Orzech
REKLAMA

Najszybsze w historii przejazdy na linii Wrocław – Międzylesie, sprawniejsze podróże na trasie Oleśnica – Milicz oraz po dolnośląskich odcinkach Nadodrzanki i Magistrali Podsudeckiej to efekty prac PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w 2024 roku. Dzięki przebudowie tunelu w Wojanowie zwiększono przepustowość na trasie z Wrocławia w Karkonosze, a modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w aglomeracji wrocławskiej, podniosła poziom bezpieczeństwa.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podsumowują 2024 rok:

Szybciej i sprawniej na sieci kolejowej Dolnego Śląska

Już ponad 400 pociągów przejechało w rekordowo krótkim czasie z Wrocławia do Międzylesia dzięki pracom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., za ponad 117 mln zł z budżetu państwa. Podróżni od połowy grudnia 2024 roku korzystają z szybkich połączeń ze stolicy Dolnego Śląska przez Kłodzko do Międzylesia i Czech. Najszybszy pociąg dalekobieżny PKP InterCity z Wrocławia do granicy polsko-czeskiej pokonuje trasę w mniej niż 100 minut. Skrócił się również czas przejazdu pociągów regionalnych – średnio o około 15 minut. Zrealizowane prace umożliwiły przewoźnikom lepszą organizację połączeń regionalnych, międzywojewódzkich i międzynarodowych. Remonty torów, wiaduktów, przepustów i mostów pozwoliły na podniesienie prędkości do 120 km/h na wybranych odcinkach trasy z Wrocławia przez Kłodzko do Czech.

Dzięki robotom torowym w 2024 roku usprawniliśmy również przejazdy pociągów we Wrocławiu, na odcinku między stacjami Wrocław Główny i Wrocław Mikołajów, na trasie z Oleśnicy do Milicza na odcinku Grabowno – Dobroszyce oraz na Magistrali Podsudeckiej między Rogoźnicą a Jaworem. Prace utrzymaniowe pozwoliły także na przywrócenie dwutorowego ruchu pod estakadą w Głogowie, na ważnej międzywojewódzkiej linii kolejowej – Wrocław – Szczecin (tzw. Nadodrzanka).

Przebudowane tunele i wiadukty

Modernizacje obiektów inżynieryjnych poprawiają bezpieczeństwo i parametry linii. W pierwszej połowie roku zakończono przebudowę 300-metrowego tunelu na trasie Wrocław – Jelenia Góra. W Wojanowie zastosowano nowoczesną technologię „tunel w tunelu”, dzięki której możliwy jest dwutorowy ruch pociągów. Na inwestycję, która kosztowała około 130 mln zł, przeznaczono środki z budżetu państwa.

Na trasie Boguszów Gorce – Mieroszów przebudowano wiadukt w Kowalowej. Obiekt poszerzono i podwyższono, co usprawniło zarówno przejazdy pociągów, jak i komunikację drogową w okolicy.

Bezpieczniej na skrzyżowaniach torów i dróg

W 2024 roku na sześciu przejazdach kolejowo-drogowych w aglomeracji wrocławskiej znacząco podniesiono poziom bezpieczeństwa. Kierowcy korzystają z nowych zabezpieczeń m.in. na skrzyżowaniach linii Wrocław Sołtysowice – Jelcz Miłoszyce oraz Wrocław – Szczecin. Na prace przeznaczono 7 mln zł z budżetu państwa. Dzięki realizacji projektu „Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych – etap II”, finansowanego z KPO na kwotę 35 mln zł netto, do połowy 2025 roku bezpieczeństwo wzrośnie na kolejnych 30 przejazdach na Dolnym Śląsku.

REKLAMA

Wygodniejsze perony zachęcają do podróży

Od połowy 2024 roku podróżni w Legnicy korzystają z czterech wind oraz dwóch zmodernizowanych peronów, które ułatwiają wsiadanie do pociągów. Przebudowana, zabytkowa, niezwykle piękna hala peronowa zapewnia wygodne warunki podróży niezależnie od pogody. Inwestycja o wartości około 60 mln zł ze środków budżetowych dostosowała stację do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Zabytkowe wiaty na stacjach w Jaworze, Bolesławcu i Kłodzku Głównym również zostały odnowione. Nowe ławki, wyświetlacze i gabloty pojawiły się m.in. w Ciechanowicach, Gryfowie Śląskim i Oławie. Rowerzyści mogą korzystać z nowych stojaków na jednoślady w Brzegu Dolnym, Jeleniej Górze i Wałbrzychu.

Dzięki podpisanym umowom na budowę parkingów podróżni w nadchodzącym roku łatwiej połączą podróże samochodem i pociągiem. Nowe miejsca postojowe powstaną m.in. w Środzie Śląskiej, Rogowie Sobóckim oraz przy nowobudowanych przystankach w Kunicach i Oławie Zachodniej.

Wielka woda nie pokonała kolejarzy

Powódź na kolejowej sieci Dolnego Śląska wyrządziła znaczące zniszczenia, m.in. w Kłodzku i okolicach. Zalała urządzenia sterowania ruchem kolejowym i utrudniła dostęp do miejsc robót, takich jak Bystrzyca Kłodzka czy tunel w Długopolu-Zdroju. Siła wody zabrała 300 metrów nasypu i torów remontowanej linii kolejowej Kłodzko – Kudowa-Zdrój.

Aby umożliwić kontynuację prac na tej trasie oraz na drugiej remontowanej linii – Wrocław – Międzylesie, konieczne było oczyszczenie torów, diagnostyka obiektów oraz osuszenie urządzeń sterowania ruchem kolejowym. W całym regionie wystąpiło wiele punktowych zniszczeń, które wymagały dodatkowego oczyszczenia rowów, odświeżenia obiektów inżynieryjnych, wzmocnienia toru oraz skarp.

Zaangażowanie kolejarzy z PLK SA, właściwa integracja prac oraz sprawne usuwanie skutków powodzi pozwoliły na szybkie przywracanie przejezdności linii i powrót na place budowy w rekordowym tempie.

Fot. M. Pabiańska / PKP PLK S.A.
Fot. M. Pabiańska / PKP PLK S.A.

Źródło: PKP PLK S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA