Zaiskrzyło na kolejowych trasach z Trójmiasta do Warszawy i Bydgoszczy Fot. Krzysztof Piotrowski / PKP PLK S.A.

Zaiskrzyło na kolejowych trasach z Trójmiasta do Warszawy i Bydgoszczy

ZDJĘCIA
Orzech
Orzech
REKLAMA

Prowadzone prace utrzymaniowe na liniach kolejowych w woj. pomorskim zapewniają sprawne i komfortowe podróże koleją. W ostatnich miesiącach specjalna maszyna szlifowała tory na trasach z Gdańska w kierunku Warszawy i Bydgoszczy. Dzięki pracom pociągi osiągające prędkość nawet do 200 km/h jeżdżą znacznie ciszej, co ogranicza oddziaływanie kolei na najbliższe otoczenie.

PKP PLK S.A. dba o dobre parametry podróży na ważnych liniach kolejowych, łączących Trójmiasto z Bydgoszczą przez Tczew (linia kolejowa nr 131 Chorzów Batory – Tczew) oraz z Warszawą (linia kolejowa nr 9 Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny).

W ostatnich miesiącach na dwutorowych trasach pracowała specjalna maszyna Speno. To pociąg o masie około 270 ton i długości 80 metrów, którego głównym zadaniem jest szlifowanie szyn, aby przywrócić ich kształt i usunąć ewentualne wady spowodowane przejazdami pociągów. Speno bada powierzchnię szyn, po czym szlifuje ją specjalnymi kamieniami ściernymi, wywołując charakterystyczne iskry.

Co warte podkreślenia, nacisk i kąt pracy kamieni szlifujących określany jest z dokładnością do dziesiętnych części milimetra. Maszyna pracuje głównie nocą, aby nie ograniczać ruchu pociągów.

Fot. Krzysztof Piotrowski / PKP PLK S.A.
Fot. Krzysztof Piotrowski / PKP PLK S.A.
REKLAMA

Jesienią ubiegłego roku pociąg Speno pojawił się na blisko 50-kilometrowej trasie Tczew – Twarda Góra, szlifując prawie 85 km pojedynczego toru oraz na 85-kilometrowej trasie Prabuty – Tczew – Gdańsk Główny, szlifując łącznie ponad 110 km obu torów oraz 136 rozjazdów.

Fot. Krzysztof Piotrowski / PKP PLK S.A.
Fot. Krzysztof Piotrowski / PKP PLK S.A.

Dzięki realizacji zakończonych w lutym br. prac, pociągi pasażerskie nadal mogą w niektórych lokalizacjach osiągać prędkość do 200 km/h. Co istotne, szlifowanie szyn ogranicza wpływ kolei na bezpośrednie sąsiedztwo, ponieważ pociągi jeżdżą dużo ciszej. Wartość prac wyniosła ponad 8 mln zł netto ze środków budżetowych PLK S.A.

Fot. Krzysztof Piotrowski / PKP PLK S.A.
Fot. Krzysztof Piotrowski / PKP PLK S.A.

Źródło: PKP PLK S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA