Mimo licznych protestów i problemów z wydaniem decyzji środowiskowej droga będzie jednak przebiegać przez Wysoką. Fragment od ronda w Żernikach Wrocławskich do ulicy Grota-Roweckiego ma być gotowy w 2021 roku, a przedłużenie do alei Karkonoskiej – w 2022 r.
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ogłosiła 6 marca dwa przetargi w formule "zaprojektuj i buduj" na utworzenie południowego odcinka WOW. Pierwszy, z terminem realizacji do 30 października 2021 roku, obejmuje trasę od ronda w Żernikach Wrocławskich do skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego. Drugi (30 września 2022 r.) dotyczy fragmentu biegnącego dalej, m.in. przez Wysoką, do węzła A4 Bielany Wrocławskie (al. Karkonoska). W obu przypadkach chętni mogą zgłaszać się do 23 kwietnia. Inwestycja jest współfinansowana ze środków europejskich.
– Budowa wymienionego odcinka drogi stanowić będzie przedłużenie nowo wybudowanej 13-kilometrowej drogi wojewódzkiej (DW372), okalającej aglomerację Wrocławską od strony południowo-wschodniej, łączącej rondo na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich nr 395 i 372 w Żernikach Wrocławskich z rondem na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 94 w Siechnicach i dalej rondem na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 455 (ul. Strachocińska), a także będącego w trakcie budowy 10-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej od ronda na skrzyżowaniu z DW455 do skrzyżowania z drogą krajową nr 98, tzw. łącznik autostradowy autostradowej obwodnicy Wrocławia – informuje DSDiK.
Częściowo trasa dwujezdniowa
Przebieg trasy jest zbliżony do tego obowiązującego w planach miejscowych. Przy al. Karkonoskiej powstanie dwupasowe rondo, a nad linią kolejową nr 285 Wrocław – Świdnica Kraszowice – wiadukt o długości około 70 m. Następnie wykonawca wybuduje kolejne rondo z dwoma pasami (skrzyżowanie z ul. Niebieską), most nad Ślęzą, a za nim – jednopoziomowe, dwupasowe rondo (skrzyżowanie ul. Ołtaszyńskiej i Radosnej). Dalej droga o szerokości jezdni 7 m będzie przebiegać wciąż w wykopie. Nad nim (w Wysokiej) zwycięska firma utworzy kładkę dla pieszych. W Wysokiej powstaną ekrany akustyczne w formie półtunelu nad jezdnią. Na przecięciu z ul. Kutrzeby znajdzie się rondo o dwóch pasach ruchu. Ten odcinek (ok. 2,7 km) powstanie jako układ docelowy, czyli dwujezdniowy.
Fragment od ul. Kutrzeby do Grota-Roweckiego (ok. 0,9 km) wykonawca zrealizuje w wariancie przejściowym – jednojezdniowym. Zostanie jednak zachowana rezerwa także pod trasę południową. W ramach inwestycji mieszkańcy zyskają także ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3,5 m o nawierzchni asfaltowej (w Wysokiej może przebiegać drogami osiedlowymi), dwie zatoki autobusowe (przy ul. Radosnej i Ołtaszyńskiej) oraz trzy parkingi po 35 miejsc każdy (w obrębie ronda przy ul. Radosnej/Ołtaszyńskiej).
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei
Zabrakło kilkanaście milionów
Odcinek objęty drugim z ogłoszonych wczoraj przetargów, od ul. Grota-Roweckiego do ronda w Żernikach Wrocławskich, również powstanie w wariancie przejściowym z rezerwą pod trasę południową. Docelowy wariant (dwie jezdnie) ma być zrealizowany na dojazdach do rond. Oprócz budowy 2,5-kilometrowej trasy z ścieżką pieszo-rowerową wykonawca przebuduje jeszcze odcinek ul. Buforowej do granicy Wrocławia (ok. 200 m). Powstaną chodnik i ścieżka rowerowa.
Pierwsze postępowanie na realizację tego zadania DSDiK unieważniła 25 lutego. Zamierza wydać 21 mln 591 tys. zł brutto. Oferty (wpłynęły cztery) wahały się w przedziale 29,214-39,015 mln zł, przy udzieleniu dziesięciu lat gwarancji.
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei
Większy komfort, oszczędność czasu i szybszy rozwój aglomeracji
– Kontynuowanie ciągu drogi wojewódzkiej docelowo umożliwiając objazd aglomeracji Wrocław od jego południowej i wschodniej strony zamykająca wraz z obwodnicą autostradową ring wokół miasta, ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, zanieczyszczeń, spalin i hałasu w stosunku do obecnie eksploatowanych dróg, zwiększenie wewnątrzregionalnej spójności – wyliczają urzędnicy korzyści z planowanej inwestycji.
Dodają do tego oszczędności paliwa, zmniejszenie ryzyka wypadków, skrócenie czasu podróży, zapewnienie komfortu jazdy, a także przyspieszenie rozwoju przyległych terenów. Ponadto podkreślają przejęcie części ruchu z istniejących dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych oraz gorzenie potrzeb podróżowania i transportu towarów "przy racjonalnym gospodarowaniu zasobami i środowiskiem".
Lata protestów
Protesty związane z przebiegiem WOW przez Wysoką trwają od lat. Z ich powodu zarząd województwa podzielił w styczniu ubiegłego roku realizację południowego odcinka drogi na dwie części. W kwietniu mieszkańcy ponownie mogli zgłaszać uwagi co do lokalizacji trasy, co opóźniło wydanie decyzji środowiskowej. W czerwcu doszło do sporu na linii RDOŚ-urząd marszałkowski, przez co w lipcu głos zabrał wójt gminy Kobierzyce. Decyzja środowiskowa dla przebiegu WOW przez Wysoką pojawiła się w grudniu.
Dokończenie WOW coraz bliżej
Zimą ma ruszyć budowa północnego odcinka obwodnicy. Koszt budowy 10-kilometrowej drogi łączącej Łany z Długołęką wynosi ponad 100 mln zł. Szczegóły przedstawialiśmy we wrześniu.