Kolejarze dbają o zabytki, co potwierdza inwestycja realizowana na stacji w Bytomiu. Od połowy tygodnia podróżni będą mogli wsiąść do pociągów z nowego peronu przykrytego imponującą wiatą. Ta została odremontowana, zachowując swoje historyczne oblicze. Wartość prac na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie to ok. 1,4 mld zł, dofinansowanie pochodzi z funduszy unijnych.
Hala peronowa zabytkowej stacji kolejowej w Bytomiu ma nowy dach z blachy cynkowo-tytanowej i historyczne przeszklenia. Jej konstrukcja została wcześniej wzmocniona. Na szklanej elewacji obiektu pojawiły się nowe, ledowe napisy z nazwą stacji. Zastosowane rozwiązania pozwoliły na dodatkowe doświetlenie peronów, a także na odtworzenie zabytkowego charakteru stacji Bytom. Prace są realizowane zgodnie z ustaleniami z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.
Na przebudowanych peronach zachowano pierwotny układ płytek w karo. Nie zapomniano, że bytomska hala jest też świadkiem historii. Na konstrukcji obiektu pozostawiono widoczne efekty działań wojennych, takie jak wgniecenie w przęśle po upadku bomby i dziury od kul.
Na stacji zostanie przebudowanych łącznie ok. 28 km torów, a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Z nowoczesnego Lokalnego Centrum Sterowania Bytom dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Miasta do Radzionkowa. Układ torowy został zaprojektowany z uwzględnieniem zabytkowej nastawni bramowej, która właśnie odzyskuje blask i z końcem roku ponownie stanie się wizytówką stacji.
Efektem prac w Bytomiu będą wygodniejsze podróże pociągiem w stronę Katowic i Tarnowskich Gór. Przebudowa stacji pozwoli na rozdzielenie ruchu towarowego od pasażerskiego.
Modernizacja stacji Bytom to część dużej inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Wartość zadania to ok. 1,4 mld zł netto. W grudniu 2024 r. planowane jest przywrócenie ruchu pociągów do Bytomia od strony Chorzowa i Tarnowskich Gór. Zakończenie wszystkich prac na linii kolejowej planowane jest w 2025 r.
Projekt ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma PRK WROCŁAW sp. z o.o.
W tym filmie:
• Zobaczycie jak wygląda sytuacja po wyburzeniu kolejnych dwóch nastawni, a także jak kształtuje się docelowy układ torowy.
• Zakres torowy prac osiągnął już ponad 95%.
• Możecie zobaczyć jak wygląda praktycznie ukończona hala dworcowa, budynek LCS, a także pozostała infrastruktura pasażerska i towarowa.
• Zobaczycie m.in wiadukt kolei wąskotorowej, a także sąsiedztwo linii kolejowej nr 131 na szlaku Bytom - Bytom Karb, w tym piękne widoki nad sąsiadującymi szlakami kolejowymi.





![W Warszawie powstaje 150-metrowy AFI Tower [ZDJĘCIA+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/251/123/77563_100x70.jpg)

![Nowa hala już działa. Postępy przy rozbudowie kompleksu AMBEREXPO w Gdańsku [FILM+ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/gallery/44/44/686636_100x70.jpg)







![[Wrocław] Przetarg na prawie 6 mln zł za podwożenie pasażerów na dworzec Psie Pole](https://investmap.pl/_i/image/213/85/2517_100x70.jpg)

![[Wrocław] We Wrocławiu przybyło w weekend kolejowych stacji](https://investmap.pl/_i/image/19/19/2323_100x70.jpg)

![[Wrocław] Dworzec Główny nie będzie całkowicie gotowy na Euro 2012](https://investmap.pl/_i/image/206/78/4814_100x70.jpg)
![[zachodniopomorskie] Przebudowa stacji elektroenergetycznej w Morzyczynie szansą na przyciągnięcie inwestorów](https://investmap.pl/_i/image/178/50/6322_100x70.jpg)
![Już w 2023 roku pociągiem dojedziemy do lotniska w Pyrzowicach [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/30/30/52766_100x70.jpg)
![Dolny Śląsk: Stacja kolejowa Głogów Wróblin przeszła modernizację [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/230/102/52454_100x70.jpg)
![[śląskie] Kanalizacja w Bytomiu wybudowana](https://investmap.pl/_i/image/97/97/8033_100x70.jpg)