Zmodernizowany zabytkowy dworzec w Sochaczewie znów służy podróżnym

Orzech

Komfortowy, funkcjonalny, łatwo dostępny dla wszystkich podróżnych, bezpieczny, a także poddany renowacji w sposób podkreślający jego historyczne piękno – taki jest dziś neorenesansowy dworzec PKP, który został poddany kompleksowej modernizacji. Z dworca korzystają już pierwsi pasażerowie.

Kompleksowa modernizacja dworca w Sochaczewie została zrealizowana w ramach prowadzonego przez Polskie Koleje Państwowe S.A. ogólnopolskiego Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dzięki niej historyczny, bo wzniesiony w latach 1901-1902 dworzec został dostosowany do współczesnych standardów obsługi podróżnych przy zachowaniu jego walorów architektonicznych. Renowacji została poddana ceglana elewacja zabytku wraz ze znajdującymi się na niej detalami. Na wzór historycznej zrekonstruowano stolarkę okienną i drzwiową oraz dokonano wymiany poszycia dachowego, pokrywając dworzec blachą tytanowo-cynkową. Ciekawostką na fasadzie budynku jest umieszczenie w górnym naświetlu wejścia głównego stylizowanego zegara. Całość uzyskanego dzięki przebudowie efektu wizualnego podkreśliła nowa iluminacja. Co ciekawe, w trakcie modernizacji dworca w Sochaczewie w pomieszczeniu gospodarczym, które było częścią dawnej poczekalni 1. i 2. klasy, odsłonięto i poddano konserwacji zachowany fragment barwnej posadzki z ceramicznych płytek z fabryki Dziewulski i Lange z Opoczna oraz relikty sztukatorskiej dekoracji sufitu, które poddano konserwacji i wyeksponowano. Na suficie odkryto fragment prostej rozety z uchwytem do zawieszenia żyrandola pośrodku. Brakującą część uzupełniono, dzięki czemu dziś podróżni mogą oglądać rozetę w całości.

– Sochaczewski dworzec zyskuje nowe życie, a miasto Sochaczew kolejną piękną wizytówkę. Spółka PKP S.A. zainwestowała ponad 10 mln zł, żeby mieszkańcy Sochaczewa, powiatu sochaczewskiego i wszyscy podróżni otrzymali lepsze i bardziej komfortowe warunki. W Sochaczewie udało się połączyć walory historyczne zabytkowego dworca z nowoczesnymi rozwiązaniami wygodnymi dla podróżnych. Także dla osób z niepełnosprawnościami i przyjaznymi dla środowiska. Sochaczew jest mocnym dowodem na to, jak mniejsze miejscowości zyskują na programach rządu Prawa i Sprawiedliwości. W całej Polsce prowadzimy ogromny program odbudowy dworców i przywracania kolei. I to chcemy kontynuować w kolejnych latach. Jestem przekonany, że dworzec będzie dobrze służył i mieszkańcom, i turystom, którzy odwiedzają Sochaczew i jego okolice – Żelazową Wolę, Brochów czy Puszczę Kampinoską. Ziemia Sochaczewska jest piękna i atrakcyjna, mieszkają tu życzliwi i gościnni ludzie, dlatego serdecznie zapraszam do wizyt w naszym powiecie. Najlepiej koleją – powiedział Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

– Modernizacja zabytkowego dworca w Sochaczewie wyniosła ponad 10 mln zł i została dofinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 w ramach polityki spójności. Udział pochodzący z funduszy europejskich wynosi prawie 7 milionów zł netto. Modernizacja infrastruktury kolejowej ma bezpośrednie przełożenie na jej zrównoważony charakter i jest zgodna z Europejskim Zielonym Paktem. Modernizacja dworca w Sochaczewie gwarantuje wygodę i bezpieczeństwo pasażerom, co z pewnością zachęci więcej osób do korzystania ze zrównoważonych środków transportu. Gratulujemy realizacji tak wielkiej inwestycji, która jest doskonałym przykładem tego, jak fundusze europejskie mogą stanowić przyczynek do poprawy jakości życia polskich obywateli, umożliwiając zachowanie pamięci historycznej przy jednoczesnym świadczeniu nowoczesnych usług przewozowych – powiedziała Angela Martinez Sarasola, naczelnik Wydziału do spraw Polski w Dyrekcji Generalnej do spraw Polityki Regionalnej i Miejskiej.

– Inwestycje dworcowe, które realizujemy jako Polskie Koleje Państwowe S.A., istotnie wpływają na jakość podróży oraz na to, jak postrzegana jest kolej, a dziś ma to duże znaczenie, bo z usług kolei korzysta coraz więcej osób. W 2022 roku odnotowaliśmy rekordową liczbę pasażerów (342,2 mln osób), co jest najlepszym wynikiem od ponad 20 lat. W Grupie PKP inwestycje prowadzimy w taki sposób, by podróż była wygodna, intuicyjna na każdym etapie: od zaplanowania jej poprzez znalezienie połączenia, kupno biletu, przyjście na dworzec po samą jazdę pociągiem. Dworce po modernizacji, takie jak ten w Sochaczewie, stają się również bramami miast, ich wizytówkami. Z pełnym przekonaniem można powiedzieć, że taki jest również ten dworzec – powiedział Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A. i Grupy PKP.

Modernizacja dworca wiązała się także ze zmianami wewnątrz budynku. Na jego parterze zaprojektowano i wykonano hol pełniący funkcję poczekalni. Dzięki inwestycji zyskała ona całkowicie nowe wyposażenie, czyli ławki, gabloty z rozkładami jazdy pociągów, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowy system informacji głosowej. W sąsiedztwie holu, oprócz pomieszczenia kas biletowych i toalet, powstała przestrzeń pod przyszły lokal gastronomiczny oraz pomieszczenia biurowe przeznaczone dla jednej ze spółek kolejowych.

Dzięki przebudowie dworzec stał się także bardziej przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zlikwidowane zostały bariery architektoniczne oraz wprowadzono szereg usprawnień, w tym m.in. ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, dotykowe plany dworca, tabliczki w alfabecie Braille’a oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Modernizacja obiektu istotnie wpłynęła także na ekologię i poprawę bezpieczeństwa na dworcu oraz w jego najbliższym otoczeniu. Ocieplono dach budynku od wewnątrz, a także zastosowano stolarkę okienną i drzwiową o niskim stopniu przenikalności cieplnej, co przyczyniło się do ograniczenia strat ciepła. Ponadto w całym kompleksie zastosowano energooszczędne oświetlenie, a w celu optymalizacji zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej zamontowano system BMS (Building Management System) umożliwiający sterowanie wszystkimi instalacjami i urządzeniami na dworcu. Z kolei poprzez montaż nowoczesnych systemów bezpieczeństwa – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych – zwiększył się poziom bezpieczeństwa osób i samego budynku.

Dużą metamorfozę przeszedł także plac przed dworcem. Przebudowany został układ komunikacyjny, a wzdłuż frontowej fasady budynku znalazły się miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami oraz typu kiss&ride. Natomiast nieco bliżej ulicy Henryka Sienkiewicza powstały dwa wyspowe perony dla autobusów, postój taksówek oraz dziewięć miejsc parkingowych, w tym dwa przygotowane technicznie do zainstalowania przy nich ładowarek dla samochodów elektrycznych. W sąsiedztwie budynku zbudowano wiatę rowerową, a zabytkowa lokomotywa pozostała na swoim dotychczasowym miejscu. W ramach inwestycji uporządkowano także zieleń oraz zamontowano nowe elementy tzw. małej architektury: ławki, kosze, lampy oświetleniowe.

Koszt przebudowy dworca w Sochaczewie to ok. 10,1 mln złotych brutto. InwestoremPolskie Koleje Państwowe S.A., dokumentację projektową opracowała pracownia Demiurg z Poznania, natomiast wykonawcą prac budowlanych jest P.P.H.U. SOCHBUD S.C. z Sochaczewa.

Źródło: PKP S.A.