[Aglomeracja Wrocławska] Powstanie studium sieci linii Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej

Orzech
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły niedawno przetarg na opracowanie studium wykonalności dla rewitalizacji linii 292 Wrocław Sołtysowice – Jelcz Miłoszyce. Odcinek ten ma być jednym z elementów Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej.
Linia 292 jest bardzo ważną linią, łączy bowiem północne dzielnice Wrocławia z Jelczem-Lakowicami i biegnie dalej w kierunku Opola Wschodniego. 
Linia ta powstała kiedyś w celu ułatwienia transportu surowców ze Śląska Opolskiego w kierunku portów i pełniła funkcję wschodniej obwodnicy kolejowej Wrocławia. Ruch pociągów pasażerskich zawieszono tu 16 lat temu. 
Szansa na przywrócenia połączeń pasażerskich na fragmencie tej linii pojawiła się wraz z planami stworzenia Wrocławskiej Kole Aglomeracyjnej. Samorząd województwa dolnośląskiego chce wykorzystać na to pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego, które przeznaczone zostaną do rewitalizacji kilku linii i budowy nowych przystanków na terenie Aglomeracji Wrocławskiej i w samym Wrocławiu. 
Projekt realizacji Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej zaplanowano na wiele lat. Inwestycja ma być etapowana. 

Wrocław i województwo chcą współfinansować projekt

Samorząd województwa i gmina Wrocław planują współfinansować rewitalizację linii kolejowych i budowę zupełnie nowych przystanków. 
Plan będzie wdrażany stopniowo i etapowo, na przykład przez zwiększanie częstotliwości połączeń i zakup nowego taboru dla Kolei Dolnośląskich (w 2017 roku tabor Kolei Dolnośląskich zasili aż 13 nowych pociągów i szynobusów, w tym najdłuższe, 5-członowe). 
Jednym z projektów, który znalazł się na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego jest rewitalizacja fragmentu linii 292 Wrocław Sołtysowice – Jelcz Miłoszyce. 
Na wspomnianym odcinku planowane jest powstanie trzech zupełnie nowych przystanków: Wrocław Popiele, Wrocław Strachocin i Wrocław Łany a także remont przystanków Wrocław Sołtysowice, Wrocław Kowale i Wrocław Swojczyce. 
Inwestycja ta będzie finansowana w ramach dolnośląskiego RPO, a PLK ogłosiły już przetarg na opracowanie studium wykonalności rewitalizacji tej linii.
W ramach RPO Województwa Dolnośląskiego finansowana jest też budowa przystanków Mokronos Górny (przy dużym udziale i zaangażowaniu gminy Kąty Wrocławskie) i Iwiny oraz modernizacja przystanku Wrocław Muchobór.

Wrocławskie stowarzyszenia i organizacje miejskie uważają, jednak że lista inwestycji kolejowych w Aglomeracji Wrocławskiej powinna mieć znacznie szerszy zakres i apelują o rewitalizację także wielu innych linii kolejowych w obrębie Aglomeracji Wrocławskiej, z linią Wrocław-Sobótka (przez Bielany Wrocławskie i Kobierzyce) na czele.