DODAJ

Najdłuższy polski tunel drogowy ponad 10 razy krótszy niż światowy rekordzista

Drogi i mosty / dolnośląskie
Najdłuższy polski tunel drogowy
Artivia
2013-01-23 17:26:07

Dotychczas najdłuższym tunelem drogowym w Polsce był 800-metrowy obiekt Wisłostrady na warszawskim Powiślu. W ciągu dwóch lat „po 2013 roku” na budowanej drodze ekspresowej S3 na wysokości Starych Bogaczowic ma powstać nasz nowy rekordzista, który będzie liczył blisko 2300 metrów długości. Porównanie ze światowym liderem – 24 510 metrów – jest bezcenne.




Nowy tunel-rekordzista na terenie naszego kraju będzie częścią dolnośląskiego 80-kilometrowego odcinka trasy S3, wiodącej od Szczecina do Lubawki, która obecnie jest zakończona jedynie między Szczecinem a Gorzowem. Na drodze od Gorzowa do Sulechowa trwają prace budowlane, a odcinek między Nową Solą a Lubawką czeka na pełną dokumentację.


 


- Również na wysokości miejscowości Gostków powstanie tunel. Będzie on jednak krótszy, bo 310-metrowy. Oba obiekty będą dwukomorowe, z osobnymi komorami i dwoma pasami ruchu dla każdego – mówi Joanna Wąsiel, rzecznik prasowy wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.


 


Na razie najdłuższy tunel, który ma przebić pasmo Gór Wałbrzyskich, istnieje w formie wizualizacji, a termin rozpoczęcia jego budowy jest bliżej nieokreślony. Wiadomo tylko, że będzie powstawał przez dwa lata.


 


Obiekt, którym chwali się GDDKiA na międzynarodowej arenie może budzić ironiczny uśmiech. Nasz najdłuższy tunel drogowy będzie stanowić zaledwie jedną czwartą japońskiego rekordzisty. Obiekt wybudowany w 1991 roku, który łączy Gunmę z Nigatą liczy sobie prawie 11 000 metrów długości. Natomiast Chiny od 2007 roku mogą szczycić się tunelem Zhongnanshan. Konstrukcja warta prawie 410 mln dolarów ciągnie się przez 18 020 metrów prowincji Shaanxi.


 


Jednak liderem rankingu na najdłuższe tunele drogowe na świecie jest Norwegia, na terenie której istnieją aż trzy obiekty przynajmniej pięć razy dłuższe niż polska inwestycja. Najkrótszy z nich biegnie pod lodowcem Folgefonna i ma 11 150 metrów długości. Drugi jest Tunel Gudvanga (11 428 metrów), łączący miasto Gudvangen z Undredalem. Top norweskiej, jak i światowej listy, zamyka konstrukcja za 520 mln złotych, zlokalizowana między miejscowościami Lærdal i Aurland. Powstały w 2000 roku obiekt ciągnie się na odcinku 24 510 metrów.


 


Co ciekawe i na polskim podwórku może wyrosnąć dolnośląskiemu tunelowi konkurent, bowiem w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy planowana jest budowa konstrukcji o długości 2665 metrów.