Katowice Airport: pół roku funkcjonowania powiększonej płyty postojowej. Półmetek budowy nowej drogi startowej

Katowice Airport: pół roku funkcjonowania powiększonej płyty postojowej. Półmetek budowy nowej drogi startowej

Katowice
REKLAMA

Pół roku temu oddane zostały do użytku operacyjnego trzy zmodernizowane drogi kołowania oraz rozbudowana część płyty postojowej nr 1 zawierająca 15 stanowisk postojowych. Od tego czasu z nowej infrastruktury skorzystało blisko 14 tys. statków powietrznych. Z kolei równo rok temu, rozpoczęły się prace przygotowawcze budowy nowej drogi startowej.

 

Inwestycje te, o wartości ponad 267 mln zł, prowadzone są w ramach projektu pn. ,,Port Lotniczy w Katowicach - rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej". Budowa płyt postojowych i dróg kołowania, o łącznej powierzchni prawie 15 ha, zajęła dwa lata. Nowy "parking" dla samolotów o powierzchni 110 tys. m kw. może pomieścić jednocześnie trzynaście średniodystansowych statków powietrznych, a zmodernizowane drogi kołowania o powierzchni około 40 tys. m kw. przystosowane są do obsługi szerokokadłubowych samolotów wielkości Jumbo Jet'a. Od sierpnia ubiegłego roku lotnisko może przyjmować dwukrotnie więcej samolotów niż wcześniej.


- Nowa płyta postojowa przeszła poważny sprawdzian już jesienią ubiegłego roku, gdy do naszego portu były przekierowywane rejsy z innych, spowitych wtedy mgłą lotnisk. Wówczas w Pyrzowicach stacjonowało jednocześnie nawet 25 samolotów. Większa pojemność płyt postojowych, jak i podwyższone parametry dróg kołowania, to połowa sukcesu w dążeniu do zwiększenia możliwości operacyjnych Katowice Airport. Drugim, równie ważnym czynnikiem jest budowa dłuższej od dotychczasowej, nowej drogi startowej, z której będą mogły skorzystać największe samoloty - mówi Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.

 

REKLAMA

Budowa nowej drogi startowej trwa od roku. W lutym 2013 r. rozpoczęły się prace przygotowawcze, polegające na przeprowadzeniu rozpoznania saperskiego oraz wycięciu drzew na obszarze ponad 14 ha. Działania te podyktowane były wymogiem wyznaczenia obszaru ochronnego w rejonie głównego podejścia, wolnego od przeszkód lotniczych.


Zasadnicze roboty budowlane rozpoczęły się w czerwcu i do dzisiaj ułożono pierwszą z dwóch warstw betonowych nawierzchni o powierzchni 150 tys. m kw. W pyrzowickim porcie trwają prace przygotowawcze pod budowę warstw konstrukcyjnych nowych dróg kołowania. Ponadto w Katowice Airport, we współpracy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej odpowiedzialnej za ustanowienie służb żeglugi powietrznej w polskiej przestrzeni powietrznej, instalowane są elementy infrastruktury nowoczesnego systemu nawigacyjnego ILS kategorii II, który pozwoli na przyjmowanie statków powietrznych w dwukrotnie gorszych warunkach atmosferycznych niż obecnie.

 

Trwająca inwestycja jest największą w dotychczasowej działalności portu pn. ,,Port Lotniczy w Katowicach - rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej". Projekt ten realizowany jest przy wsparciu środków unijnych z Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. POIiŚ obejmuje znaczące przedsięwzięcia, realizowane w najważniejszych sektorach gospodarki, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju Polski. Wartość dofinansowania wyniesie 50% kosztów kwalifikowanych inwestycji.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA