W porcie lotniczym Katowice w Pyrzowicach wmurowano akt erekcyjny pod nową drogę startową.
Chciałbym, by w tej części województwa, w tej części Polski południowej powstało wielkie centrum logistyczne. Może się to udać, gdy będziemy mieć obok siebie lotnisko, autostradę i kolej. Jeśli wszystkie nasze plany dotyczące tych inwestycji zrealizujemy, wtedy nasze marzenia będą osiągalne - mówił podczas uroczystości marszałek Mirosław Sekuła.
Wykonawcą nowej drogi startowej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i nawigacyjną jest Budimex SA. Przyszły pas startowy o długości 3200 m powinien zostać oddany do użytku operacyjnego wiosną 2015 r. Wartość inwestycji to 157 mln zł.
Obecna droga startowa ma przeszłość wojskową. Jej konieczna już modernizacja wiązałaby się z zamknięciem lotniska. Patrząc w przyszłość, budujemy nowy pas startowy w technologii betonowej, który posłuży przez najbliższe 25 lat - mówił Artur Tomasik, prezes zarządzającego lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego.
Nowy pas startowy jest jednym z dwóch zadań realizowanych w ramach największej inwestycji w dotychczasowej działalności lotniska pn. ,,Port Lotniczy w Katowicach - rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej". Projekt obejmuje finiszującą rozbudowę płaszczyzny postoju samolotów oraz modernizację dróg kołowania. Wartość całego przedsięwzięcia to ponad 267 mln zł brutto. Projekt ten realizowany jest przy wsparciu środków unijnych - Funduszu Spójności - w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Inwestycja pozwoli zarówno na lądowanie, ale też startowanie największych statków powietrznych z pełnym obciążeniem. Dzięki niemu poprawią się też warunki techniczne lotniska. Jak przekonuje prezes GTL, będzie to jedyny port w otoczeniu, gdzie będzie można wylądować o każdej porze dnia i nocy, w każdych warunkach, co przełoży się na zwiększenie atrakcyjności naszego portu dla przewoźników, lotniczych, a tym samym - mamy nadzieję - na większą liczbę operacji.
Nowa droga startowa będzie miała szerokość 45 m, będzie dłuższa o 400 m od obecnej, a po obu jej stronach zostaną wybudowane umocnione pobocza o szerokości 7,5 m każde. Powierzchnia nowej drogi startowej wraz z układem głównych dróg kołowania wyniesie 208,5 tys. mkw. Nowy pas usytuowany będzie równolegle do dotychczasowego. Jego położenie zostało tak zaplanowane, aby w przyszłości możliwe było bezkolizyjne wydłużenie go o kolejne 400 m w kierunku zachodnim.
W listopadzie ubiegłego roku Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, firma zarządzająca Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice podpisała z Budimexem SA umowę na wykonanie prac budowlanych. Dotychczasowy zakres prac obejmował czynności przygotowawcze w miejscu budowy nowego pasa. Zakończono tam m.in. rozpoznanie saperskie i wycinkę drzew na obszarze ponad 14 ha. Działania te podyktowane były wymogiem wyznaczenia obszaru ochronnego w rejonie głównego podejścia do nowo budowanej drogi startowej, wolnego od przeszkód lotniczych.
W uroczystości udział wzięli Marszałek Województwa Śląskiego z Przewodniczącym Sejmiku, Wojewoda Śląski, bp sosnowiecki Grzegorz Kaszak, parlamentarzyści, prezydenci miast i przedstawiciele świata biznesu.
źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego