DODAJ

PKP Cargo kredytuje budowę A2 ?

Drogi i mosty / mazowieckie
PKP Cargo kredytuje budowę
RynekInfrastruktury
2012-01-13 13:15:12
Jeden z wykonawców autostrady A2, spółka Dolnośląskie Surowce Skalne, zalega z płatnościami, dowiedział się nieoficjalnie Rynek Infrastruktury. W grę wchodzą kwota przekraczająca 30 mln zł. Jednym z największych wierzycieli spółki ma być PKP Cargo, która wykonawcy dostarcza materiały budowlane.


Dzisiaj, w dniu 13 stycznia, odbędzie się spotkanie dotyczące opóźnień w pracach na jednym z odcinków autostrady A2, budowanym przez konsorcjum spółek Bygl&Krysl i Dolnośląskie Surowce Skalne. Spotkanie zwołał minister transportu Sławomir Nowak, zaniepokojony informacjami o problemach z realizacją projektu. Zaniepokojona jest również Generalna Dyrekcja. - Docierają do nas niepokojące sygnały i na jutrzejszym spotkaniu chcemy je omówić. Chodzi o uzdrowienie sytuacji i wypracowanie rozwiązań, które zwiększą efektywność prac – powiedziała Urszula Nelken, rzeczniczka prasowa GDDKiA.



Spółka DSS nie ukrywa, że przyczyną opóźnień są płatności, zastrzega jednak, że sama wywiązuje się ze wszystkich zobowiązań. - DSS reguluje na bieżąco wszystkie zobowiązania, problemy zaczynają się trochę dalej w sytuacji, w której podwykonawcy DSS nie płacą swoim dostawcom, czy podmiotom świadczącym im usługi. Zatory płatnicze pojawiają się co jakiś czas – mówi  Michał Makarczyk, reprezentujący DSS w mediach.



Zupełnie inny obraz sytuacji mają parlamentarzyści zasiadający w sejmowej komisji infrastruktury. - Do komisji docierają informacje, że Dolnośląskie Surowce Skalne w ogóle nie wywiązują się z płatności – powiedział Krzysztof Tchórzewski, poseł Prawa i Sprawiedliwości oraz członek sejmowej komisji infrastruktury.



Jedną ze spółek, którym według informacji do których dotarł Rynek Infrastruktury, wobec której spółka DSS ma zobowiązania opiewające na kwotę trzydziestu milionów złotych (po doliczeniu odsetek) jest PKP Cargo.  Oznacza to, że kolej praktycznie kredytuje działalność wykonawcy. PKP Cargo nie zaprzecza informacjom o zaległościach, powołując się jednocześnie na tajemnicę handlową. - Nie możemy ujawnić informacji, dotyczących ewentualnych zaległości płatniczych Dolnośląskich Surowców Skalnych, traktujemy tego typu informacje jako tajemnicę handlową - powiedział Piotr Apanowicz, rzecznik prasowy PKP Cargo.



Warto przypomnieć, że zaraz po objęciu stanowiska szefa resortu Sławomir Nowak zobowiązał PKP Cargo, jako narodowego przewoźnika towarów do zwiększenia dostaw kruszyw na budowę odcinka autostrady między Łodzią a Warszawą.



– Wozimy na A2 tyle, ile to tylko możliwe – mówił w grudniu Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo.  – Nie ma klienta, który miałby lepszy serwis, bardziej zindywidualizowany niż podmiot, który wykonuje ten odcinek autostrady – podkreślił.



Dzisiejsze spotkanie przedstawicieli Generalnej Dyrekcji i wykonawcy ma przynieść zmiany w organizacji zadań. Jedną z możliwości jest przekazanie odpowiedzialności za budowę nawierzchni partnerowi DSS firmie Bygl&Krysl, jednak informacje na temat konkretnych rozwiązań jakie zaproponuje GDDKiA pojawią się dopiero po spotkaniu.