AOW nie jest już autostradą płatną, ale ciężarówki nie pojadą nią za darmo

AOW nie jest już autostradą płatną, ale ciężarówki nie pojadą nią za darmo

Wrocław
REKLAMA
Rozporządzenie zostało już opublikowane - obwodnica autostradowa Wrocławia została wykreślona z listy autostrad płatnych. Oznacza to, że samochody osobowe i motocykle za przejazd nią płacić nie będą. Ale już ciężarówki - jak najbardziej.
O tym, że w ten sposób zostanie zrealizowana obietnica Dolanda Tuska, który przed wyborami obiecał, że przejazd AOW będzie darmowy.
Oczywiście przed wyborami obietnica brzmiała nieco inaczej:
- Specjalne rozporządzenie zmieni obwodnicę Wrocławia z kategorii A na S (z autostrady na drogę szybkiego ruchu - przypis BK.) Polecenie zostało już wydane i teraz to tylko kwestia czasu - mówił zostanie zrealizowana na moście Rędzińskim, Doland Tusk, prezes Rady Ministrów.
Nowe rozporządzenie zostało już opublikowane w dzienniku ustaw. Oznacza, że za darmo pojadą nim samochody osobowe i motocykle. Przejazd przez obwodnicę będzie za to płatny dla aut cięższych niż 3,5 tony.
Część wrocławskich mediów okrzyknęła już Tuska kłamcą, bo w praktyce okazało się, że obwodnica nie zostanie przekształcona w drogę ekpresową - została autostradą, ale wykreślono ją z listy autostrad płatnych. Właściwie można by zarzucać premierowi kłamstwo, ale nie ma to żadnego znaczenia, bo ciężarówki płacą tyle samo za przejazd autostradą co drogą ekspresową. Tak więc literalne spełnienie obietnicy nic by nie zmieniło.
REKLAMA
Jak już pisaliśmy, jest sposób, żeby ciężarówki omijały centrum Wrocławia. Ministerstwo Infrastruktury w maju rozpoczęło konsultacje społeczne strategii transportowej do 2020 r. z perspektywą do 2030 r. W dokumencie zawarto m.in. założenie o wprowadzeniu opłat za korzystanie z całej sieci dróg - a urzędnicy resortu precyzują, że chodzi o wszystkie drogi zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Jeśli więc ten dokument zostanie przyjęty do 2030 roku płatny będzie przejazd wszystkimi autostradami, drogami ekspresowymi i krajowymi.
Ważniejsze jest jednak to, że dokument najpóźniej do 2020 roku przewiduje ''zarządzanie i sterowanie ruchem miejskim i na drogach pozamiejskich, z uwzględnieniem systemu elektronicznego poboru opłat''. Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy resortu infrastruktury, precyzuje: - Chodzi o wprowadzenie opłat na wniosek miast - powiedział Pulsowi Biznesu.
Władze Wrocławia na pewno skorzystają z takiej możliwości:
- Wszystko wskazuje na to, że autostradowa obwodnica Wrocławia będzie płatna dla aut ciężarowych. Nie chcemy więc, by zamiast korzystać z obwodnicy, jeździły przez miasto, więc apelujemy do resortu infrastruktury, by drogi krajowe przechodzące przez miasto także objąć mytem - mówił nam Paweł Czuma, rzecznik wrocławskiego magistratu.
Autor: Bartłomiej Knapik

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA