Nowoczesny terminal lotniczy we Wrocławiu jest praktycznie gotowy

Nowoczesny terminal lotniczy we Wrocławiu jest praktycznie gotowy

Wrocław
REKLAMA

Budowa nowego terminalu na wrocławskich Strachowicach jest na ostatniej prostej. Trwają ostatnie prace wykończeniowe a po zakończeniu odbiorów technicznych odlecą z niego pierwsi pasażerowie. Kiedy to się stanie? Uroczyste otwarcie zaplanowano na 29 lutego.

Siedziska jak w Paryżu, system odprawy bagażowej jak w Londynie, rękawy jak w Kopenhadze, a do tego drzewka prosto z Florydy. Nowy terminal wrocławskiego lotniska ma w sobie to, co największe porty lotnicze w Europie, a jednocześnie jest jedyny w swoim rodzaju.

- Pozostajemy regionalnym portem, ale możemy pochwalić się jakością i komfortem obsługi znanymi z europejskich lotnisk największych metropolii. Pasażerowie otrzymują nowoczesny, bogaty wyposażony terminal, a wraz z nim jeszcze więcej połączeń i możliwości podróżowania. Teraz będzie dużo sprawniej i wygodniej - zachwala Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.

W całym terminalu rozmieszczono kilkaset wygodnych i eleganckich siedzisk. - Postawiliśmy na rozwiązania, z których korzystają lotniska w Paryżu i Zurychu, gdzie jest nie tylko komfortowo, ale także stylowo. W hali ogólnodostępnej stoją ciemne siedziska z metalowymi elementami, a w strefie zamkniętej zdecydowaliśmy się na drewniane akcenty - mówi Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu rozbudowy lotniska.

Takie same fotele stoją w hali lotniska Charlesa de Gaulla. To nie koniec podobieństw do francuskiego portu. - Na poziomie 0 i +1 znajduje się około 30 foteli w oryginalnym, opływowym kształcie, na których można się komfortowo położyć, jak na szezlongu - dodaje.

To co wyróżnia port, to specjalne rękawy, którymi można wejść do samolotu bezpośrednio z terminalu. Z takich samych rękawów korzysta jeden z największych europejskich hubów - port lotniczy w Kopenhadze. W Polsce rękawy posiada jedynie lotnisko Chopina w Warszawie. Najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest nowoczesny system kontroli bagażu.
- Zdecydowaliśmy się na sprzęt robiony przez czołowego dostawcę na świecie, identyczny, jak na lotnisku Heathrow w Londynie. Bagaż przemieszcza się po lotnisku po dwóch niezależnych od siebie taśmociągach, przechodzi czterostopniową kontrolę bezpieczeństwa oraz skanowanie 3D, po czym trafia na sorter, skąd jest przydzielany do poszczególnych lotów - opowiada Przemysław Marcinkowski.
System kontroli bezpieczeństwa również będzie taki sam, jak na największym lotnisku w Europie. Jego uzupełnieniem jest system monitoringu, na który składa się 400 kamer i 3 stanowiska kontroli wyposażone w 24 monitory 36-calowe. Wrocławskie lotnisko może się też pochwalić jednymi z najdłuższych schodów ruchomych we Wrocławiu. Prowadzą one z ogólnodostępnej hali na poziom +2.
Co dokładnie będzie w nowym terminalu i jego bezpośrednim otoczeniu:
- ponad 330 tys. metrów sześciennych kubatury (największa wśród polskich terminali)
- przestronna i klimatyzowana hala przylotów i odlotów o powierzchni około 1700 mkw.
- 7 stanowisk kontroli bezpieczeństw
- 22 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej
- 12 gate'ów w strefie dla odlatujących
REKLAMA
- 2 stanowiska monitoringu wyposażone w 24 36-calowe monitory dające obraz z 400 kamer
- około 4,5 tys. mkw. powierzchni komercyjnej
- parking dla ponad 1100 samochodów
- sala konferencyjna dla 100 osób
- ponad 10 tys. mkw. szkła, 45 km różnego rodzaju rur, około 600 km kabli, 13 wind i blisko 30,5 tys. różnych drzew i krzewów
- 18 drzewek Bucida Buceras pochodzących z Florydy
- terminal będzie 4 razy większy niż obecnie użytkowany
- ponad 3 mln przepustowości podróżnych rocznie (to 2 razy więcej niż teraz)
- docelowo nawet 7 mln obsługiwanych pasażerów w ciągu roku (po ewentualnej rozbudowie)
Autor: Jarosław Garbacz

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA