Będzie łatwiej dojechać z Piotrkowa Trybunalskiego do Łodzi. Podpisano umowę na projekt i budowę obwodnicy SrockaGDDKiA

Będzie łatwiej dojechać z Piotrkowa Trybunalskiego do Łodzi. Podpisano umowę na projekt i budowę obwodnicy Srocka

REKLAMA

Będzie łatwiej dojechać z Piotrkowa Trybunalskiego do Łodzi. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę na projekt i budowę obwodnicy Srocka w ciągu dróg krajowych nr 12 i 91. Wykonawcą tej inwestycji będzie firma Budimex. To pierwsza z pięciu tras w województwie łódzkim, objętych rządowym Programem budowy 100 obwodnic, która przeszła do etapu realizacji.

Obwodnica ominie Srock od strony zachodniej. Będzie miała nieco ponad 3,7 km długości i jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu, z których każdy będzie miał 3,5 m szerokości. Zostanie zaliczona do dróg klasy GP (główna ruchu przyśpieszonego) i będzie mogła przenosić ruch najcięższych pojazdów, o nacisku 11,5 tony na oś.

Wykonawca na realizację inwestycji ma 34 miesiące, w tym 17 miesięcy na prace projektowe i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Do okresu realizacji nie będą wliczane okresy zimowe (16 grudnia – 15 marca).

GDDKiA
GDDKiA

Dlaczego ta droga jest tak ważna

Przyszła obwodnica powstanie w ciągu wspólnego przebiegu dróg krajowych nr 12 i 91 na odcinku między węzłem Tuszyn (A1/DK12/91) i Piotrkowem Trybunalskim. Według ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu liczba samochodów przejeżdżających przez Srock każdej doby przekraczała 20 tysięcy. Przyczyną takiego stanu rzeczy są m.in. bliskość autostrady A1 i wciąż powstające wielkie centra logistyczne, do których dojazd stanowi DK12/91. Budowa nowej trasy będzie więc stanowiła nie tylko znaczącą poprawę warunków i komfortu życia dla mieszkańców, w związku z obniżeniem poziomu hałasu czy emisji spalin, ale przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa. W bezpośrednim sąsiedztwie drogi, poza gęstą zabudową mieszkalną, znajdują się bowiem szkoła, sklepy, liczne punkty usługowe i kościół. Z kolei dla przewoźników, którzy nie będą musieli już jechać przez ciasne i zatłoczone centrum miejscowości, nowa trasa oznacza skrócenie czasu przejazdu, a zatem także oszczędność paliwa.

GDDKiA
GDDKiA
REKLAMA

Co jeszcze się zmieni

Wyprowadzenie ruchu ciężkiego i tranzytu z centrum Srocka to zaledwie jedna z wielu korzyści wynikających z budowy obwodnicy. Jej północny kraniec, znajdujący się w odległości około kilometra od węzła Tuszyn na przecięciu autostrady A1 z DK12/91, zwieńczony zostanie rondem. To niesłychanie ważny element uzupełniający brakujące kierunki przejazdu na wspomnianym węźle. Pozwoli jadącym od strony Głuchowa zawrócić i wyjechać na autostradę A1 w kierunku Gdańska, co dotychczas było niemożliwe. Znacznie poprawi to układ komunikacyjny, zwłaszcza ze względu na duże natężenie ruchu ciężkiego.

GDDKiA
GDDKiA

Co z pozostałymi obwodnicami

Cztery pozostałe inwestycji ujęte w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 w woj. łódzkim to obwodnice Błaszek w ciągu DK12, Brzezin w ciągu DK72, Łowicza w ciągu DK14/92/70 oraz Wielunia w ciągu DK45. GDDKiA jest na etapie uzyskiwania dla nich decyzji środowiskowych.

Źródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA